• Ida90

Rejäl SMÄRTA nertill!!!!

Är i vecka 38 (37+1) nu & jag har inte haft några som helst problem med smärta i bäcken/underlivet. Men idag när jag va hos min kompis & reste på mig så fick jag en ohygglig smärta i mitt bäcken & ja dom nedre regionerna, knappt så jag kunde gå hem. Ville bara krypa!!
    Sen vet jag inte men jag tyckte att min mage har sjunkit ner nu idag/ikväll. Konstaterade det när jag kom hem. Kan smärtan uppstått pga barnet sjunkit allt längre ner i bäckenet, eller vad kan orsaka smärtan?! Har även börjat få ont i ryggslutet (svanken).
    Va på BM besök den 15 Dec där BM sa att barnet va ytterst lite ruckbar knappt så det märktes sa hon & skulle fixera sig inom någon dag.

Kan det vara ett tecken på att förlossningen snart ska sätta igång ?
    Någon som varit med om liknande?
  • Svar på tråden Rejäl SMÄRTA nertill!!!!
  • norrlandsflicka

Jag har också ont nertill. Är som mellan framfogarna. Min barnmorska förklarade med att det var bebisens huvud som rör sig vid symfysen. Att få ont i ryggen är rätt vanligt i slutet.
    Om du får smärtor med jämna mellanrum så bör du ju kontakta förlossningen.

• norrlandsflicka

Beroende på att bebisens huvud har sjunkit längre ner alltså, om du har samma som mig. Jag får sånt då och då när bebisen är igång och rörlig.

• Ida90
    norrlandsflicka skrev 2010-12-20 01:13:04 följande:
    Jag har också ont nertill. Är som mellan framfogarna. Min barnmorska förklarade med att det var bebisens huvud som rör sig vid symfysen. Att få ont i ryggen är rätt vanligt i slutet.
    Om du får smärtor med jämna mellanrum så bör du ju kontakta förlossningen.
    Okej, tack för svar. Jo jag har haft smärtor nertill då & då & misstänkt det varit huvudet som rört sig..
    Men nu är det mer intensivt eller vad man ska säga.. Aldrig haft problem med ryggsmärtor undergraviditeten (hade inte det för 6 timmar sen om vi säger så).
  • norrlandsflicka
    Ida90 skrev 2010-12-20 01:15:14 följande:
    Okej, tack för svar. Jo jag har haft smärtor nertill då & då & misstänkt det varit huvudet som rört sig..
    Men nu är det mer intensivt eller vad man ska säga.. Aldrig haft problem med ryggsmärtor undergraviditeten (hade inte det för 6 timmar sen om vi säger så).
    Kanske börjar vara dags snart då? Värkarna kan ju kännas i ryggen också, är väl lite olika hur man uppfattar dem.
  • Ida90

Okej, ja jag har ingen aning hur allt ska kännas då det är så olika från person till person & graviditet till graviditet. Men ska testa de olika smärtlindrings knepen & försvinner det ska jag avvakta.

• norrlandsflicka

Vila och varmt bad är bra laddning. Mina värkar med sonen satte igång när jag lade mig i badet...
    Hoppas det går bra allt.

• Ida90

Okej :). Ja det hoppas jag med. Känner bara att jag vill få ut bebis nu :P hehe.. Storm less ...

• norrlandsflicka

Det är inget kul att vänta. Jag är i 36+5 och rätt less också. Har dessutom foglossningar så jag kan knappt gå. Sonen föddes 37+5 så jag räknar väl med få före BF nu med. Fast bebis kommer väl när den vill oavsett vad man gör själv. Lär väl bli när man planerat in nåt säkert.

• Ida90

Nej verkligen inte :(. Men ska inte klaga, haft en hur underbar & smärtfri graviditet som helst!! Inte ens illamående..
    Okej, ja risken finns ju.

Läste något om att förtidigt födda har med arvsanlag att göra från sin egna sida & partnerns sida osv. men de kan ju va strunt prat det med.. Har BF idag (20 december) enligt sista mensen, men har BF 8 januari enligt RUL..

• norrlandsflicka

Skönt med lätt graviditet. Jag är då lite avskräckt efter denna graviditet så vi får väl se om det blir nåt mer barn.

Jag har också hört det där med arv om man föder före BF eller inte. Mamma har fått alla barn för tidigt och svärmor gick inte heller över. Syrran gick över med båda sina och det hade hennes svärmor också gjort med sina barn.
    Men man vet ju aldrig... 1 januari skulle jag gärna föda om jag fick välja...

• Ida90

Javisst det är det verkligen. & jag vill ha ett barn till men det återstår att se då den graviditeten kanske inte blir en dans på rosor.

Okej, ja jag vet inte om jag eller min syster kom före BF mamma säger att vi kom däromkring. Min sambos mamma vet jag inte heller om hon fått för tidigt eller inte. Vet bara att min sambos son kom för tidigt, han har en son från tidigare förhållande. Men att han kom för tidigt kan ju ha att göra med mammans släkt osv. Men i min släkt har jag ingen aning om för tidiga förlossningar.

Ja jo det vore inte helt fel, men samtidigt som jag ledsnat så vill jag inte utsätta bebis för att fylla år sist på året & allt det där & särskilt inte kring jul..

• norrlandsflicka

Man får ju ändå inte välja när bebisen kommer så. Det är inte hela världen fylla år sent. Jag är född på julafton och det är ju helt ok. Mest jobbigt med folks kommentarer om hur hemskt det måste vara. Får ofta kommentarer om min födelsedag när jag uppger personnummer typ hos fk, vårdcentraler och sånt. Irriterande :-P.
    Man får väl säga till barnet sen om det klagar på vara född i december att det faktiskt var hon/han som ville ut för tidigt.
    Jag var beräknad till nyårsdagen så fick väl skylla mig själv jag hade bråttom ut..

• Ida90

nej precis. nej hon är välkommen vilken dag som helst. Är nog en annan som tror att det är hemskare än vad det är osv. Ja men precis, men dina föräldrar fick iaf en fin julklapp :D! inte alla som får ett barn i julklapp :D.

Svar på tråden Rejäl SMÄRTA nertill!!!!