• Miss Cee

Kakla om badrum? Kostnad?

Vi har ett väldigt litet badrum, innehållande ett litet badkar, handfat och toa. det är allt som får plats. Rummet kan nog vara 3X2,5 meter ungefär. Det är våttapet i hela rummet.

Funderar på att kakla om hela badrummet. Vet att det är bäst att ringa firmor och fråga, men vill gärna veta om någon annan som kaklat om sitt badrum (alltså att en firma gjort hela jobbet) i den här storleke och kan ge mig en idé om vad det kan kosta?

• Svar på tråden Kakla om badrum? Kostnad?
  • Peztis

Är det bara kakling du vill ha hjälp med?
    Ska det läggas nytt golv? Klinker?
    Ska du ha nytt handfat osv eller behäller du det du har?

• Miss Cee

Inget nytt porslin, tänk behålla det gamla.

Tänkt att kalka väggarna och golvet (heter det klinker på golvet då?)

Golvytan är betydligt mindre är rummet som helhet, eftersom badkaret är inbyggt.

• Catha82

Hur stort är det?? allså golvytan*golvytan och takhöjden?

• Miss Cee

Oj, nu ska vi se...

Takhöjd 3m.

Rummet är 2,5x2,5m

Badkaret står längs hela ena väggen, så golvytan är nog 2,5x1,5m

Sen är ju badkaret "inbyggt" så jag misstänker att man får kakla framsidan på badkaret också, en yta på ca. 1x2,5.

Tacl för intresset alla =)

• Catha82

mao 'r det 24m2 vägg och 3,75 m2 golv. Min syster gjorde nyss om sitt badrumi samma stolek och jag har för mig att de betalade 5000:- för kalkel och klinker,,sedan 4500 för en kakelstättare,,allt grundarbete gjorde de själv.

En kompis till mig ska göra om sitt badrum nu,,och de tog in två olika företag som skulle lämna offerter på arbetet, då är detta inkl porslin, det ena företaget sa 63 000:- det andra sa 43 000:- så det lönar sig att kolla runt lite.

Är du säker på att ni vill kalka in badkaret igen? varför inte riva ut det och köpa ett begagnat badkar för 500:- ist?

• Miss Cee

Tja, badkaret är det inget "fel" på och jag tycker att det är fräshare med ett inkaklat badkar, än ett "lös-stående" där det blir äckligt under osv.

Vet inte om det finns några speciella nackdelar med ett inkaklat, ??

(Tack så jättemycket för svaret!!)

• Catha82

om nått går sönder under så måste man riva hela skiten för att kunna fixa det, det är en nackdel. Och vill man ha fräsht under så kan man köpa ett badkar med halv front,,vi har ett sådnat. Då är det mycket enklare att hålla fint under.
    Men det är upp till var och en ,,smaken är som baken *ler*

• suntrip

räkna mellan 30 - 50 000 då gör enfirma det man får inte görs det utan behörighet.
    www.bkr.se/

• Peztis

Det svåra är ju inte att sätta upp kaklet el klinker på golvet, det svår är ju underarbetet!

Antinge så ska man vet aexakt vad man gör eller så anlitar man kunnigm person. Händer det ngt är det ju sedan trassel med försäkringar osv.

Kontakta några hanverkare i din omgivning och begär in offert. Be även om referenser, alltså så att du kan kontakta någon och fråga om de sköte sig, jobbet blev bra, om de höll utsatta tider osv.

• musli

rev ut ett inkaklat badkar när kompisen köpte hus och j*klar vad mögel där var...

Svar på tråden Kakla om badrum? Kostnad?