• Anonym

Csn under jullovet

Jag ska läsa några kurser under jul. Men hur blir det med csn? Går in på Mina sidor, men man verkar ju inte kunna välja dagarna under jullovet...? Eller det går att välja dem, men det står att skolan inte har godkänt dagarna eller nåt. Fast det är skolan som har sagt att jag ska plugga då...

Kan man få csn för studier mellan HT och VT?

• Svar på tråden Csn under jullovet
  • Pojkmamma2

Vissa utbildningar har att terminen slutar 31/12 och börjar 1/1 och då har man rätt till csn..

• Anonym
    PontusOchLucas skrev 2010-12-19 20:13:54 följande:

Vissa utbildningar har att terminen slutar 31/12 och börjar 1/1 och då har man rätt till csn..

Terminen slutade 17:e december och börjar 12:e januari. Men kan man få pengar ändå, studerar ju under tiden...
  • Susanne905

Ht slutar alltid precis innan/ i samband med att vt börjar det är inget glapp emellan och alltså ingen extra period för studiemedel. Du får vanligtvis mindre pengar i dec och mer i jan om du läser utbildning på högskolenivå.

• annaboo

Som det skrivits tidigare brukar höstterminen hålla på till ca 20 januari, även
    Om man har "lov" runt jul läggs ofta hemtenta eller "inläsningstid" då, så man får pengar ändå... Brukar väl vara halva i dec och runt 10.000 i januari?

• Anonym
    Susanne905 skrev 2010-12-19 20:15:21 följande:
    Ht slutar alltid precis innan/ i samband med att vt börjar det är inget glapp emellan och alltså ingen extra period för studiemedel. Du får vanligtvis mindre pengar i dec och mer i jan om du läser utbildning på högskolenivå.
    Är det alltid så? jag slutar den 22:e dec och börjar 10:e jan. Jag trodde inte att man fick csn under den tiden, så jag har ansökt om fp de dagarna emellan. Har jag gjort fel då?
  • Susanne905

Nej inte alltid, men det är vanligt, kolla själv upp vad som gäller för just din utbildning.

• Tezz i
    Susanne905 skrev 2010-12-19 20:15:21 följande:
    Om terminen pågår till januari så får man helt csn i dec och i januri mer som vanligt.
  • Tezz i
    Anonym skrev 2010-12-19 20:20:35 följande:
    Är det alltid så? jag slutar den 22:e dec och börjar 10:e jan. Jag trodde inte att man fick csn under den tiden, så jag har ansökt om fp de dagarna emellan. Har jag gjort fel då?
    Nej du kommer inte få pengar då eftersom din termin inte pågår över jul.
  • Anonym
    Tezz i skrev 2010-12-19 21:33:19 följande:
    ok..tack då har jag gjort rätt!
  • Anonym
    Och man får inte csn fast man studerar under jul? Terminen är ju slut, men jag pluggar ändå. Komvux.
  • Tezz i
    Anonym skrev 2010-12-19 22:48:16 följande:
    Och man får inte csn fast man studerar under jul? Terminen är ju slut, men jag pluggar ändå. Komvux.
    Nej, csn får man terminsvis under den tiden terminen håller på. Att du studerar på din fritid får du inte csn för.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2010-12-19 22:48:16 följande:
    Studerar du genom NTI eller liknande?
    Så att det är så att du läser en kurs nu under juletid eller vad man ska kalla det?
  • Anonym (...)
    Men så finns det ju de som studerar utanför terminerna (inte just den du svarade, men det finns) och visst får man CSN då.
  • lillangel
    Anonym skrev 2010-12-19 20:20:35 följande:
    min utbildning slutar 24/12 och börjar igen 10/1 jag får 2500kr  endast nu i december, i januari får jag ca 15000kr och de kommer senast v 4,,tidigast v2,så står de på mitt csn på ina sidor
  • Anonym
    lillangel skrev 2010-12-19 23:50:51 följande:
    min utbildning slutar 24/12 och börjar igen 10/1 jag får 2500kr  endast nu i december, i januari får jag ca 15000kr och de kommer senast v 4,,tidigast v2,så står de på mitt csn på ina sidor
    Oj,hur kan du få så mycket pengar som 15000 om du även får i dec? Jag har termin fram till 31/12 och börjar igen 1/1 men ansökte aldrig om csn över jul så jag får 6000 i början av jan, o 9000 i slutet av jan.
Svar på tråden Csn under jullovet