• DizNick

Hög feber på 19 månaders

Sonen blev hängig i söndags och i måndags vaknade ha med ögoninflammation. Och feber. Febern har sedan dess legat på 39,5-40,7. Idag är första gången den gått ner till 39. Då var vi ute en sväng i -9 grader. Så inte konstigt om den går ner.

Igår åt han ½ banan, lite yoggi och lite glass. Drack bra med mjölk och vatten.  I natt vaknade han och fick mjölk. Men tyvärr spydde han upp allt:/ Men han somnade om och mådde bättre runt 8 i morse, sprang och lekte och busade. Men fortfarande med hög feber.

Nu när han vaknade skulle jag ge honom mer alvedon men tyvärr fick han upp det. Efter det så har han druckit 1½ dl vatten och fått behålla det. Han har bara ätit 3 små skedar gröt och 1 liten bit chokladboll. Men han dricker bra!

Nu är det bara så att han har blivit väldigt kall om armar/händer och ben/fötter. Is kalla menar jag då. Men är varm på mage/rygg och huvud. Så frågan är om jag ska klä på eller klä av honom. Han sitter och skakar stundtals.

Hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Hög feber på 19 månaders
  • Flickan och kråkan

Testa ipren istället för alvedon. Det biter bättre på riktigt hög feber. Det går också att varva med alvedon/panodil eftersom det är olika verksamma ämnen som inte påverkar varandra negativt.

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2010-12-20 14:35:05 följande:
    Testa ipren istället för alvedon. Det biter bättre på riktigt hög feber. Det går också att varva med alvedon/panodil eftersom det är olika verksamma ämnen som inte påverkar varandra negativt.
    Alltså varva alvedon eller panodil med ipren....inte varva alvedon med panodil.

Ipren (ibuprofen), alvedon/panodil (paracetamol)
  • DizNick

Ska se om vi kan hinna till apoteket idag! Jag vill inte gärna väcka sonen. Och sambon är på jobbet.

• ELLEoClara

Håller med ovan, ge alvedon varvat med ipren eller båda sammtidigt, gärna supp om han kräks.

Ang. kalla händer/fötter min dotter får alltid det när febern stiger över 39.5. Brukar bara ha tunn t-shirt på sig och mer om hon vill är också 19 mån.

Min tjej har just nu också feber, hade 39.1 i fm men var inte ett dugg påverkad, fick alvedon. 3 timmar senare hade hon iskalla händer och marmorerad hud, tempade igen 39.6 fick ipren och saft. Tempen gick mer till 38.0 med både alvedon och ipren i kroppen o hon slukade pannkaka till lunch.

• DizNick
    ELLEoClara skrev 2010-12-20 15:35:50 följande:
    Håller med ovan, ge alvedon varvat med ipren eller båda sammtidigt, gärna supp om han kräks.

Ang. kalla händer/fötter min dotter får alltid det när febern stiger över 39.5. Brukar bara ha tunn t-shirt på sig och mer om hon vill är också 19 mån.

Min tjej har just nu också feber, hade 39.1 i fm men var inte ett dugg påverkad, fick alvedon. 3 timmar senare hade hon iskalla händer och marmorerad hud, tempade igen 39.6 fick ipren och saft. Tempen gick mer till 38.0 med både alvedon och ipren i kroppen o hon slukade pannkaka till lunch.

Tempade honom nu när han sover. Trots tjocktröja, långbyxor och strumpor så ligger den på 39,1. Det lägsta han haft hittills.

Mat är inte att tänka på då vi i sådana fall får tvinga i honom det. Och det tänker vi inte göra. 
  • ELLEoClara

Förra sjuk omgången ( hög feber och öron inf)  levde min tjej på saft som huvudföda, sen lite kakor, strips, söt youghurt, någon enstaka köttbulle var 3 dag,ibland lite välling det var hennes "nyttiga" kost då i nästan 3 veckor, är så glad att hon äter denna gång iallafall.

• JohSan86

Det viktigaste är att barnen dricker när dem är sjuka.. Vätskan är det absolut viktigaste.. Skulle dem få i sig väldigt dåligt med mat kan man ge vätskeersättning för att barnet ska få i sig salt och socker oxå. Mjölk kan vara ganska mycket för magen när man är sjuk.. Majsvälling brukar vara skonsamt om han dricker välling.. När tempen stiger och barn har feber så blir dem iskalla om händer och fötter.. Det hjälper inte att ta på barnen kläder utan det är kroppen som agera så i samband med feber för att cirkulationen blir lite sämre ut i extrimiteterna. Ingenting som är farligt eller konstigt utan bara kroppens sätt att reagera på feber Även marmorerade blir barn oftast vid feber.. När den går ner igen brukar händer och fötter genast bli varmare igen.. Absolut ingen tjocktröja på honom som har feber! Fryser gör han när febern går upp. Helst lättklädd och med en filt vid sidan, inga tjocka plagg eller massor med kläder..  Att varva ipren och alvedon/panodil är det bästa.. Ge Ipren var 8:e timme och Alvedon/panodil var 6:e timme.. Att kombinera brukar fungera bra när man inte får ner febern på bara alvedon/panodil.. Hoppas lillkillen blir av med febern snart igen och blir frisk

• sandra em

När min son då 13 mån fick öroninflamation och 40graders i flera dagar slutde de med att vi for på barn.
    Ge mycket vätska, gärna saft för sockret och salterna är bra.
    Inte mycket kläder.
    Sen skulle vi ge alvedon och ipren samtidigt alltså 4 gånger per dag och full dos =)

• DizNick

Jaha i natt hade han febertopp på 41,5!!! Jobbigt värre!

Men nu på morgonen är han betydligt piggare och temp runt 39. dock så har han fått diareé. Så kan ju hoppas att det snart blir bättre! 

• Flickan och kråkan
    DizNick skrev 2010-12-21 09:38:35 följande:
    Jaha i natt hade han febertopp på 41,5!!! Jobbigt värre!

Men nu på morgonen är han betydligt piggare och temp runt 39. dock så har han fått diareé. Så kan ju hoppas att det snart blir bättre! 
    Se till att inhandla ipren.
  • DizNick
    Flickan och kråkan skrev 2010-12-21 09:42:35 följande:
    Se till att inhandla ipren.
    Ska göra detta.
  • jEnNiK

Vi fick tipset att ge Alvedon och Ipren var tredje timme varvat, för att hålla tempen på normal nivå hela dygnet. Alltså Alvedon kl 07, Ipren kl 10, Alvedon igen kl 13 osv.... Det funkade relativt ok, men fick tid på barn, väl där hade lillen en sänka på 59 och en begynnande lunginflammation... Blev pc i 10 dagar. Frisk i en vecka efter, nu är vi hemma igen med hög feber och snorig näsa... NU VILL JAG HA SOMMAR OCH VARMT...!! Lycka till TS!! (sonen är 18 mån)

Svar på tråden Hög feber på 19 månaders