• kar74

Är det farligt att äta kittost?

Hej. Köpte en vad jag trodde vanlig hårdost som jag för några veckor sedna gladeligen hade på mackan. Har även haft den i pajen. Nu är det en sk kittost. Det står visst på listan att man inte ska äta mögelostar och kittostar. Hur är det med det Listeriabakterie. Jag har för mig att de dör när man hettar upp osten...men hur är det med alla dessa ostmackor jag ätit.... hmmmm orolig....någon som kan ge mig nått betryggande svar. Är det vanligt med Listeria?

• Svar på tråden Är det farligt att äta kittost?
  • listo

Det är sällsynt med listeria i pastöriserade ostar, men risken finns där.
    Det är också sällsynt att svenska kvinnor smittas av listeria, men som sagt...
    risken finns där.

Listeriabakterien dör vid upphettning över 70 grader, så det är absolut ingen
    fara att använda "förbjuden" ost i matlagning och liknande.

Med största sannolikhet har du inget att oroa dig för, men om jag var
    du så skulle jag avhålla mig från sådan ost i fortsättningen, bara för att
    vara helt säker.

• lata kocken Johanna

är det den vanliga "fusk" port saluten så är det ingen fara - de är bara färgade inget rött mögel i sikte

de riktiga kittostarna är halvmjuka och går inte att hyvla med osthyvel

• kar74

Det är en kitt ost som heter Svart Danbo.... gick inte att hyvla och luktade typ som mögelost....har kollat upp at det är en kittost, men vet inte om det vara pastoriserad eller inte. Men jag antar att jag får försöka fokusera på att sannorlikheten är större att det inte är någon fara än tvärtom eller?

• lata kocken Johanna

var den röd? annars är det ingen kittost...

svart danbo trodde jag var en dansk "hård"ost - ja en såndär som luktar gamla strumpor

Svar på tråden Är det farligt att äta kittost?