• Agnes och Ville

Hur mycket Laktulos till en 2 åring?

Har en tjej på 2 år och 4 månader...just nu är hon väldigt hård i magen och vill inte bajsa för det gör ju ont.

Tänkte ge henne Laktulos då det hjälp förrut men vet inte hur mycket och ofta jag ska ge henne? Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur mycket Laktulos till en 2 åring?
  • peggyL

Jag skulle ge henne 10-15 ml 2 ggr/dag. Hjälper det inte ökar du tills konsistensen är lagom mjuk.

Min son har haft stora problem med förstoppning. Vi gav honom 20 ml 2ggr/dag, alltså 40 om dagen. Läkaren sa alltid att vi skulle testa oss fram till vilken dos just han behövde. 

• Agnes och Ville

Visst kan vi hälla ner det i vällingen?

Tack för svar!

• peggyL

Ja, det går bra i vällingen, men är väldigt sött och finns med apelsinsmak. Det brukar inte vara något problem för barnen att dricka det.
    Mitt svar ovan kanske är lite stora doser.. är van vid långvariga jobbiga förstoppningsproblem.
    Starta försiktigt med 10ml och se hur hon reagerar. 

• Agnes och Ville

Tack...då provar vi 10 ml i morgonvällingen! Får förvarna på dagis så dom inte får en chock om allt kommer ut med buller och brak

• Snuvan

Jag fick rådet av BVC sköterskan att börja med 5-10 ml om dagen och sen öka tills det fukade bra. Min son som är 13 månader har haft problem länge till och från. Just nu ger jag honom 30 ml om dagen och jag blandar det i gröten eller filen som han får på morgonen.

Svar på tråden Hur mycket Laktulos till en 2 åring?