• Stampan

Hur mycket pratade er ett-åring?

Min 1:åring är 13 månader om en vecka och fick reda på att ett barn som är några dagar yngre vräkte ur sig värsta lättförståeliga meningen på 3 ord. Visst att mitt barn är tvåspråkig, pappa pratar engelska med henne hela dagarna och jag kommer hem och pratar svenska men hon e fortfarande i mamma baba stadiet.

Hur pratar/pratade era ett-åringar?

• Svar på tråden Hur mycket pratade er ett-åring?
  • ELLEoClara

mamma,baba, pappa, jaja ( ajaj) och lite konstiga ord som ingen förstår.

• Giraff

Vår pojke är 14 månader, och han säger Titta, de-däh (det där) och datta (pappa).

Hela meningar vid 13 månader är väldigt tidigt.

På BVC kontrollen vid 18 månader kollar man att barnet kan 8-10 ord, det kan du ha som riktmärke..

• viseversa

Suck man ska inte gämföra barn ts. barn är olika och vissa pratar sjukt tidigt medans andra är tysta läänge innan talet kommer.

• Förälskad

Min dotter var jätte duktig att prata när hon var 1 år, hon sa många ord och det lät väldigt bra även om hon inte förstod vad hon sa alla gånger.

Min son är nu 13 månader och han säger ingenting, möjligtvis dääähhh, som jag tror KANSKE betyder där.

Det är olika!

• HWR

Min dotter på snart 12 månader säger mama..och sen bara allmänt babbel som gaga, dada, blabla..ingenting som vi förstår :)

Men som viseversa skrev, det finns ingen mening att jämföra barn! Det finns alltid barn som kan mer än ditt och barn som kan mindre. Alla utvecklas olika.

• Stampan

Jag vet att man inte ska jämföra barn men ändå kan man inte låta bli att undra... Tror det är för att alla barn som jag känner i hennes ålder är lite bättre än henne på att prata men det kan ju ha med hennes tvåspråkighet att göra också.

• Jessspaaa

Min dotter på 15 månader säger ganska mycket. Men det är bara ord. Inte några meningar än. Det är mer: Mamma, Pappa, dää (där), ädä (är det), titta, docka, nannen (nappen) nuttis(snutte-filten) o.s.v

Men man ska inte jämföra baren. Det tar olika tid för olika barn :) 
    Som sagt vid 13 månader är det tidigt att prata i meningar! 
    Men jag förstår dig, ja jämför också. Det är svårt att inte göra det. Tycker jag i alla fall 

• pluttskrutt

Vår son är 21 månader och säger max fem ord (som bara jag och min man förstår). Vid ett års ålder sade han inget annat än baaaaa! Och det betydde (och betyder fortfarande) banan eller någon annan mumsig frukt. Jag tror att det kommer en dag som han bara börjar prata och då kommer vi förmodligen att önska att han kunde vara tyst någongång också.

• viseversa

jag har en kompis som har ett tvåspråkigt barn(svenska och turkiska). hon snackade en MASSA som 1 åring. Dom räknade ut att hon vi den åldern kunde mellan 40-50 ord.

Stampan skrev 2010-12-20 10:31:32 följande:
    Jag vet att man inte ska jämföra barn men ändå kan man inte låta bli att undra... Tror det är för att alla barn som jag känner i hennes ålder är lite bättre än henne på att prata men det kan ju ha med hennes tvåspråkighet att göra också.
  • viseversa
    viseversa skrev 2010-12-20 10:34:54 följande:
    jag har en kompis som har ett tvåspråkigt barn(svenska och turkiska). hon snackade en MASSA som 1 åring. Dom räknade ut att hon vi den åldern kunde mellan 40-50 ord.
    och När hon var 18mån var det 4-5ords meningar utan problem. Själv har jag en unge som är exakt lika gammal som min kompis barn och hon pratade INGENTING som 1 åring. Så barn är olika tvåspråkiga eller itne.
  • Ruggugglan

Jämför inte ditt barn med andra barn. Det skiljer så mkt! Min son som är 11 månader kan säga ungefär 6-7 ord, han går snart och är väldigt aktiv. Min dotter var tvärtom. Hon satsade på annat helt enkelt =)

• k girl
    viseversa skrev 2010-12-20 10:36:09 följande:
    och När hon var 18mån var det 4-5ords meningar utan problem. Själv har jag en unge som är exakt lika gammal som min kompis barn och hon pratade INGENTING som 1 åring. Så barn är olika tvåspråkiga eller itne.
    ...men generellt kan tvåspråkiga barn bli lite senare i talet och det är ju inget nytt, direkt.

TS: Min son är ett och säger bara ett par ord. Mamma, pappa, tack tack ("tata"), oj då. Vi tror att han säger hej också men det är inte lika säkert.
  • viseversa
    k girl skrev 2010-12-20 10:47:35 följande:
    ...men generellt kan tvåspråkiga barn bli lite senare i talet och det är ju inget nytt, direkt.

TS: Min son är ett och säger bara ett par ord. Mamma, pappa, tack tack ("tata"), oj då. Vi tror att han säger hej också men det är inte lika säkert.
    ja fast man kan inte säga så. Då även två språkiga barn är idivider och vissa har lätt att lära sig språk och andra inte. Beror helt på barnet så att säga.
  • viseversa

Men visst det brukar ta lite längre tid att lära sig två språk än ett. Men det är absolut inte alltid så. Så att säga att "hon är sen bara för att hon är 2 språkig" är inte riktigt sanning då som sagt 2 språkiga kan vara lika tidiga med talet som barn som "bara" lär sig ett språk.

• k girl
    viseversa skrev 2010-12-20 10:49:28 följande:
    ja fast man kan inte säga så. Då även två språkiga barn är idivider och vissa har lätt att lära sig språk och andra inte. Beror helt på barnet så att säga.
    Det kan man ju visst det - det är ett välkänt faktum att tvåspråkiga barn generellt blir lite senare med språket. Det innebär inte att det inte finns individuella skillnader.
  • viseversa
    k girl skrev 2010-12-20 10:59:15 följande:
    Det kan man ju visst det - det är ett välkänt faktum att tvåspråkiga barn generellt blir lite senare med språket. Det innebär inte att det inte finns individuella skillnader.
    sorry läste inte allt du skrev. trodde det stor att dom VAR senare. Inte generellt. Förlåt mig! Du har självklart rätt=)
  • Stampan
    viseversa skrev 2010-12-20 10:34:54 följande:
    40-50 ord!! Verkar som värsta Mozart ungen eller nåt...

Vill bara påpeka ännu en gång att jag tror inte mitt barn är bakom eller nåt, hon gick tidigt och är väldigt smart på att fundera ut saker men som sagt inte så snabb med talet.
  • viseversa
    Stampan skrev 2010-12-20 12:43:09 följande:
    40-50 ord!! Verkar som värsta Mozart ungen eller nåt...

Vill bara påpeka ännu en gång att jag tror inte mitt barn är bakom eller nåt, hon gick tidigt och är väldigt smart på att fundera ut saker men som sagt inte så snabb med talet.
    klart hon är inte är bakom. Hon låter som en fullt normal unge helt enkelt. Ja 40-50 ord kunde hon som ett åring. jag kände ju dom då och hörde henne själv=). Hon ÄR också väldigt interligent annars också. Är snart 4 år och ligger långt före gämnåriga i utveckling!
  • vivi85

Min dotter sa många ord i den åldern, medans sonen enbart sa titta,tack typ.. :P

• Candra

En himla massa.. Nu är hon 17 månader och pratar i långa meningar, meningarna började dyka upp runt året.

Svar på tråden Hur mycket pratade er ett-åring?