VARFÖR gör min hund så här? Matvägrar!
Nu blir jag knäpp på riktigt! Jag har haft min Cherie under fem års tid, hon är en omplacering. Ända sedan hon kom till mig så är hon löjlig med maten.... Hon går fram, luktar lite, "ger tassen" tre miljoner gånger för att sedan avsluta det hela med att kuta ifrån matskålen med svansen mellan benen och ibland kissar på sig.
Jag blir inte klok på detta beteende...!!!
Jag har provat ALLT! Testat olika foder, med bra intervaller så att hon får "köra in sig" på det nya. Bytt matskålar, bytt plats för matskålen, varit gullig och snäll, ignorerat, tagit bort maten... Allt detta med bra intervaller också. Alltså: jag har inte hattat runt på skålar och platser var och varannan dag, utan testar flera månader.
SERIÖST; detta kanske inte låter som ett problem, men va faaasen... att det ska vara så svårt att äta lite mat?
Tänder och mun är ok enl. vet, magen och tarmsystem är ok.
Det underliga är att alla andras mat är så lockande. Min mors hunds mat vill hon gärna smyga i sig. Men inte sin egen.
Och jo hon äter till slut, men det kan ta dygn innan det händer. Tycker det är synd att hon inte ska kunna äta och bara njuta.