• Gulletuss

Vad händer om jag vaxar mustaschen?

Kommer hårväxten stimuleras och bli mer? Eller blir håren som växer ut grova och svarta? Blir hårväxten mindra. Blir det ingen skillnad? det finns så mycket skrönor om hårväxt/borttagning så jag vet inte vad som är sant! Och jag har en ganska missprydande mustasch som jag funderar på om jag ska vaxa eller inte!

• Svar på tråden Vad händer om jag vaxar mustaschen?
  • Pirran

Önskar jag hade ett svar - har bara hört en massa olika....vill oxå veta, så jag smygpuffar!

• pug

Man stimulerar inte hårväxten genom att ta bort den.
    Det som händer när man rakar bort hår är att hårväxten känns mer när den växer ut, rakning kapar håret så att känslan när håret växer ut igen blir "taggigt". Dessutom växer håret ut väldigt fort igen.

Om man använder tex kräm som hårborttagningsmedel blir utväxten mjukare och det tar längre tid för håret att växa ut. Samma gäller vaxning. Man drar upp håret från rötterna och därför tar det lägre tid för håret att växa ut än vid rakning. Håret blir också mjukare och svagare när man vaxat ett tag.
    Vaxa på, det och laserbrottagning som bränner bort håret i hårsäcken ska vara effektivast och bäst.

• JoNiCa

Vaxa på du som Pug skrivit så är det bra att vaxa, för rötterna dras ju bort.

• Earth Angel

Jag är själv hudterapeut och vill därför ge dig en lite förvarning om du funderar på att vaxa dig i ansiktet....just i ansiktet kan faktiskt hårstråna stimuleras och bli grövre om man börjar vaxa...på kroppen händer inte detta om man vaxar men i ansiktet så kan det alltså hända... Många däribland jag själv, väljer ändå att vaxa bort "mustachen" och ev. annat ansiktshår, men många andra väljer också att bleka stråna (om man bara störs av att dom är mörka) eller att epilera bort dom permanent.

Valet ligger alltså hos dig, men vill du inte riskera att stråna kan bli grövre (dom behöver inte bli det men det finns en risk att det är så) tycker jag att du ska välja en annan hårtborttagningsmetod.

Lycka till!

• Flower fairy

Vilket vax skall man välja då ? Vart köper man det ?

• Mea

Jag har hört olika åsikter om detta. Hudterapeuter har sagt åt mig att man kan stimulera. Men jag undar i så fall varför mina ögonbryn inte är lika täta idag som förr? Jag tror nog snarare på den andra åsikten, att man snarare sabbar hårsäcken med åren. Men jag vet inte... jag ser bara håret på benen och ögonbrynen bli tunnare, brynen vågar jag knappt plocka längre!

• Earth Angel

Mkt riktigt så kan (och i dom flesta fall blir det också så) försvinna om man tar bort stråna regelbundet. Men det är också i princip det enda stället i ansiktet där detta händer, tyvärr.

• Mea

Jag vill INTE vara taskig, men det känns lite för sammanträffande... Du får slå mig om du vill, men jag tror verkligen att dom små jäklarna dör med tiden!

• Earth Angel

Mea: hehe, nedå, ska inte slå dig ;) Alla får tro på vad dom själva vill, det allra bästa sättet att få veta är ju som sagt att pröva sig fram själv. Jag går bara själv på vad jag lärt mig samt mina egna erfarenheter både på mig själv samt mina kunder.

Svar på tråden Vad händer om jag vaxar mustaschen?