• Blåsippan84

19 mån och har börjat slåss och "trotsa"

har en 19 mån pojke. han har de sista dagarna börjat "trotsa". han klättrar upp på soffbordet, skriker jätte högt, slår med besticken i talriken och även börjat slåss. när vi säger ifrån så lyssnar han inte utan skrattar och gör detta igen. vet inte riktigt hhur vi ska handskas med detta?

han har för 2 v sedan varit sjuk och legat några dagar på sjukhus och det är nästan efter detta, då han började på dagis igen, som det blivit mer.

vi hade några kompisar över i helgen med deras dotter och han ville bara ta leksakerna som han hade och när vi sa att hon lekte med dem lade han sig på marken och grät. jätte jobbigt.

är detta en fas? någon som har tips samt även tips på vart man kan läsa om sånna problem?

• Svar på tråden 19 mån och har börjat slåss och "trotsa"
  • Flickan och kråkan

Han trotsar inte. han beter sig som en alldles normal 1½-åring som vil, vill, vill, vill en massa och kan själv, kan själv, kan själv en massa. Om de hindras (oavsett vad hindret beror på - egen oförmåga, mamma/pappa etc) blir de frustrerade och arga och besvikna ....och vet inte hur de ska hantera de känslorna heller .

Vad man gör?
    Man låter barnet hjälpa till och göra så mycket det bara kan själv. Är det flera barn så får man vara med dem och leka för att hjälpa till och förbygga och vägleda. När de gör något man inte vill bruakr det effektivaste sättet vara att be dem hjälpa en med något. Min yngsta är snart 20 månader och älskar att leka och greja med saker i kylskåpet. Lyfter jag bort honom när han inte vill så får vi vulkanutbrott. Frågar jag om han kan hjälpa mig att stänga kylskåpet eller slänga något så stänger han i 9 fall av 10 glatt och hjälper mig med vad det nu var.

Bra att tänka på är att små barn uttrycker känslor fysiskt, för att de inte ännu behärskar orden och för att de saknar insikter som följer med ålder och erfarenhet. När någon tar ifrån dem en leksak är det naturligt att reagera våldsamt. Barnet är inte elakt för det. Barn under fem år har svårt att skilja mellan rätt och fel och framför allt att agera och rätta sig efter det.

http://www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/Artiklar/Overlevnadsguide-till-trotsaldern/

Jesper Juuls böcker är jättebra när det gäller att möta barn. Jag gillar inte minst "Konsten att säga nej med gott samvete".

• KlasStures mamma

Har oxå en bestämd madame här hemma =) Vi avleder oxå med annat om det går men ibland så måste man ju bara upp ur badet och bli torkad och påklädd. Då ignorerar jag bara skriken och börjar sjunga och/ eller bara pratar om vad jag gör. Att de tar varandras leksaker är bara att vara med i leken och tillrättavisa och erbjuda liknande eller helt annat.

Min sambo har en benägenhet att skälla och bli arg eftersom han blir frustrerad. Försöker få honom att inte göra det för då blir hon bara mer arg.

MEN Skrik och gap leder ALDRIG till att man får som man vill. ahr jag tex sagt att hon får vänta lite med att hjälpa till så får hon göra det. Jag vet att hon inte direkt förstår vad vänta är, men ska jag diska knivar anser jag att det är en ren fara för henne att vara med just då. Då får hon vänta tills jag är klar. Skriker och gormar hon så väntar jag tills hon är färdig och sen tar jag fram stolen så att hon får vara med. Både för att hon ska vänja sig direkt att man itne kan skrika till sig saker och för att jag själv inte ska hamna i det.

• Blåsippan84

tack så jätte mkt för svaren:). har några ggr under julhelgen fått höra kommentarer då sonen varit övertrött och busat runt för fulla hus.

• Flickan och kråkan
    Blåsippan84 skrev 2011-01-05 20:48:24 följande:
    tack så jätte mkt för svaren:). har några ggr under julhelgen fått höra kommentarer då sonen varit övertrött och busat runt för fulla hus.
    De som kommenterade är troligtvis barnlösa eller har glömt hur det var . Gillar han att läsa? Det brukar vara suveränt här när inte så mycket annat fungerar. Sätter man sig och läser så kommer han om inte omgående så inte långt senare och kryper ihop hos en......LUGN
  • FruSen

Skakar liv i tråden igen. Har en 20-månaders flicka som också börjat slåss. Hon kan komma och bara drämma till mig eller pappa helt oprovocerat dessutom (????).
    Hon pratar inte alls mycket, bara några få enstaka ord. (mamma, pappa, hej, oj, aj).
    Har inte hört dagis säga något om detta så jag vet inte om hon bara beteer sig såhär hemma..? På dagis berömmer de alltid hennes otroligt glada och lugna humör och jag kan inte tro det är sant eftersom vi knappt hinner kliva in genom dörren hemma (samma dag) och då är det som att trycka på en knapp och hon skriker och slåss, kastar saker omkring sig och är på allmänt dåligt humör. Hon kan få "utbrott" som varar 1-2 timmar hemma och jag vet inte om det beror på att hon är frustrerad över något eller att hon inte får som hon vill..? Sen kan hon ju inte berätta vad hon vill heller vilket säkert gör det hela värre..
    Vad ska man göra?? Hon har alltid varit väldigt envis och har verkligen fått sin beskärda del av humör både från mig och maken. Så det finns en hel del vilja i tjejen...

• Flickan och kråkan
    FruSen skrev 2011-01-09 10:52:29 följande:
    Skakar liv i tråden igen. Har en 20-månaders flicka som också börjat slåss. Hon kan komma och bara drämma till mig eller pappa helt oprovocerat dessutom (????).
    Hon pratar inte alls mycket, bara några få enstaka ord. (mamma, pappa, hej, oj, aj).
    Har inte hört dagis säga något om detta så jag vet inte om hon bara beteer sig såhär hemma..? På dagis berömmer de alltid hennes otroligt glada och lugna humör och jag kan inte tro det är sant eftersom vi knappt hinner kliva in genom dörren hemma (samma dag) och då är det som att trycka på en knapp och hon skriker och slåss, kastar saker omkring sig och är på allmänt dåligt humör. Hon kan få "utbrott" som varar 1-2 timmar hemma och jag vet inte om det beror på att hon är frustrerad över något eller att hon inte får som hon vill..? Sen kan hon ju inte berätta vad hon vill heller vilket säkert gör det hela värre..
    Vad ska man göra?? Hon har alltid varit väldigt envis och har verkligen fått sin beskärda del av humör både från mig och maken. Så det finns en hel del vilja i tjejen...
    Barn som är trygga med sina föräldrar visar sina känslor mot sina föräldrar. De har inget behov att "trotsa" och vara "besvärliga" på annat håll, de vet att det är ok hemma med dem de ska vara ok med. Hon använder er föräldrar som hon är trygg med som bollplank för att utforska gränser, känslor etc. egna och andras .
  • FruSen
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-09 11:31:17 följande:
    Barn som är trygga med sina föräldrar visar sina känslor mot sina föräldrar. De har inget behov att "trotsa" och vara "besvärliga" på annat håll, de vet att det är ok hemma med dem de ska vara ok med. Hon använder er föräldrar som hon är trygg med som bollplank för att utforska gränser, känslor etc. egna och andras .
    Känns bra att man lyckats med något då i så fall
    Hur ska man bäst bemöta henne då hon kommer och slår då? Eller tillrättavisa om man vill kalla det så... Att diskutera/förklara är hon ju för lite för ännu... Jag brukar ta (bort) hennes hand och bestämt säga "nej, man slåss inte, det tar ont på mamma" och försöka avleda henne, men det är inte lätt alls... Hon drämmer till igen och igen osv... Eller så skrattar hon bara och då är det svårt att själv hålla bestämd min....
  • örtagård
    Flickan och kråkan skrev 2010-12-20 08:08:23 följande:
    Han trotsar inte. han beter sig som en alldles normal 1½-åring som vil, vill, vill, vill en massa och kan själv, kan själv, kan själv en massa. Om de hindras (oavsett vad hindret beror på - egen oförmåga, mamma/pappa etc) blir de frustrerade och arga och besvikna ....och vet inte hur de ska hantera de känslorna heller .

Vad man gör?
    Man låter barnet hjälpa till och göra så mycket det bara kan själv. Är det flera barn så får man vara med dem och leka för att hjälpa till och förbygga och vägleda. När de gör något man inte vill bruakr det effektivaste sättet vara att be dem hjälpa en med något. Min yngsta är snart 20 månader och älskar att leka och greja med saker i kylskåpet. Lyfter jag bort honom när han inte vill så får vi vulkanutbrott. Frågar jag om han kan hjälpa mig att stänga kylskåpet eller slänga något så stänger han i 9 fall av 10 glatt och hjälper mig med vad det nu var.

Bra att tänka på är att små barn uttrycker känslor fysiskt, för att de inte ännu behärskar orden och för att de saknar insikter som följer med ålder och erfarenhet. När någon tar ifrån dem en leksak är det naturligt att reagera våldsamt. Barnet är inte elakt för det. Barn under fem år har svårt att skilja mellan rätt och fel och framför allt att agera och rätta sig efter det.

www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/A.../

Jesper Juuls böcker är jättebra när det gäller att möta barn. Jag gillar inte minst "Konsten att säga nej med gott samvete".
    Min treochetthalvtåring gör sådant . Naturligtvis gränssätter jag honom bestämdare än en ettåring men principen Frösöblomster beskriver är ju den samma. (Han slås inte när de leker och han delar med sig men han står på bordet och tjoar, slänger saker när han är arg, vulkanutbrott - vilket härligt ord - flera gånger om dagen. Vårt liv är minerat just nu, han spottar mat, han klättrar vid matbordet, han kissar på golvet, han får utbrott om han inte får öppna en dörr, han skriker vid frustration trots bebis sover osv, osv. Sånt är livet. Visst blir ja vansinnig emellanåt med det är precis som Frösöblomster beskriver).
  • örtagård

Han är också väldigt snäll, söt och underbar och behärskad och "duktig" större delen av tiden .

• iser
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-09 11:31:17 följande:
    Oj det var lugnande att läsa. jag har en 18 månader här hemma som har börjat slå mig och sin pappa. Hon är inte arg när hon gör det, utan det kan komma ett slag när som. Vi ska börja skola in henne nu och därför har jag varit lite orolig för om hon kommer använda sin nya upptäkt på blivande kamrater. jag håller tummarna för att hon inte kommer att göra det.

Men, hur ska man få slut på eländet? Ska man helt ignorera beteendet, så hon inte längre tycker att det är intressant? Eller ska man säga nej skarpt? Jag har försökt med Nej och sedan gå där ifrån. Men det verkar inte ha någon effekt.
  • Pymsan

Hej Isabelle! Kul att se dig här. Jag tror inte du behöver oroa dig ang. dagis. Kanske kommer det att hända att hon gör det men hon kommer nog få tillbaka med samma mynt och då kommer hon sluta. Jag var lite orolig för T när han började på dagis för då hade han en bitperiod men han har aldrig bitit nån på dagis, bara mig och B..... inte slagit nån heller vad jag vet, det verkar vara förbehållet hans ömma föräldrar...

Svar på tråden 19 mån och har börjat slåss och "trotsa"