• CoolJen

Losec vs omeprazol

Jag åt i 2 veckor Losec mot min hemska halsbränna/uppstötningar/kräkningar/illamående och tyckte att det var det bästa jag provat mot detta...fick bort mina besvär till 90%

Fick sedan utskrivet Omeprazol som jag ätit i 2 dagar nu och dessa 2 dagar har jag fått tillbaka mina symptom.

Ska inte dessa 2 vara samma sak?

• Svar på tråden Losec vs omeprazol
  • CoolJen
    Cinza skrev 2010-12-20 12:37:06 följande:
    Det skall det vara. Har du fått samma dos?
    Hmm har jag inte kollat...tog 1 st(receptfri) losec om dagen och nu 1 st omeprazol
  • CoolJen
    Cinza skrev 2010-12-20 12:37:06 följande:
    Det skall det vara. Har du fått samma dos?
    japp, det är samma dos
  • Cinza

Ompeprazol är namnet på den verksamma substansen i både losec och omeprazol så den enda skillnaden skall vara priset. Visserligen var det en läkare som sa till mig att hon upplevde att omprazolen inte verkade lika länge som losec. Jag äter 20mg*1 om dagen och det hjälper för mig. Du kanske skulle må bättre av att äta 10mg*2/dag?

• CoolJen
    Cinza skrev 2010-12-20 12:46:41 följande:
    Ompeprazol är namnet på den verksamma substansen i både losec och omeprazol så den enda skillnaden skall vara priset. Visserligen var det en läkare som sa till mig att hon upplevde att omprazolen inte verkade lika länge som losec. Jag äter 20mg*1 om dagen och det hjälper för mig. Du kanske skulle må bättre av att äta 10mg*2/dag?
    Ja det vore ju bra tråkigt att behöva gå tillbaka till losec som är mkt dyrare!
    Kommer väl prova några dagar till och se om det kanske är andra faktorer som spelar in...
  • leo grodan

Jag blev dålig av Losec och fick då istället Omeprazol Sandos som skulle vara svagare/snällare mot magen.
    Har ett litet bråck på magmun och någon sorts IBS, fast det har väl alla när doktorn inte hittar något direkt fel. 
    Äter 1 tablett 20mg var dag. Jag tål inte alla tabletter innehållande Omeprazol för det finns andra hjälpämnen, färgämnen på höljet etc. som kan spela in. Det är ju inte roligt men ge det några dagar, annars får du prova något annat märke... min svärmor har alltid ätit Losec men gick nu över till Omeprazol AGP och det funkar för henne.
    Lycka till.... 

• mesandra

Min läkare sa att omeprazol var bättre..

Svar på tråden Losec vs omeprazol