• Aemhildur

VARFÖR gör min hund så här? Matvägrar!

Nu blir jag knäpp på riktigt! Jag har haft min Cherie under fem års tid, hon är en omplacering. Ända sedan hon kom till mig så är hon löjlig med maten.... Hon går fram, luktar lite, "ger tassen" tre miljoner gånger för att sedan avsluta det hela med att kuta ifrån matskålen med svansen mellan benen och ibland kissar på sig.
    Jag blir inte klok på detta beteende...!!!

Jag har provat ALLT! Testat olika foder, med bra intervaller så att hon får "köra in sig" på det nya. Bytt matskålar, bytt plats för matskålen, varit gullig och snäll, ignorerat, tagit bort maten... Allt detta med bra intervaller också. Alltså: jag har inte hattat runt på skålar och platser var och varannan dag, utan testar flera månader.

SERIÖST; detta kanske inte låter som ett problem, men va faaasen... att det ska vara så svårt att äta lite mat?

Tänder och mun är ok enl. vet, magen och tarmsystem är ok. 

Det underliga är att alla andras mat är så lockande. Min mors hunds mat vill hon gärna smyga i sig. Men inte sin egen.

Och jo hon äter till slut, men det kan ta dygn innan det händer. Tycker det är synd att hon inte ska kunna äta och bara njuta.

• Svar på tråden VARFÖR gör min hund så här? Matvägrar!
  • myzz

Har du provat bravo färskfoder, hade en hund som gjorde nästan likdant, men åt gladeligen bravo, så det kanske vore något?

• Tant Herta

Har du provat att ge hunden mat endast sex dagar i veckan? Hundar är inte gjorda för att äta varje dag utan  mår ofta bra av att svälta ngn dag ibland! Jag hade en hund för flera år sedan som inte åt om jag gav honom mat varje dag, han fick vara utan varje söndag!

Sluta hatta, bestäm dig för ett foder som passar dig och din hund, servera ocg vänta ngr minuter, passar det inte så ta bort maten! Testa så ngn vecka å se om det funkar, på vissa hundar funkar det inte å de kan vara utan mat i veckor!

Kan du inte ha maten framme jämt? Det kan ju funka!

Ge inte upp och glöm inte att det tar veckor innan ett dåligt beteende bryts och man kan börja ana en förändring!

Å gör absolut ingen affär av det!

Lycka till! 

• Joico

Kan du inte låta hunden jobba för maten? Alltså använd hennes foder som godis när ni tränar. Eller stoppa det i en aktiveringsleksak. Eller gör sökövningar.

• Aemhildur
    Tant Herta skrev 2010-12-19 21:13:45 följande:
    Har du provat att ge hunden mat endast sex dagar i veckan? Hundar är inte gjorda för att äta varje dag utan  mår ofta bra av att svälta ngn dag ibland! Jag hade en hund för flera år sedan som inte åt om jag gav honom mat varje dag, han fick vara utan varje söndag!

Sluta hatta, bestäm dig för ett foder som passar dig och din hund, servera ocg vänta ngr minuter, passar det inte så ta bort maten! Testa så ngn vecka å se om det funkar, på vissa hundar funkar det inte å de kan vara utan mat i veckor!

Ge inte upp och glöm inte att det tar veckor innan ett dåligt beteende bryts och man kan börja ana en förändring!

Lycka till! 
    Jag har provat det du skriver och mycket annat, i snart fem år.  Hattar med foder gör jag inte då jag vet att kosten bör vara väl "inkörd" så att säga.
  • ModestyB
    Tant Herta skrev 2010-12-19 21:13:45 följande:

Lycka till! 
    Den teorin om att hundar kan hoppa över att äta en dag då och då bygger på att hunden får äta naturlig föda, dvs. BARF. Hundar som äter torrfoder eller liknande mår bäst av att äta regelbundet, varje dag.
  • ModestyB

Dom flesta hundar äter gärna färskfoder, ännu hellre BARF. Om din hund inte håller hullet kan du ju testa att ge matigare tugg (dvs. ben med kött på) de dagar hon inte vill äta.

Det där med att hon springer från matskålen och kissar på sig låter oerhört märkligt och jag kan inte svara på varför hon gör så, men uppenbarligen är matsituationerna laddade och ångestfyllda för din hund, kanske något hon har med sig i bagaget... Ang. BARF så kan du ju testa att utfodra med det och helt undvika matsituationer som är som de hunden är van vid. Ge ben och kött ute. Rådet att låta hunden jobba för maten är jättebra! GE morot och grönsaker som tugg. "Lura" hunden att äta på sätt hon inte brukar helt enkelt.

• gnistra05

En fråga, hur är hon annars? Du skriver att det är en omplacering, har hon några andra bekymmer? Rädsla, aggresivitet mm? Det behöver ju ha med fodret att göra.

• Aemhildur
    gnistra05 skrev 2010-12-19 23:04:33 följande:
    En fråga, hur är hon annars? Du skriver att det är en omplacering, har hon några andra bekymmer? Rädsla, aggresivitet mm? Det behöver ju ha med fodret att göra.
    Rädslor finns med i bilden, män kan ibland vara farliga... stolar som lyfts högt är också lite farligt, men det är det enda faktiskt... jobb nog det
  • crossfit

Jag tycker det låter som att hon tidigare blivit straffad för att hon ätit. Särskilt när du skriver att hon springer därifrån med svansen mellan benen och ibland kissar på sig.

En del hundar är känsliga.
    Vi ville lära våran valp att han inte fick gå fram och äta innan vi sagt varsågod. När han gick fram mot skålen, sa vi NEJ, lite skarpt. Han sprang därifrån med svansen mellan benen och gömde sig under ett bord. Det tog lång tid innan han vågade närma sig en matskål igen.
    I nästan ett år sprang han och gömde sig när vi plockade fram godis också. Bara för att vi sagt NEJ till mat en gång.
    Mat ute har alltid funkat bra dock, mat som han hittar eller andra hundars mat.
    Nu är han snart 4 och numera äter han glupskt. Bara vi säger Varsågod först.

• Joico
    crossfit skrev 2010-12-20 15:13:01 följande:
    Jag tycker det låter som att hon tidigare blivit straffad för att hon ätit. Särskilt när du skriver att hon springer därifrån med svansen mellan benen och ibland kissar på sig.

En del hundar är känsliga.
    Vi ville lära våran valp att han inte fick gå fram och äta innan vi sagt varsågod. När han gick fram mot skålen, sa vi NEJ, lite skarpt. Han sprang därifrån med svansen mellan benen och gömde sig under ett bord. Det tog lång tid innan han vågade närma sig en matskål igen.
    I nästan ett år sprang han och gömde sig när vi plockade fram godis också. Bara för att vi sagt NEJ till mat en gång.
    Mat ute har alltid funkat bra dock, mat som han hittar eller andra hundars mat.
    Nu är han snart 4 och numera äter han glupskt. Bara vi säger Varsågod först.

Måste säga att det var en fruktansvärt dålig metod att lära sin hund att inte gå fram till maten utan varsågod. Förstår att han blev rädd. Ta bort skålen istället.

Sätt ner skålen och så fort han närmar sig så lyfter i upp den igen. Säg ingenting till honom utan lyft bort den bara. Nu förstår jag att det var längesen... men jag förstår inte varför man ska NEJa och FYa hundar jämt.
    Det är bättre att ignorera/ta bort när hunden gör fel
  • crossfit
    Joico skrev 2010-12-20 18:41:41 följande:
    Måste säga att det var en fruktansvärt dålig metod att lära sin hund att inte gå fram till maten utan varsågod. Förstår att han blev rädd. Ta bort skålen istället.

Sätt ner skålen och så fort han närmar sig så lyfter i upp den igen. Säg ingenting till honom utan lyft bort den bara. Nu förstår jag att det var längesen... men jag förstår inte varför man ska NEJa och FYa hundar jämt.
    Det är bättre att ignorera/ta bort när hunden gör fel
    Nej jag kommer inte göra om det, men det var något vi fick lära oss på valpkursen. 
  • Joico
    crossfit skrev 2010-12-20 19:29:56 följande:
    Nej jag kommer inte göra om det, men det var något vi fick lära oss på valpkursen. 
    Usch, dessa förbenade hundkurser. Att dagens instruktörer inte är vettigare! Man blir ju kräkfärdig på dom!
  • crossfit
    Joico skrev 2010-12-20 19:52:40 följande:
    Usch, dessa förbenade hundkurser. Att dagens instruktörer inte är vettigare! Man blir ju kräkfärdig på dom!
    Tycker i alla fall att TS hunds beteende liknar vår hund, därför tror jag att den kanske också har blivit straffad.

Sen måste jag säga att det inte är alla hundar som reagerar så starkt som våran på röstläget. Vår förra hund av samma ras kunde inte bry sig mindre om att vi lät bestämda.  Det flesta hundar tål att man säger nej till dem om de gör fel. 
  • Joico
    crossfit skrev 2010-12-20 20:02:40 följande:
    Tycker i alla fall att TS hunds beteende liknar vår hund, därför tror jag att den kanske också har blivit straffad.

Sen måste jag säga att det inte är alla hundar som reagerar så starkt som våran på röstläget. Vår förra hund av samma ras kunde inte bry sig mindre om att vi lät bestämda.  Det flesta hundar tål att man säger nej till dem om de gör fel. 
    Straff är inget bra att pyssla med, oavsett vad man straffar. Risken finns att man får en låg och rädd hund som inte vågar ta initiativ utan är rädd för att ständigt göra fel. Det är, som sagt, bättre att ignorera ett felaktigt (eller icke önskvärt iaf) beteende eller helt undvika att de sker från första början.

Nej, alla hundar reagerar inte så starkt.

Läsvärt:
    http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=48
  • Ismael

Skrev precis detta i en annan tråd och håller med myzz ovan angående att ge färskfoder:

Snälla hundägare SE HIT!!! Sluta ge era hundar torrfoder och börja ge färskfoder t.ex. Nordic.

Vi har en liten vovve, har inte märkt ngt särskilt fel på honom. Han har varit glad, pigg och frisk så vitt vi kunnat se. Han har dock aldrig varit särskilt förtjust i sitt foder och vi har testat ALLT. Olika foder, olika sätt att ge, you name it. Tillslut har vi slutat oroa oss och känt att sett till dagsintaget får han iallafall för eller senare i sig sin ranson.

Plötsligt en morgon för en månad sedan kunde han inte gå. Han fick inte med sig bakdelen och hade fruktansvärt ont och han är ändå en extremt tuff kille. Vi fick ta honom till veterinären, han röntgades och fick ligga med dropp. Vi var sjukt oroliga för honom och var rädda att vi skulle förlora honom. Det visade sig att han hade inflammation i sina leder vilket enligt veterinären berodde på att han hade "känslig mage". Hela kalaset gick på 4000 kronor, som tur var har vi ju såklart honom försäkrad.

Veterinären rekommenderade oss att köpa ett speciellt dietfoder för de första dagarna eller ge honom risavkok och sedan ge honom ett foder för känslig mage. Jag började fundera på vad veterinären egentligen sagt. "Känslig mage", känslig mot vad? Starka kryddor? Gluten? Laktos? Kött? Vad är hundar känsliga mot? Jag läste och läste och läste och blev allt mörkräddare.

Jag är absolut ingen expert på området, jag går bara på vad som känns bra för mig och vad jag hittade när jag försökte sätta mig in i hundars naturliga näringslära. Det torrfoder som skapats för hundar innehåller inte alls det en hund behöver. Det är inte naturligt för dem att äta så hög andel spannmål som processats på det sätt som torrfodret gör.

Jag hittade flera som använde Nordic färskfoder och som verkade mycket nöjda med det. Jag hittade en återförsäljare ett par mil ifrån där vi bor och ringde henne. Efter att ha pratat med henne kände jag att jag fick saker bekräftade som jag själv valt att tro på och det kändes SÅ bra att ge detta till vår lilla kille. Och bäst av allt; han ÄLSKAR det!!! Jag blandar i lite överkokt (för att bryta ner stärkelsen) ris också för att ge honom lite större mättnadskänska eftersom han inte behöver så mycket av själva färskfodret för att näringsmässigt få i sig vad han behöver.

Han har blivit galen i mat överhuvudtaget. Det är som om hela hunden fått ny aptit på livet. Han sniffar och luktar och testar och äter nya saker och ser ut att må så otroligt bra. Troligen har torrfodren tidigare stört ut hela hans tarmflora och immunsystem och han har gårr tunt med konstant magkatarr och inte vetat om att han varit dålig eftersom han alltid haft det så. Han har fisit otroligt äckliga fisar och vi har hört att det är rastypiskt men har nu fått bekräftat att det inte överhuvudtaget har med rasen att göra utan med fodret. Han fiser aldrig nu längre.

Tidigare åt han sitt foder och sedan efter någon timme kunde han dricka två skålar vatten. Vi har berömt honom och sagt "Åh så bra att han dricker så bra" för tänker att det är bra för både människor och djur att få i sig vätska. Sedan vi bytte foder har jag inte sett honom dricka en enda gång. Jag byter vatten för att han ska ha färskt men han dricker ingenting. Först då fattade jag att han druckit så mycket tidigare för att fodret naturligtvis svällt upp inuti hans lilla mage och att han då behövt sådana kopiösa mängder för att få fodret att passera tarmen. Stackars liten.

Så snälla hundägare: Sluta ge behandlat torrfoder till era älsklingar!! Det är inte dyrare med färskfoder och det känns sunt och bra att ge det till hunden. Testa iallafall, ge det en chans. Och kom ihåg en sak, alla veterinärer, alla tävlingar, utbildningar och tidningar sponsras av torrfoderindustrin så sök så mycket information nu kan på egen hand om ni vill er hund det allra bästa och framförallt, ge det ni själva tror på och kan stå för.

Kanske kan det hjälpa även dig Aemhildur och få din hund att sluta vara rädd och börja älska sin mat.

• dezibel

Det verkar som hon varit med om något trauma i samband med utfodring. Måste hon äta ur skål eftersom det verkar vara förknippat med obehag för henne? Nån förslog aktiveringsboll eller att utfodra henne under träning som belöning.Har du testat det? Pröva att göm foder i lgh/huset och låt henne leta. Sommartid kastar jag ut fodret på gräsmattan, då har min hund lite att pyssla med ett tag :)
    Sen kan hon ju vara extremt kräsen och då skulle jag testa färskfoder som flera föreslagit. Nordic har turer runt om hela Sverige, turlista finns på deras hemsida. Klass brukar finnas på dom flesta djuraffärer. Fodax är ett annat färskfoder, så det finns lite att välja på.

• gedansk

Jag blandrar ut färskfoder med torrfoder till min hund som är exctremt kräsen av sig i perioder (speciellt när det är mycket löptikar). Men som dezibel föreslog så kan uppletade av maten göra att det blir en ny situation och så kan man ge en massa beröm när de lyckas,ny  situation ny inlärning. När min hund är extra kinkig så brukar jag strö lite kattmat på hundmaten också (har katter). Vill säga vad fint av dig att ta en omplaseringshund som tydligen farit ganska illa.
    Mvh Jeanette

• Joico

Ismael: Det finns en del torrfoder utan spannmål. Hundar ska ju, precis som du säger, inte ha spannmål

• gedansk

ps brukar också kasta ut lite tyg kycklinglever, hjärta el dyl som han får nosa upp i trädgården och så brukar katterna ta resten om det nu blir något över. Nu på vintern kommer han in med en riktig snömule.

Svar på tråden VARFÖR gör min hund så här? Matvägrar!