• Brooklyn

Efter abortspruta.

Vi har en tik hemma som fyller 2 år i början av jan. För snart 11 veckor sedan fick hon abortspruta efter en tjuvparning. Allt har gått precis som det skulle, det kom inga valpar och hon har mått bra hela tiden.

Idag hittade jag först på förmiddagen en typ flytning med blod i, i biabädden. Kollade hundarna. Alla mår precis som dom brukar. Äter, sover leker massor i snön.

Tänkte inte mer på det eftersom jag inte viste vem det gällde, utan höll bara lite extra koll på dom under dagen.
    Men nu på kvällen hittade jag mer av det i biabädden. Ljust, färskt blod. Mer än förut. Kollade genast igenom hundarna, ingen kladdig i muffen. ingen som slickar sig, ingen som dricker mer än dom brukar och ingen feber?!

Vi bor på landet så jag har ingen vet i närheten jag kan vända mig till. Dessutom är det söndag. Vilket innebär att det blir långt att åka för att hitta en station som är öppen nu.
    Men som sagt mår hundarna bra.

Jag undrar då om detta kan vara nått ifrån den tiken som fick absortspruta för 11 veckor sen?
    Någon?

• Svar på tråden Efter abortspruta.
  • Brooklyn

Har pratat med vet. Dom trodde det var rester som kom ut, så länge tiken mådde bra och inte hade någon feber fanns ingen som helst anledning att komma in.

• Thessiss

Hejsan...

Jag har själv haft en tik som jag var tvungen att ge abortspruta pga vissa omständigheter, bla en tjuvparning...

Tog här några veckor efter sprutan så fick min tik ungefär lika som för dig...
    Var typ blodblandade flytningar, Min vet som jag pratade med då sa att det troligtvis rörde sig om lite rester från valparna samt blodblandade flytningar...

Kan även vara så att hon har fått en sk mellanblödning som de kan få imellan löpen om man har gjort abort eller om de haft valpkull precis...

Min tik som jag gjorde abort på för nått år sen har nu precis haft en valpkull, hennes valpar har nu flyttat och har nu haft en sådan här mellanblödning som det kallas... Den såg ut precis som efter abortsprutan... 

• Brooklyn
    Thessiss skrev 2010-12-20 09:40:40 följande:
    Hejsan...

Jag har själv haft en tik som jag var tvungen att ge abortspruta pga vissa omständigheter, bla en tjuvparning...

Tog här några veckor efter sprutan så fick min tik ungefär lika som för dig...
    Var typ blodblandade flytningar, Min vet som jag pratade med då sa att det troligtvis rörde sig om lite rester från valparna samt blodblandade flytningar...

Kan även vara så att hon har fått en sk mellanblödning som de kan få imellan löpen om man har gjort abort eller om de haft valpkull precis...

Min tik som jag gjorde abort på för nått år sen har nu precis haft en valpkull, hennes valpar har nu flyttat och har nu haft en sådan här mellanblödning som det kallas... Den såg ut precis som efter abortsprutan... 
    vad bra, verkar vara samma här.
    Tanken är ju att vi ska para min tik vid nästa löp. hur långt efter parade du din tik? Gick allt bra?
  • Thessiss

Hon fick abortsprutan under sommaren, sen väntade vi till våren efter där... hade om jag inte minns fel ett löp imellan innan hon vart parad nästa gång...Den gången planerad =)

Allt gick bra, friska och krya valpar...

• Brooklyn
    Thessiss skrev 2010-12-20 09:59:22 följande:

Hon fick abortsprutan under sommaren, sen väntade vi till våren efter där... hade om jag inte minns fel ett löp imellan innan hon vart parad nästa gång...Den gången planerad =)

Allt gick bra, friska och krya valpar...

Låter bra det.
    Tanken är att vi ska para våran tik till våren. Det var därför jag valde abortsprutan.
    har redan bokat en annan hane osv..

Längtar massor!
  • Thessiss

Lycka till med allt framöver...

det är en underbar tid när man har valpar men även väldigt jobbigt...
    Mycket torkande efter bajs & kiss inne, men det är smällar man får ta =)
    Det är ju lite beroende på hur många valpar man får med =)

Våren är faktiskt en väldigt bra tid för valpar för då kan man ha de ute när det är fint väder..

Är lite sämre nu på vintern, och speciellt denna då vi har extremt mycket snö här...

Får man fråga vad det är för ras på hunden?? *nyfiken*

• Brooklyn
    Thessiss skrev 2010-12-20 10:32:23 följande:
    Lycka till med allt framöver...

det är en underbar tid när man har valpar men även väldigt jobbigt...
    Mycket torkande efter bajs & kiss inne, men det är smällar man får ta =)
    Det är ju lite beroende på hur många valpar man får med =)

Våren är faktiskt en väldigt bra tid för valpar för då kan man ha de ute när det är fint väder..

Är lite sämre nu på vintern, och speciellt denna då vi har extremt mycket snö här...

Får man fråga vad det är för ras på hunden?? *nyfiken*
    Jag har kennel och är tredje generationen kennel i våran släkt. Så det här är absolut inte min första kull.
    Jag har eng. springer spaniel. Men det var första gången jag var med om en abortspruta.
    www.lorddannys.com

Vad har du för hundar?
  • Thessiss

Ahh okej ja då vet du ju hur mycket jobb det är med valpisar.. Men gud så underbara de kan vara...

För mig var detta min helt egna första kull som jag precis har haft...

Har precis startat upp detta med kennel... Fast det var tikens 3 dje kull då =)

eng. springer spaniel är jättefina hundar, har en kompis som har en sådan..

Jag har Finsk lapphund..

• Thessiss

hihi såg en rolig sak när jag kollade in din hemsida...

Har själv bott i Hedemora i ca 1 år då jag jobbade på Rätt Pris...
    Såg även att du har en dotter som fyllde 2 år den 16 september..

Min son fyllde 2 år den 17 september =)

• Brooklyn
    Thessiss skrev 2010-12-20 11:14:09 följande:
    hihi såg en rolig sak när jag kollade in din hemsida...

Har själv bott i Hedemora i ca 1 år då jag jobbade på Rätt Pris...
    Såg även att du har en dotter som fyllde 2 år den 16 september..

Min son fyllde 2 år den 17 september =)
    Haha.. men vilken slump!
    Vart bor ni nu?
  • Thessiss

Vi bor i Storfors som ligger i Värmland..
    Ca 20 mil från Hedemora...

Var lite komiskt att läsa att jag hade bott så nära dig samt att vi har barn i samma ålder...=)

Har gärna fortsatt kontakt med dig här på FL om du vill..

Tänkte eftersom vi har barn i samma ålder samt hund som intresse...

Alltid roligt att kunna byta erfarenheter/frågor m.m. även om det inte är samma ras vi har...

• Brooklyn
    Thessiss skrev 2010-12-20 15:44:03 följande:
    Vi bor i Storfors som ligger i Värmland..
    Ca 20 mil från Hedemora...

Var lite komiskt att läsa att jag hade bott så nära dig samt att vi har barn i samma ålder...=)

Har gärna fortsatt kontakt med dig här på FL om du vill..

Tänkte eftersom vi har barn i samma ålder samt hund som intresse...

Alltid roligt att kunna byta erfarenheter/frågor m.m. även om det inte är samma ras vi har...
    Ja det vore jätte kul! Såg att ni har nr 2 på ingång! Vad kul!
    Åker ni på utställniongar och sånt också?

jag har bott i värmland, utanför grums!
  • Thessiss

Jo vi åker en del på utställningar...

Det är hanen som jag har som vi har ställt ut..

Mycket inoff har det blivit med bra resultat men även officiellt med..
    Skulle gärna ha ställt honom mer men har varit lite svårt med grabben samt att jag själv
    tyvärr inte har körkort så då har det hängt på att sambon vill köra...

Japp 2:an är på ingång, beräknat till 26 jan så det är inte långt kvar nu....

Såg även att vi är ganska nära i ålder när jag läste på din sida...
    Jag är född 84:a & sambon är 70:a...

Haha jasså men då känner du ju till värmland då =)

• Brooklyn
    Thessiss skrev 2010-12-20 20:27:16 följande:
    Jo vi åker en del på utställningar...

Det är hanen som jag har som vi har ställt ut..

Mycket inoff har det blivit med bra resultat men även officiellt med..
    Skulle gärna ha ställt honom mer men har varit lite svårt med grabben samt att jag själv
    tyvärr inte har körkort så då har det hängt på att sambon vill köra...

Japp 2:an är på ingång, beräknat till 26 jan så det är inte långt kvar nu....

Såg även att vi är ganska nära i ålder när jag läste på din sida...
    Jag är född 84:a & sambon är 70:a...

Haha jasså men då känner du ju till värmland då =)
    Men oj så mycket vi har gemensamt.
    Vi ställer inte så mycket inoff utan åker mest på off. Just nu är det hanen vi satsar extra mycket på.
    Jag hade inte heller körkort för 1,5 månad sen, men när vi flyttade hit kände jag mig tvungen så nu har jag körkort! Och det ska bli så kul att ensam få åka på utställning. Ifs tycker min sambo att det är helt okej, även han brukar ställa våra hundar nämligen.

Har ni hemsida?
  • Thessiss

Jo tanken här är väl igentligen typ bara off men det har blivit lite dåligt med tid då jag måste tänka på sonen med..
    Men till våren/sommaren om jag orkar med tanke på nya bebisen så ska det bli mer off utställningar är det planerat =)

Jo jag har en hemsida... Den är inte den bästa men den får duga för tillfället iaf...Har inte haft tid/ork att göra en ordentligt *latis*

www.therese-lapphundarna.webs.org (gratis sida så det finns tyvärr med reklam på den)

• Brooklyn

Jo man har ju inte lika mycket tid länge, nu när man har barn, men våran dotter älskar att vara på utställning och tränar nästan varje dag med att ställa upp våra hundar!
    tyvärr verkade sidan inte fungera? Fel adress?

Svar på tråden Efter abortspruta.