• Anonym (Rådvill)

Ungefärlig kostnad med direktverkande el?

Hoppas det finns någon som bor i hus med direktverkande el & som vill svara på vilken ungefärlig mpnadskostnad + årsförbrukning av el ni ligger på.

Vi har precis köpt ett stort hus med direkt verkande el (8 rum + kök + 3badrum+tvättstuga) fristående varmbonat garage. Såhär mitt i den kalla vintern börjar jag få minst sagt kalla fötter för den komande elkostnaden i nya huset. Idag bor vi väldigt billigt i vårt lilla hus med en årsförbrukning på strax över 11000kwh.

Vi har tänkt att konvertera om uppvärmningen i framtiden men först bo 1 år eller så & under tiden sätta in en ordentlig täljstenskamin. Ev ska vi sätta in vattenburet + bergvärme, frågan är bara om det är värt en sådan kostnad. Och hur banken ställer sig till sådana lån som det ser ut nu med räntehöjningar & annat.

• Svar på tråden Ungefärlig kostnad med direktverkande el?
  • Miss Lau

Vi har ett hus på ca 200 kvm med direktverkande el. Förra årets förbrukning stannade på ca 29.000 kWh. Och det verkar som en normal förbrukning då jag jämfört med vänner och bekanta.

I  år har vi investerat i en luftvärmepump så det ska bli spännande att se om vi lyckas minska vår elförbrukning. Att investera i ett vattenburet system och bergvärme låter trevligt men jag tror inte att man räknar hem en sådan investring. Fast husets värde kan kanske stiga om ni funderat på att sälja.

• Anonym (Rådvill)
    Miss Lau skrev 2010-12-20 12:58:25 följande:
    Vi har ett hus på ca 200 kvm med direktverkande el. Förra årets förbrukning stannade på ca 29.000 kWh. Och det verkar som en normal förbrukning då jag jämfört med vänner och bekanta.

I  år har vi investerat i en luftvärmepump så det ska bli spännande att se om vi lyckas minska vår elförbrukning. Att investera i ett vattenburet system och bergvärme låter trevligt men jag tror inte att man räknar hem en sådan investring. Fast husets värde kan kanske stiga om ni funderat på att sälja.
    Oj det var ganska mycet . Nej sälja sk avi inte göra vi har nyss köpt huset & inte ens flyttat dit ännu. Vi planerar att bo där tills vi blir pensionärer & då sälja & köpa en bostadsrätt så vi kna resa etc. Så minst 35 år ska vi ha huset är det tänkt.

Vad brukar det bli i snitt per månad, om jag får fråga.
  • Hoppetossan 79

Altlså det är ju jätteindividuellt. 

De som bodde i vårt hus innan tror jag låg på 25 000 kWh på två vuxna i pensionsåldern. 

Vi låg på ca 18-19 000 till en början men sen vi satte in täljstenskamin är vi nere på 13-15 000. 

Vårat hus är 1,5 plans ca 150 kvm med tvåglasfönster och dåligt isolerat (byggt på 70-talet).

Förra vintern gick det ju betydligt mer el än en "vanlig vinter" och likaså lär det bli i år. 

Vi har luftvärmepump, några oljefyllda elelement och täljstenskamin. 

Luftvärmepumpen ger ju inte lika mycket i förhållande till vad den drar ju kallare det är ute...

Om ni räknar med 20 000 kWh så borde ni kanske klara er?

• Anonym

När jag bodde i hus och inte hade tillgång till ved körde jag då på elen, och jisses vad dyrt det var, inte klokt faktiskt, dock minns jag inga summor, men jag tror ni kommer tjäna på att sätta in bergvärme eller dyl.

• Miss Lau
    Anonym (Rådvill) skrev 2010-12-20 13:11:51 följande:
    Oj det var ganska mycet . Nej sälja sk avi inte göra vi har nyss köpt huset & inte ens flyttat dit ännu. Vi planerar att bo där tills vi blir pensionärer & då sälja & köpa en bostadsrätt så vi kna resa etc. Så minst 35 år ska vi ha huset är det tänkt.

Vad brukar det bli i snitt per månad, om jag får fråga.
    Det skiljer jättemycket mellan vinter och sommar och jag har dålig koll på var elpriset ligger, men som sagt förbrukningen var 29.000 kwh och utifrån det kan man ju räkna ut en snittkostnad om man orkar

För november nu blev kostanden iaf 3600 kr vilket kändes helt okej.
  • Anonym (Rådvill)

Tack allihopa för att ni svarar =).

Valmar: 3600 är ju helt ok tycker ja inte så farligt, men 5000kr & uppåt vore inte så roligt att få i elräkning...

• Hoppetossan 79

Den värsta elräkningen vi fått hittills var förra vintern i februari tror jag. Den var på typ 7800 för två månader. Det var lite saftigt ;)

• Anonym

Fy för direktverkande!!
    Vi har möjlighet att elda med ved då vi har vedpanna..
    Gjorde det 1½ månad, sedan tog veden slut. Var lata och fattiga och orkade bara inte köpa ved.
    4900 kr, elräkning nu i december. För EN månad.. tänk vad mycket ved vi hade fått istället!! Blir tokig, haha..

Och vi bor i ett hus med 6 rum, två toaletter och kök!
    Ett gammalt hus kanske ska tilläggas

Svar på tråden Ungefärlig kostnad med direktverkande el?