• Anonym (Anna)
    Äldre 19 dec 19:10
    38343 visningar
    19 svar
    19
    38343

Ont långt ner i magen. Vad kan det vara?!

Har sedan i torsdags haft ont långt ner i magen. Började som sagt i torsdags morgon med att jag fick ont i magen, gick på toaletten och hade diarée. Trodde med en gång att jag var magsjuk. Men ingenting mer hände på den fronten, förutom att magsmärtan inte gav med sig. Hade dagen innan, alltså i onsdags, känt mig hängig, febrig och ont i huvudet. 

Smärtan är inte av den karaktären att jag ligger och kvider av smärta, mer som en molande värk, typ mensvärk, men jag har ju inte mens. Har dock oregelbunden mens så har funderat om det kan vara den som är på väg, men har aldrig tidigare haft ont så här lång tid i förväg. 

Har under de senaste dagarna hunnit misstänka allt möjligt, allt från att det var magsjuka det handlade om och att magsmärtan är en rest av det, till någonting med underlivet (livmoder, äggledare), urinvägsinfektion (svider dock inte när jag kissar) osv. Har aldrig tidigare haft problem med detta område så jag är helt okunnig om symptom osv. 

Kanske ska nämnas i detta forum, att jag inte är gravid och har inte har genomgått något missfall. Ingen könssjukdom heller.

Hoppas någon kanske har någon idé om vad det vara!  

• Svar på tråden Ont långt ner i magen. Vad kan det vara?!
  • Anonym
    Äldre 19 dec 19:34

När ska du ha mens?

• Lindre­as
    Äldre 19 dec 19:37

Blindtarmen?

• Drömme­rinted­römmar
    Äldre 19 dec 19:38

helt omöjligt att svara på, kan jú vara vad som helst..
    - ägglossning
    - mens
    - Polyp/ cysta
    -tarmrelaterad sjukdom
    - urinvägsinfektion
    osv osv osv finns hur mycket som helst,du får helt enkelt avvakta ett par dagar och se om det håller i sig eller inte

• Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 19 dec 19:40

Har oregelbunden mens, så jag vet inte när den ska komma. Hade mens i början av november senast. 

• Anonym
    Äldre 19 dec 19:41

Kan vara en äggstockscysta.

Äldre 19 dec 19:45

Tack för era svar. Jag får avvakta några dagar och se om det går över. Annars får jag kontakta läkare. 

• Anonym (Magsj­uk)
    Äldre 19 dec 19:47

Jag hade liknande symptom under våran magsjuke period här hemme, kräktes dock aldrig men hade molnandevärk och ibland högg det till långt ner i magen, och diarré på det med, kopplar det samman med "magsjukan" för sen var det borta.

Äldre 19 dec 19:49

(Magsjuk): Hur länge kände du dem symptomen?? 

• Anonym (Magsj­uk)
    Äldre 19 dec 19:57

Ungefär 4 dagar sen var det borta=)

Äldre 19 dec 20:13

Får väl hålla tummarna för att "bara" var en mild variant av magsjuka jag hade i torsdags och att det är den som fortfarande gör sig påmind med magsmärtan!

• Anonym (p)
    Äldre 19 dec 20:22
    Anonym (Anna) skrev 2010-12-19 19:40:00 följande:
    Har oregelbunden mens, så jag vet inte när den ska komma. Hade mens i början av november senast. 
    kanske mensen som är lite trögstartad? det verkar väl som det är dags att få den nu om du hade den senast i början av november?
    Äldre 19 dec 20:28

(p): Ja, det är väl det som är min huvudteori, amatörläkare som man är liksom. Hoppas på att det bara är det, för så här kan jag inte gå runt. 

• Äldre 19 dec 21:46

TS, tycker du beskriver en ganska typisk tjocktarmsinflammation. Iom att du haft feber, finns orsak att vara lite vaksam. Tycker du ska söka via din VC imorgon på en lätt-akut tid, så doktorn får känna på din mage. Skulle du drabbas av kraftig febertopp, häftig smärt utbrott, eller kräks diareaktigt, ska du söka vård AKUT på närmaste sjukhus.

• Lindre­as
    Äldre 19 dec 21:47
    Jesper f skrev 2010-12-19 21:46:04 följande:
    TS, tycker du beskriver en ganska typisk tjocktarmsinflammation. Iom att du haft feber, finns orsak att vara lite vaksam. Tycker du ska söka via din VC imorgon på en lätt-akut tid, så doktorn får känna på din mage. Skulle du drabbas av kraftig febertopp, häftig smärt utbrott, eller kräks diareaktigt, ska du söka vård AKUT på närmaste sjukhus.
    Du kommer ofta med bra och vettiga råd om sjukdomar. Är du läkare eller har du annan medicinsk utbildning?
    Äldre 19 dec 22:15

Jesper f: Hmm, googlade lite och läste om symptom på tjocktarmsinflammation, och känner inte igen mig i dem. Men jag ska vara vaksam! 

• Äldre 20 dec 00:52
    Lindreas skrev 2010-12-19 21:47:41 följande:
    Du kommer ofta med bra och vettiga råd om sjukdomar. Är du läkare eller har du annan medicinsk utbildning?
    Jag har läst medicin, då jag tänkte bli SSK. Hela min familj jobbar mer eller mindre inom vården, så var liksom naturligt val. Nu blev det inte så att jag jobbade praktiskt med det någon längre tid, men utbildningen har jag ju kvar i bakfickan, å hjälper gärna om jag kan.
  • Lindre­as
    Äldre 20 dec 00:57
    Jesper f skrev 2010-12-20 00:52:53 följande:
    Jag har läst medicin, då jag tänkte bli SSK. Hela min familj jobbar mer eller mindre inom vården, så var liksom naturligt val. Nu blev det inte så att jag jobbade praktiskt med det någon längre tid, men utbildningen har jag ju kvar i bakfickan, å hjälper gärna om jag kan.
    Det tycker jag låter bra.
  • Äldre 20 dec 00:58
    Anonym (Anna) skrev 2010-12-19 22:15:02 följande:
    Jesper f: Hmm, googlade lite och läste om symptom på tjocktarmsinflammation, och känner inte igen mig i dem. Men jag ska vara vaksam! 
    Man behöver inte ha alla typiska för att ha, men just molande smärta under naveln i flera dagar brukar vara gemensam nämnare. Men, ska poängteras, att ju färre klassiska symptom du har, desto mindre är ju chansen/risken. Det är enbart en symptomatisk gisning. Tycker oavsett, iom att du haft ont någrra dagar, att du ska söka dig via VC imorgon, så man i vart fall får utesluta dom "värre" varianterna. Samt att du ska vara vacksam om det blir till det värre, snabbt, för då måste man söka akut. Det ÄR jättesvårt med mage och tarmar, för det finns så otroligt många kombinationer som är möjliga Men en del går att utesluta faktiskt genom att känna och lyssna med stetoskop. Räcker inte det, får man göra ultaljud, eller till sist en scan röntgen.
    Äldre 20 dec 11:55

Ska till läkaren i eftermiddag och kolla. Det känns bättre idag, men det är lika bra att kolla. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Ont långt ner i magen. Vad kan det vara?!
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.