Flickan och kråkan skrev 2010-12-20 08:08:23 följande:
Han trotsar inte. han beter sig som en alldles normal 1½-åring som vil, vill, vill, vill en massa och kan själv, kan själv, kan själv en massa. Om de hindras (oavsett vad hindret beror på - egen oförmåga, mamma/pappa etc) blir de frustrerade och arga och besvikna

....och vet inte hur de ska hantera de känslorna heller

.
Vad man gör?
Man låter barnet hjälpa till och göra så mycket det bara kan själv. Är det flera barn så får man vara med dem och leka för att hjälpa till och förbygga och vägleda. När de gör något man inte vill bruakr det effektivaste sättet vara att be dem hjälpa en med något. Min yngsta är snart 20 månader och älskar att leka och greja med saker i kylskåpet. Lyfter jag bort honom när han inte vill så får vi vulkanutbrott. Frågar jag om han kan hjälpa mig att stänga kylskåpet eller slänga något så stänger han i 9 fall av 10 glatt och hjälper mig med vad det nu var.
Bra att tänka på är att små barn uttrycker känslor fysiskt, för att de inte ännu behärskar orden och för att de saknar insikter som följer med ålder och erfarenhet. När någon tar ifrån dem en leksak är det naturligt att reagera våldsamt. Barnet är inte elakt för det. Barn under fem år har svårt att skilja mellan rätt och fel och framför allt att agera och rätta sig efter det.
www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/A.../
Jesper Juuls böcker är jättebra när det gäller att möta barn. Jag gillar inte minst "Konsten att säga nej med gott samvete".
Min treochetthalvtåring gör sådant

. Naturligtvis gränssätter jag honom bestämdare än en ettåring men principen Frösöblomster beskriver är ju den samma. (Han slås inte när de leker och han delar med sig men han står på bordet och tjoar, slänger saker när han är arg, vulkanutbrott - vilket härligt ord - flera gånger om dagen. Vårt liv är minerat just nu, han spottar mat, han klättrar vid matbordet, han kissar på golvet, han får utbrott om han inte får öppna en dörr, han skriker vid frustration trots bebis sover osv, osv. Sånt är livet. Visst blir ja vansinnig emellanåt med det är precis som Frösöblomster beskriver).