• junimagi

Min son ska på casting och jag har ingen aning...

om hur de går till. Blev uppringd av en agentur i går kväll efter att hon sett bilder på min son på en annan sida på internet. Hon sa att han ville att han skulle komma och provfilma för en roll och undrade om vi var intresserade. Jag har frågat min son ( som är 6 år) och han vill väldigt gärna gå men jag har absolut ingen aning om hur en casting går till, Är det mycket folk? Vad får man göra? Är dom vana vid barn? Vad bör man tänka på? Skulle bli jätte tacksam om någon som har lite erfarenhet av sånt här ville kontakta mig för jag kan absolut ingenting om sånt här .

• Svar på tråden Min son ska på casting och jag har ingen aning...
  • anneli78

Jag har inte en susning ville bara säga: VA kul !!! och hoppas allt går bra !

• Linda1976

Hm... det är väl så att alla får sitta i ett rum (sal) och vänta... Är det en massa barn så finns där säkert leksaker osv som de kan sysselsätta sig med.. Sen får de väl provfilma en och en.... Tror inte det är så jätteavancerat i första gallringen. had ejag varit du så had jag ringt dit och förhört mig! Lycka till!

• Helena S

Jag har varit på div castings när jag var yngre, för både filmer och teater/musikaluppsättningar! Oftast får man en nr lapp, blir inropad till ett rum och får där göra en provfilmning/sjungning. Beroende på hur många det är som söker går det lite olika till. När det har varit många som sökt har jag varit med om att dom skickar in flera personer åt gången i ett rum och sedan får man göra några övningar (typ läsa några rader från ett manus, sjunga eller agera orolig/ledsen/glad osv). Övningarna blir filmade samt att några personer tittar på. Därefter väljer dom om dom vill att någon skall gå vidare till nästa runda. Sedan blir det mer och mer indiviuellt allt eftersom. Fast samtidigt har jag som din son blivit uppringd och då har jag inte behövt gå på första rundorna av castings, utan kommit in senare i ledet så att säga...

Dom som håller i castingen är oftast väldigt professionella och tar väl hand om alla. Om man inte går vidare förklarar dom det på ett bra sätt, det är viktigt när man är såpass ung. Mina föräldrar kollade alltid upp vem som stod för castingen innan jag gick dit, så vi visste att det var professionellt skött.... Fast i dom flesta fallen blev jag skickad på casting av min lärare och då visste vi att det var ok!

Viktigt att tänka på är kontakt med "publiken" (direkt eller genom kamera), att man pratar tydligt samt att man är naturlig och har roligt!!

Lycka till!!

Svar på tråden Min son ska på casting och jag har ingen aning...