• Rockkarlsson

Hur bra är simning?

Jag har verkligen noll koll när det gäller träning så jag hoppas någon kan ge mig bra svar.
    Hur bra träning är simning, alltså vanligt bröstsim? Hur länge/simtillfälle och hur ofta bör man simma för att det ska ge resultat? Jag är inte sugen på att börja gymma eller bygga muskler utan vill bara bli lite mer slimmad, passar detta mig då?

• Svar på tråden Hur bra är simning?
  • crazy mom

Simning är en jättebra motionsform. Man får långa slanka muskler.

Man kan ju välja om man vill simma en viss sträcka tex 1 km eller tidsbegränsat. Jag hatar att räkna så när jag tränar simning kör jag 1 timme. Börjar med stretch, mjuksim, sen lite fortare för att sen avsluta med så fort jag orkar. Stretch efteråt.

1-2 gånger vecka är lagom att börja med =)

• Rödnäbba

Vet inte vad slimmad innebär precis men jag tror simning är mycket bra. Ger kondition, styrka, uthållighet, sliter inte på kroppen och bränner kalorier. Om det bara inte var så trist så skulle jag göra det

• JeanneDArc

Riktigt bra! Tränar hela kroppen på ett skonsamt sätt. Kolla på elitsimmarna får du se hur snygg kropp man får av det! Jag hade nog försökt variera med lite frisim/ryggsim, tycker det tar olika. Är inte så väldigt avancerat. Tänk bara på att inte böja på knäna utan sprattla med hela benen så att säga.

• Rockkarlsson
    Rödnäbba skrev 2010-12-19 21:22:33 följande:
    Vet inte vad slimmad innebär precis men jag tror simning är mycket bra.
    Jag vill inte bli biffig utan gärna tappa några kilon och som den första skrev få "slanka muskler" :). Badhuset ligger 300 m från oss så jag har ju anledning till att börja.
  • Rockkarlsson
    JeanneDArc skrev 2010-12-19 21:26:36 följande:
    Riktigt bra! Tränar hela kroppen på ett skonsamt sätt. Kolla på elitsimmarna får du se hur snygg kropp man får av det! Jag hade nog försökt variera med lite frisim/ryggsim, tycker det tar olika. Är inte så väldigt avancerat. Tänk bara på att inte böja på knäna utan sprattla med hela benen så att säga.
    Är det inge bra att böja på knäna?
  • JeanneDArc

det är fel teknik och man förlorar en massa kraft när man gör så, man ska inte bara ligga och sprattla med underbenen. Sparken ska komma från höften istället. Om du sträcker ut armarna rakt fram och sedan rör dem upp och ned från axlarna utan att böja på armarna ser du kanske hur benen ska gå. Sen behöver du inte sprattla så fort du bara kan för det tar mycket energi. Huvudet under vattnet, titta nedåt. Andas åt sidan, under den arm som är över vattenytan. Hur ofta man andas kan varieras, tex var tredje armtag för att variera vilken sida du vrider ansiktet åt. Eller så kan du köra först 2 tag- andas, sedan 3 tag- andas. Så får du andas mer när du inte är van. Det lättaste är att andas ut genom näsan refdan när du börjar vrida på ansiktet så att du har mer tid att bara andas in när du väl kommer över ytan med munnen.

Låter kanske svårt, men det är nog det lättaste simsättet att lära sig och när man väl lärt sig det orkar man simma långt eftersom det inte är så krävande.

• JeanneDArc

Hittade en kort video som visar bättre än jag kan göra i skrift Testa! Det behöver inte vara perfekt när du inte ska tävlingssimma. Blir dessutom roligare att simma i längden om du kan variera dig lite. Ja förresten, skaffa simglasögon, det är oumbärligt.

• Ramborg

Håller med, simning är en jättebra motionsform. Om du simmar bröstsim kan du bli stel i nacken, om du inte börjar simma mer som tävlingssimmarna. Alltså ner med huvudet i vattnet på varje armtag. Titta mot botten. Då är bröstsim inte alls ansträngande för nacken (vilket jag vet många har problem med).

Simglasögon på alltså!

• JeanneDArc

Kanske skulle posta länken också och inte bara skryta med att jag hittade den *hahah* Lite morgontrött

• Rödtott

Jag tycker att det funkar bra att köra lite ryggsim för att avlasta nacken emellanåt. 

• mmaddie

Som sagt, det är jättebra. Men det gör väldigt ont om man bestämmer sig för bara bröstsim, ibland kan det vara skönare att vända sig och simma någon lägg ryggsim, för att avlasta nacken.
    Dock, är det inte så bra att simma dagen innan "man ska vara slimmad" om man är som jag. Min kropp är väldigt bra på att suga åt sig vatten, värre än en svamp! Efter en dusch kan jag ha ~ + 1cm runt låren t.ex. men detta försvinner dock om jag "svettas"/blir varm, det börjar rinna ganska snabbt. Alltså.. Helst att man rör sig/bastar efteråt så att man inte "svettar" (i princip bara vatten) ner de kläder man skall ha på sig.

• Anwen

Shit, jag behöver nog gå simskola igen :S Kan man göra det som snart 30-åring? Jag lärde mig bara vanligaste bröstsimmet som barn, sen slutade jag/simskolan brann ner. Hade velat börja träna i vatten, inkl. simma, och då kanske man behöver kunna lite mer. Ryggsim har jag "lärt mig själv" någotsånär, men inte tillräckligt bra egentligen.

• Ramborg

Kan du vanligaste bröstsimmet så räcker det bra! Men skaffa ett par simglasögon så slipper du vara alldeles rödögd efteråt. Och så kan du experimentera med det där med olika simsätt och andningstekniker, det är ju inget måste för träningens skull. Men det kan göra träningen bekvämare.

• gnistra05

Jag gick en crawlkurs förra hösten, kul att lära sig simma ordenligt. Det är som sagt bra träning, och kan man variera mellan de 3 (4) simsätten så får man ju mer variation på träningen.

• Rockkarlsson

Jag körde 1000 m på 30 min igår och det får duga som första passet. Endast bröstsim. Skönt att äntligen kommit igång :).

• JeanneDArc

Du, det får inte "duga", det var skitbra jobbat för att vara ditt första pass!

Svar på tråden Hur bra är simning?