• majblomman80

Grön vattnig diarre på 15 månaders, vad göra?

Hej!

Min dotter har haft vattnig diarre sen i torsdags. Så fort hon ätit så bajsar hon. Det tar inte många minuter.
    Diarren har gått från senapsfärgat vatten till grön vattnig diarre.
    Jag försöker ge vatten, vätskeersättning och majsväälling. Försöker ge mat som kokt fisk o potatismos men det går knappt ner nåt. Lite majsvälling får jag i henne o anigen vatten.
    Ska ringa läkaren men sitter här ändå och är orolig.

Vad kan det vara?
    Är det en infektion tror ni?
    Eller är hon allergisk mot nåt?
    Gluten?

Vad kan man göra för att stilla magen?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Grön vattnig diarre på 15 månaders, vad göra?
  • Karla79

Min son som är ett år hade exakt samma för några veckor sedan, det höll i sig i nästan fyra dygn. De råd jag fick från sjukvårdsupplysningen var att vätska var det viktigaste, jag skulle ge välling och proviva, rivet äpple nämnde de också. När magen verkade något stabilare skulle jag testa med vitt bröd. Jag gav vätskeersättning också. Man skulle hålla koll på allmäntillståndet och framförallt om barnet kissade som vanligt  eller ej. Tycker ändå att du ska ringa dem för nu har det hållit i sig i fyra dygn och då kanske de ber dig att söka läkare. Lycka till!

• pigglet

Gissar på magsjuka. Det gröna är väl gallan? Vår son kräktes ärtgrönt igår, det var i alla fall gallan. Men min erfarenhet av magsjuke-bajs-färg är att det brukar bli vitt, då maten passerar så snabbt att gallan inte hinner med...
    I alla fall så sa hon på sjukvårdsrådgivningen att han kräktes mörktgrönt eftersom han hade kräkts så många gånger att det inte ens fanns kvar det där gul-gröna som man förknippar med gallan... Kanske likadant för er tjej, eftersom hon varit dålig så länge?

Hur mycket får du i henne? Det viktigaste är ju att de kissar minst ett par gånger/dygn - de blir lätt uttorkade. Majsvälling är ju bra, vätskeersättning ännu bättre, då får hon i sig salt också. Det behöver hon.
    Här kommer en bra lista på lösande och stoppande mat. Undvik allt som är lösande! Att ge saft eller äppeljuice är mycket bättre än vatten, men absolut ingen light-saft!
    Ordentligt med smör ska der vara också.

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré)
    Majsvälling/puré/gröt
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Blåbärssoppa /puré
    Smörgåsrån
    Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    Potatis
    Ris
    Te
    Smör

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Fil och yoghurt
    Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
    Hela majskorn
    Nötter, solrosfrön, pumpakärnor 

• pigglet

Proviva och hälsofil är också bra, då återhämtar de sig fortare.
    Ge bara små mängder av allt, hon får gärna äta varje kvart, men bara lite åt gången.

Hopas det vänder snart!

• pigglet

Och så brukar vi smörja med inotyol i förebyggande. När det väl blir vätskande sår så är det svårt att få det att läka när de bajsar så ofta...

• majblomman80

jag skrev fel, vi har risvälling, hur tror ni det är??? Kanske inte är så bra med risvälling??

• principessan

rota virus? Magsjuka som håller i sig läääänge typ en vecka. Luktar bajset konstigt? 

• principessan

Hade jag varit dig så hade jag låtit magen vila nästan ett dygn. Ge bara vätska lite lite med korta mellanrum.

• Lunamamma

När min dotter var i samma ålder blev hon magsjuk och efter bara ett par dagar blev hon helt orkeslös. Hon var blek och okontaktbar. Kräktes ofta. Jag blev jätterädd och åkte in till barnakuten. De släppte inte ens in mig och sa att det inte var något större fel på henne. Om hon inte ville äta/dricka skulle jag ge henne piggelin (isglassen). Hon blev piggare efter något dygn, men hade diarré i flera veckor sedan. Jag tycker att du verkar göra helt rätt med maten.

• majblomman80

diarren luktar FILMJÖLK typ.....

• pigglet
    majblomman80 skrev 2010-12-19 20:58:29 följande:
    jag skrev fel, vi har risvälling, hur tror ni det är??? Kanske inte är så bra med risvälling??
    Visst är det också stoppande? Funkar kanske lika bra som majsvällingen... Tänk bara på att ge väldigt små mängder åt gången, bara en matsked eller så.

Man ska satsa på att få i dem 1 dl vätska/kg kroppsvikt. Väger barnet 10 kg så bör man alltså försöka få i 10 dl vätska/dygn. Men i små mängder. Så det blir vääääldigt ofta!
  • principessan
    majblomman80 skrev 2010-12-19 21:05:10 följande:
    diarren luktar FILMJÖLK typ.....
    ok. då är det nog inte rotavirus... det luktar något j*vulskt..... hoppas hon kryar på sig snart!
Svar på tråden Grön vattnig diarre på 15 månaders, vad göra?