• sprättan1

Vad har er 5-åring i sitt rum?

Hej
    Vi ska flytta till nytt hus och barnens rum är ganska små (ca 9 kvm). Sitter och funderar på vad man ska försöka få plats med i 5-åriga tjejens rum. Vill inte ha det så barnsligt längre. Funderar på någon slags halv loftsäng med förvaring under... men vad mer vill de ha plats med? skrivbord? Små bord och stolar? eller är de för gamla för det? myshörna?
    Kom med tips och idéer!

• Svar på tråden Vad har er 5-åring i sitt rum?
  • Bonanza

I sovrummet:

1 säng
    1 lillasyster med tillhörande säng
    1 nattduksbord emellan de 2

I lekrummet:

1 pysselbord
    1 bokhylla
    1 dockhus
    1 dockspis
    1 hoppsäng
    2 stora lådor med leksaker
    1 låda med lego
    1 byrå fylld med spel

De är ju barn fortfarande.

• sprättan1

Tack för svar! Är det den stora eller lillas omleker mest  med spisen?
    Nu står den i allmänt utrymme och det är faktiskt mest dotterns yngre komisar som leker med den. Funderar på att sätta den i lillasysters rum istället när vi flyttar (hon är då 1 år)

• Bonanza
    sprättan1 skrev 2010-12-19 20:38:24 följande:

Tack för svar! Är det den stora eller lillas omleker mest  med spisen?
    Nu står den i allmänt utrymme och det är faktiskt mest dotterns yngre komisar som leker med den. Funderar på att sätta den i lillasysters rum istället när vi flyttar (hon är då 1 år)

Öh... egentligen ingen. De leker väldigt lite med leksaker öht, mest med varandra. Men då och då får någon av dem ett ryck och leker med den så den står kvar.
  • Nea88

Vi har våningsäng med spis, och lådor med alla småleksaker under, sen har vi ett runt bord med en liten tv och 2 små stolar till, sen en hög bolkhylla med alla böcker, filmer och målarsaker.

• mamma till tre busungar

Men du! Min snart-fem-åring leker fortfarande jättemycket laga mat och så! Snälla, signalera inte att hon är för stor för saker hon kanske fortfarande uppskattar!

Din flicka känns måhända stor i jämförelse med lillasyster men hon är fortfarande ett litet barn!

Min största går i ettan. Jag blir ledsen när jag ser att en del jämnåriga knappt leker. De spelar dtaspel och håller på med samalrkort men leker? Nej...och de är ju bara sju!!!! 

• Boel1

Sängar förståss, och en bokhylla med böcker till 4- och 6-åringen. De vill inte leka på rummet ändå, så jag ser ingen mening med att ha grejer där! Storasyster som är 8 år har skrivbord och myshörna, en loftsäng med plats under. Har också ett väldigt litet rum. Bokylla naturligtvis. Myshörnan är kuddar under sängen bara. Men som sagt, hon vill inte speciellt ofta vara ensam i rummet utan hellre i köket om jag är där, eller leka med syskonen i andra rum.

Tips: fråga vad hon föreslår!

• pigglet

I sovrummet:
    1 loftsäng med bäddsoffa under
    1 våningssäng
    1 skrivbord

I lekrummet:
    bord med lego
    bokhylla med böcker och spel
    cd-spelare med skivor
    lådor med duplo, tågbana, kaplastavar
    spis, kökssaker, dockor, vagnar, bilar. Litet bord med stolar, som sällan används.

6-åringen bygger mest, ritar massor, spelar spel och leker rollekar. Spisen används inte speciellt mycket. Egna lådor att förvara allt möjligt i uppskattas.

• Nea88
    Nea88 skrev 2010-12-19 20:40:51 följande:
    Vi har våningsäng med spis, och lådor med alla småleksaker under, sen har vi ett runt bord med en liten tv och 2 små stolar till, sen en hög bolkhylla med alla böcker, filmer och målarsaker.
    Hon är 5år
  • nda

Vi har precis inrett vår snart 5-åriga dotters rum på 8kvm. Vi har byggt upp hennes säng på IKEAS nya barnrumsserie med skåp och lådor i olika färger. De rymmer både alla hennes kläder och mycket av leksakerna som inte används dagligen. Vi har dessutom hängt upp ett draperi för sängen så att hon kan dra sig undan och ha en mysig koja eller läsplats där inne. Eftersom hon älskar att rita och pyssla har vi valt att sätta in ett skrivbord till henne också med lådor i och tavellister längst hela väggen för förvaring av alla alster. Vi ska även få upp tavellister på sängens långsida där hon kan ha några böcker framme men resten får läggas undan och så byter vi ut dem efter humör. Hon har också två låga Billyhyllor i rummet där "varje dag" leksakerna finns i backar eller uppställda. Vi har valt att inte ha en massa hyllor uppe utan lister för att det inte ska kännas som om allt ramlar över henne och många av sakerna döljs i skåpen eftersom ett så litet rum lätt upplevs som stökigt. Spis och sånt finns i lillsyrrans rum men det är ingen av dem som leker med den längre utan enbart kompisar som kommer hit.

Mamma till Freja-Lo och lilla Eli
  • Miss Lau

Min 5-åring har en växasäng, sängbord med cd-spelare på (han lyssar ofta på sagor). Ett set med litet bord och två stolar där han sitter och ritar, bygger med lego och liknande. Och så har han en expedithylla där leksaker och böcker finns, uppepå står även ett dockskåp. Och i en hörna av rummet hänger utklädningskläder och en stor spegel.

Svar på tråden Vad har er 5-åring i sitt rum?