• Lilla jag2

KUB test. Betala själv men tips på bra ställen.

Hej.
    Vi har valt att göra KUB test.
    Jag bor i Gävle och MVC hänvisade oss till Stockholm.

Jag har bara läst om KUB och vet endast det jag läst.

Jag har sett reklam i flera vi föräldrar tidningar om olika företag som gör dessa tester och vul och ultraljud m.m..

Jag önkskar få veta hur ert KUB var , hur det kändes, hur det blev och om ni kan rekomendera någon i Uppsala, Stockholm med omejd.

Mvh/ Carro

• Svar på tråden KUB test. Betala själv men tips på bra ställen.
  • Fuffens

Jag gjorde KUB på karolinska, men det var på remiss. Gjorde ett tidigt VUL hos privata Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen och de var helt fantasiska! Kan varmt rekommendera dem. Kostar 1600kr att göra KUB hos dem.

Själva KUB testet var inte så dramatiskt. 2 veckor innan ultraljudet tog jag blodproverna hos vårdscentralen. På stora dagen så kollade hon att bebisen allmänt såg bra ut och sedan mätte de vätskespalten i nacken (vår var 1,7 mm). Sen pysslade och räknade hon i 5-10 min och vi fick resultatet direkt, 1:16000.
    Om man får 1:300 eller högre sannolikthet så rekommenderas man gå vidare med fostervattenprov.

• Lilla jag2

Hej. Tack för att du svarade.
    Prov på vårdcentralen?
    Jag trodde jag fick komma på besök och ta prov direkt där på plats?
    Jag bor ju i Gävle så kommer få åka.
    Ingår vul på KUB testet? eller fick ni gå vidare?

• M1986

Kostar KUB testet pengar? Jag ska iväg och göra det på måndag. blodproverna har jag redan tagit. Det är min BM som skickat remiss så jag antog att de var gratis? Har iaf inte hört något annat men varför får en del betala och en del inte isf?

• Fuffens

KUB består av 2 delar: Blodprov & Ultraljud (s.k. NUP test)

Blodprovet görs innan (senast en vecka innan UL), exakt hur du går tillväga kan nog kliniken du beställer tid hos förklara, men sannolikt får du en blodprovsblankett av dem eller din barnmorska och den gör du blodprovet hos din lokala vårdscentral. Provet ska ju hinna analyseras innan det är dags för ultraljudet.

Del två är själva ultraljudet, jag gjorde ett vanligt, inte ett VUL. Då kollar man nacken på barnet och tillsammans med provsvaren från blodprovet så gör barnmorskan en bedömning.

Hoppas du fattar hur jag menar!

• Fuffens
    M1986 skrev 2010-12-20 12:23:44 följande:
    Kostar KUB testet pengar? Jag ska iväg och göra det på måndag. blodproverna har jag redan tagit. Det är min BM som skickat remiss så jag antog att de var gratis? Har iaf inte hört något annat men varför får en del betala och en del inte isf?
    Jag behövde inte heller betala, jag bara bad om det. Men om man är under 35 har man egentligen inte "rätt" till provet och i vissa landsting får man då betala själv.
  • M1986
    Fuffens skrev 2010-12-20 12:42:39 följande:
    Jag behövde inte heller betala, jag bara bad om det. Men om man är under 35 har man egentligen inte "rätt" till provet och i vissa landsting får man då betala själv.
    Jag är 23 och min barnmorska fråga mig om jag ville göra det. Kanske för att jag har ett MA i v15 och ett x bakom mig. Tycker att hon borde sagt om de kostar pengar för de har inte jag räknat med. Gör de mest bara för att få en extra koll.
  • Fuffens
    M1986 skrev 2010-12-20 12:46:45 följande:
    Jag är 23 och min barnmorska fråga mig om jag ville göra det. Kanske för att jag har ett MA i v15 och ett x bakom mig. Tycker att hon borde sagt om de kostar pengar för de har inte jag räknat med. Gör de mest bara för att få en extra koll.
    Om du har fått en remiss av din barnmorska så kostar det inte pengar!

Barnmorskan kan neka och säga att man ligger utanför riskzonen och att man får söka sig privat. Tror att det har gått till så för TS.
  • M1986
    Fuffens skrev 2010-12-20 12:54:32 följande:
    Om du har fått en remiss av din barnmorska så kostar det inte pengar!

Barnmorskan kan neka och säga att man ligger utanför riskzonen och att man får söka sig privat. Tror att det har gått till så för TS.
    okey. tack för svaret :)
  • Lilla jag2

Hej. japp. Hos oss erbjuds bara de över 35 att få göra gratis.
    I vecka 10 bör ju Kub genomföras, ska man då som ni beskriver ta blodprov innan så bör man nog boka tid nu snart. Jag går in i v 7 på fredag! sedan är det ju jul och nyår och kläm dagar. Måste hitta en klinik som jag vet har bra kompetenta och duktiga som ser bra på ultraljudet.

• skånetös78

Googla på Selbing Medical. Anders som gör undersökningarna är en av Sveriges bästa! Vi gjorde KUB där när jag väntade dottern och var väldigt nöjda. Det ligger i Linköping.

*Linnea 7/11-08* *Syskon BF 7/8-11*
Svar på tråden KUB test. Betala själv men tips på bra ställen.