• Björnmossa

Talar ni in meddelanden på folks telefonsvarare?

Jag gör det så gott som aldrig. Ser absolut ingen mening med det och har stängt av talsvaret själv.

* Vill jag lämna ett meddelande smsar jag. Onödigt och jobbigt att ringa upp för något sånt.
    * Vill jag ha ett samtal med personen hjälper det inte att prata in något på telefonsvararen.
    * Är det viktigt, tough shit, du skulle ha svarat när jag ringde, eller ringt tillbaks när du såg missat samtal.
    * Om det är jag själv som snabbt behöver hjälp/information så lär jag ju inte ha tid att vänta på att personen ska lyssna av meddelandet och ringa. Då ringer jag nån annan.
    * Finns det ens nån som orkar lyssna av de där meddelandena?

• Svar på tråden Talar ni in meddelanden på folks telefonsvarare?
  • Lattjo

Om det är något jag vill mina föräldrar pratar jag in för jag vet att dom lyssnar av, det är dock helt onödigt att skicka sms till dom för dom vet inte hur man läser dom ändå... Eftersom dom inte vet hur man kollar vem som har ringt heller så känns det enklare :) annars lämnar jag aldrig, andra mer tekniska ser ju att jag har ringt så varför lämna ett meddelande som ändå bara kostar dom pengar att kolla?

• Pickeli

Jag pratar ofta in meddelanden när jag ringer jobbsamtal. Om jag vill ha något av personen (typ ett dokument på mail eller dyl) så säger jag ofta det när jag ändå har luren i örat. Alltså om jag inte behöver prata med personen utan jag kan föra fram mitt ärende ändå. Ibland kan jag faktiskt tycka att det är jävligt skönt att de inte svarar så jag slipper prata med personen om det bara är något jag vill informera om

Skulle inte lägga på och börja rada upp ett sms efter samtalet då, helt onödigt och det kommer förmodligen bli ganska långt (ta mycket tid) eftersom jag valde att ringa till att börja med.

Själv tycker jag det är mycket bra om okända människor pratar in på mitt telesvar så jag kan höra vad de vill. Även mycket lättare att förbereda för när jag ev ska ringa upp om jag vet vad ärendet gäller.

Men som sagt, det gäller främst i jobbsyfte. Sysslar sällan med telesvar privat.

Google it!
  • MrM

Jag ringer i princip aldrig tillbaka på missade samtal. Om någon har något viktigt att förmedla och jag inte kunnat svara av en eller annan anledning så förväntar jag mig att personen använder sig av möjligheten att lämna ett meddelande (sms, mail, twitter, fb fungerar också men med olika sannolikhet för när jag kommer att se meddelandet).

Mvh

• Mint

Jag ringer så gott som aldrig tillbaka på missade samtal (om det inte är någon jag känner och jag alldeles precis inte hann svara). Jag utgår från att om de vill något som gäller även om fem minuter så sms:ar de, mailar eller talar in på telefonsvararen.

När de ringer från mitt jobb har de ställt in så att det ser ut som om det är hela organisationens växelnummer som ringer. Då går det ju inte att ringa tillbaka! Sjukt irriterande. Dessutom vet man inte vem det var som ringde - det kan ju vara flera personer som vill nå mig och de vill i så fall olika saker.

Själv talar jag bara in om jag absolut måste, men jag räknar givetvis inte heller med att folk ringer tillbaka på missade samtal. Beroende på vem jag vill nå och vad det gäller så ringer jag igen, sms:ar, mailar eller (i nödfall) talar in. 

• crazy mom

Är man kommunanställd blir man lite jobbskadad och tänker ur brukarperspektiv. I jobbet använder jag flitigt telesvarare, främst för att lämna korrekt information till brukaren som ringer. De får givetvis lämna meddelanden på jobbrelaterade telefoner.

Privat har jag telesvar som hänvisar att skicka sms eller maila. Jag är alltför otålig för att orka lyssna när folk svamlar och skojar i 5 minuter för att "kanske" avsluta med någon viktig information.... =)

Svar på tråden Talar ni in meddelanden på folks telefonsvarare?