• Jesper f

Katten drömmer mardrömmar..

Hej,

VI har nyligen skaffat en liten familjemedlem på 4 tassar, efter några års uppehåll. Vi har valt en omplacerings katt, en kille på 3 år, som verkligen är UNDERBAR på alla sätt och vis. Han är vår absolut älskling, och vi är så glad att vi har honom!! Däremot drömmer han emellanåt mardrömmar.

Vi vet ju inte så mycket om hur han haft det, men även mina förra katter har ibland drömt mardrömmar, och jag har alltid väckt dom ( försiktig, genom att smeka dom och kalla på dom genom att säga deras namn ), så dom får känna sig "trygga" i husses knä. Gjorde likadant med vår "nya" katt, men han såg mest förvirrad ut när han vaknade. Man kanske inte ska väcka mardrömmande katter? Men har så svårt att bara se på när dom ligger å gnyr i knät å drömmer något otäckt..

Någon mer som har erfarenhet?

• Svar på tråden Katten drömmer mardrömmar..
  • Queenie70

Mina låg och gnydde och "hackade tänder" det är nåt slags jaktbeteende, när de blir upphetsade över ett potentiellt byte tydligen har jag fått veta. Det kanske är det som de drömmer om.

• Jesper f
    Queenie70 skrev 2010-12-19 22:14:51 följande:

Mina låg och gnydde och "hackade tänder" det är nåt slags jaktbeteende, när de blir upphetsade över ett potentiellt byte tydligen har jag fått veta. Det kanske är det som de drömmer om.

Fast dom drömmer? Någon slags jaktdröm mao?
  • Queenie70
    Jesper f skrev 2010-12-19 22:24:36 följande:
    Fast dom drömmer? Någon slags jaktdröm mao?
    Japp.
  • Trinity78

Ibland drömmer vår ena katt mardrömmar men då FLYGER hon verkligen upp och stirrar vilt omkring sig. Sen lägger hon sig tillrätta igen och somnar om. Det är nog som med oss människor - ibland drömmer vi trevliga drömmar och ibland mindre trevliga drömmar. Det är säkert inget ni har gjort eller kan göra åt det. Så länge han mår bra resten av tiden så är det nog ingen fara.

Reproductively challenged
  • Tant Jansson

Jag har två kattsystrar. Har haft dem i 2 1/2 år. Övertog dem när de var två år. De var extremt vanskötta då. Ena katten gick upp 1100 gram de första månaderna. Det motsvarar ungefär 25 procent av hennes nu normala vikt.

Så de har båda levt ett hårt liv.

En av dem mjauar och gnyr i sömnen. Men jag tolkar det bara som när vi drömmer. Hon - lite mer ljudligt Glad - bearbetar bara det hon upplevt under dagen. Precis som vi människor.

Jag har lärt dem vissa ord/kommandon. Bland annat "ingen fara".  Och det brukar jag säga när hon drömmer och det känns som om det funkar.

• Jesper f
    Tant Jansson skrev 2010-12-20 16:29:53 följande:
    Jag har två kattsystrar. Har haft dem i 2 1/2 år. Övertog dem när de var två år. De var extremt vanskötta då. Ena katten gick upp 1100 gram de första månaderna. Det motsvarar ungefär 25 procent av hennes nu normala vikt.

En av dem mjauar och gnyr i sömnen. Men jag tolkar det bara som när vi drömmer. Hon - lite mer ljudligt Glad - bearbetar bara det hon upplevt under dagen. Precis som vi människor.

Jag har lärt dem vissa ord/kommandon. Bland annat "ingen fara".  Och det brukar jag säga när hon drömmer och det känns som om det funkar.
    Tack, det var ett bra tipps. Ska jag faktiskt prova på min misse. Tack å lov somnar han egentligen alltid i mitt knä, så det är alldrig långt till "trygg famn" när han vaknar. Men tycker synd om honom, om han ska behöva drömma otäckt pga saker som han tidigare vart med om..
  • Jesper f
    Trinity78 skrev 2010-12-20 11:00:41 följande:
    Ibland drömmer vår ena katt mardrömmar men då FLYGER hon verkligen upp och stirrar vilt omkring sig. Sen lägger hon sig tillrätta igen och somnar om. Det är nog som med oss människor - ibland drömmer vi trevliga drömmar och ibland mindre trevliga drömmar. Det är säkert inget ni har gjort eller kan göra åt det. Så länge han mår bra resten av tiden så är det nog ingen fara.
    Nej, han verkar må "normalt", som jag kan avgöra. Han är välldigt kelen och tillgiven. Kurrar så fort man klappar honom. Putsar på mig och sambon tom på natten. Så tror inte vi kan få så mkt bättre betyg. Men så lägger vi ned gaska mkt tid och pengar på lilla snutten. Vårt barn liksom =) Å vi är så kär i honom. Hade faktiskt inte kunnat VALT bättre, om det var upp till oss. Men nu var det nästan han som valde oss så.
  • Renesmee
    Jesper f skrev 2010-12-21 22:47:53 följande:
    Nej, han verkar må "normalt", som jag kan avgöra. Han är välldigt kelen och tillgiven. Kurrar så fort man klappar honom. Putsar på mig och sambon tom på natten. Så tror inte vi kan få så mkt bättre betyg. Men så lägger vi ned gaska mkt tid och pengar på lilla snutten. Vårt barn liksom =) Å vi är så kär i honom. Hade faktiskt inte kunnat VALT bättre, om det var upp till oss. Men nu var det nästan han som valde oss så.

Vad gullit det låter =)

Helt underbart! MIna katter är med mina bebisar <3

Älskar dom mest i hela Världen.

• Renesmee

och ja..min ena katt har oxå mardrömmar....För ca ett år sedan gick min älskade katt bort, dvs hans bästa vän....tyvärr efter det är han helt ändrad..tillbakadragen..blyg och har extrema mardrömmar där ahn skriker och flyger upp helt genom rädd...
    Det är lite över ett år sedan nu..men han verkar inte komma tillbaka som han var förr. Ibland när han leker kan jag se skymtar av hans gammal jag...

Det gör ont i hjärtat..och som inläggen ovam försöker jag vara hans trygga plats att landa på.

• Rondo
    Tant Jansson skrev 2010-12-20 16:29:53 följande:

ja det funkar här säger jag "det va bara en mardröm ,pip"
    då tittar han på mig och blinkar sakta och somnar om..
    min piper/skriker i sömnen så han vaknar utav det
  • Tant Jansson
    Jesper f skrev 2010-12-21 22:45:41 följande:
    Tack, det var ett bra tipps. Ska jag faktiskt prova på min misse. Tack å lov somnar han egentligen alltid i mitt knä, så det är alldrig långt till "trygg famn" när han vaknar. Men tycker synd om honom, om han ska behöva drömma otäckt pga saker som han tidigare vart med om..
    Ja, det går att lära katter kommandon. Även vuxna katter. (som sagt de var två år när jag började)

Mina kan bland annat:
    * bra
    * försiktigt, försiktigt
    * ingen fara
    * stanna där (har dörr till hallen som alltid är stängd och när de inte ska in i hallen/utomhus men jag in i köket så funkar det helt ok)
    * godis (de äter R K Outdoor i vanliga fall. Godis i detta huset är mat av andra märken och smaker. Till exempel torrisar av Whiskas. Så här äter de godis varje dag.)
    * och så kommer de springades när jag visslar när de är utomhus. Om de varit ute någon eller några timmar funkar det till 100 procent.

Det gäller bara att säga samma sak hela tiden.
Svar på tråden Katten drömmer mardrömmar..