• Åttiotvåa

Amningsstrejk

Min lille killie på 6,5 månader har helt plötsligt börjat rata bröstet. Han skriker när jag lägger dit honom trots att han uppenbarligen är hungrig. Efter en stund har han fått vanlig mat, jag kan ju inte svälta honom. Han tycker mycket om mat och äter hel lunch och kvällsgröt samt vatten, vilket vi introducerade förra veckan.

Både amningsmottagningen och BVC sade ungefär "ja, har han bestämt sig så är det bara att sluta". Jag skulle fortsätta erbjuda bröstet men ge honom mer mat så att han inte gick hungrig. Läste lite om amningsstrejk på nätet och det känns som han har hamnat i en sådan fas. Jag "lurade" i honom lite mjölk från bröstet innan när han höll på att somna (vilket var skönt, för AJ, AJ, AJ).

Är det vanligt med amningsstrejker? Brukar barnen hitta tillbaks till bröstet efter ett tag eller får jag inse att det nog är slut med amningen? Jag hade gärna ammat ett tag till, men jag kan ju inte tvinga honom. Jag förstår inte vad det är som har fått honom att ändra sig, det skedde verkligen över natten att han inte ville amma, det kändes så plötsligt.

Är det nån som har erfarenhet av detta? Kan man uppmuntra till amning eller ska jag erbjuda och se om han helt plötsligt vill ha?

• Svar på tråden Amningsstrejk
  • Daeminimon

Innan ett års ålder betyder det nästan aldrig att de vill sluta helt. Mer troligt är att han är för nyfiken på omgivningen, och sen blir det helt enkelt kortslutning, och de vet helt plötsligt inte vad de vill!

När Eddie bråkar så där så lägger jag mig ner med honom, antingen på sängen eller soffan, och pratar lugnt om lite ditt och datt. Jag ser till att bröstet hela tiden är inom räckhåll. Efter en stund gapar han, och då är jag där med bröstet. Vägrar han då så börjar vi om. Hittills har det aldrig gått längre än till tredje försöket innan han tar bröstet och sätter igång med ett högljutt OM NOM NOM!

Är brösten stinna kan du ju pumpa ur lite och erbjuda honom ur en pipmugg, eller spara i kyl/frys!

Lycka till, och kämpa på!

• Suneboll

Det brukar gå över om man inte har introducerat flaska.
    Vi har ammat på kvällen/natten när det varit så...mer lugn o ro...brösten behöver ju tömmas för din skull ;0)
    ibland känns det som de inte vill amma alls o ibland ammar de brösten "totaltomma"...min bröst har haft svårt för de där svängningarna o ibland har jag fått pumpa ur o slänga el frysa in.
    Vill du fortsätta amma så erbjud bröstet.

• Åttiotvåa

Tack för era svar. Jag erbjuder bröstet, men han börjar skrika när han ser det och böjer bort kroppen samt blir riktigt sur. Vi låg en stund i sängen och pratade, jag hade bröstet framme men pratade bara. När han tittade ner och såg det började han gråta. Bara av att se det. Jag försöker hålla mig lugn, men det känns som om hans amningsupplevelser blir värre och värre för varje gång, det ska ju vara något positivt för oss båda.

Igår var han jättehungrig men vägrade bröstet totalt så han fick gröt istället. Det känns ju fel att han ska vara hungrig, men för amningens skull känns det fel att ge mat. Men jag får väl fortsätta kämpa och hoppas att det är något övergående.

Svar på tråden Amningsstrejk