• Anonym (konstigt)

Kan bebis få hemorojder???

Jag upptäckte att min tjej på 7 månader, har fått som en "liten utväxt" vid analöppningen. Den påminner om hemorojder, men kan verkligen så små få det? Och vad gör man åt det?

• Svar på tråden Kan bebis få hemorojder???
  • McIris

När våran dotter fick så när hon var omkring 10 mån sa läkaren att bebisar o småbarn inte får hemorojder. Alltså läkaren sa att i teorin är allt möjligt men i praktiken får de inte det.

Våran tjej hade som en flik vid analöppningen som svällde upp o blev som en liten knöl. Det visade sig vara en inflammation i en sån där liten por typ som finns runt analen. Inget att göra och inget man skulle göra. Det finns fortfarande en liten flik kvar, hon är 1,5 nu.

• Minli

Vilken färg är det? Är det rött kan det vara tarmen som kommer ut lite. Har sett det flera gånger på jobbet. Inget jättefarligt, men i så fall bör man ta barnet till en läkare för bedömning.

• Anonym

Vår son fick en liten flik i rumpan (två år gammal) som man tydligen kan få efter infektion. Inget konstigt alls, och inte så jobbigt som hemorrojder tack och lov. Vi åkte bara up till vårdcentralen och klippte bort den. Inga problem.

• Anonym (konstigt)
    Minli skrev 2010-12-20 19:30:52 följande:
    Vilken färg är det? Är det rött kan det vara tarmen som kommer ut lite. Har sett det flera gånger på jobbet. Inget jättefarligt, men i så fall bör man ta barnet till en läkare för bedömning.
    Nej, det är inte tarmen, utan den ligger alldeles vid öppningen, som en flik.
    Så det är inte helt onormalt då, som det låter. Men varför får dom det, hon är ju inte hård i magen eller nåt.
  • McIris
    Anonym (konstigt) skrev 2010-12-20 19:43:05 följande:
    Nej, det är inte tarmen, utan den ligger alldeles vid öppningen, som en flik.
    Så det är inte helt onormalt då, som det låter. Men varför får dom det, hon är ju inte hård i magen eller nåt.
    Det låter precis som det våran hade/har. Hon var inte heller hård i magen o fliken har aldrig gjort ont. Som sagt, hos våran lilla var det en inflammation i en av de små porerna runt analen. Kan vara det!
  • Anonym (konstigt)
    McIris skrev 2010-12-20 22:17:20 följande:
    Det låter precis som det våran hade/har. Hon var inte heller hård i magen o fliken har aldrig gjort ont. Som sagt, hos våran lilla var det en inflammation i en av de små porerna runt analen. Kan vara det!
    Ok, det låter vettigt. Tycker du man vi ska ringa bvc om det, eller ska vi vänta till 8 mån kollen (11 jan)
  • McIris
    Anonym (konstigt) skrev 2010-12-21 08:47:52 följande:
    Ok, det låter vettigt. Tycker du man vi ska ringa bvc om det, eller ska vi vänta till 8 mån kollen (11 jan)
    Är det bara som en flik så tror jag ni kan gott vänta. På våran tjej blev den som en lite knöl som sagt och så fort jag nämnde det för sjukvårdupplysningen så skulle vi promt kolla upp det för en läkare omgående. Men som sagt, är det bara en flik som inte gör ont så kan du nog avvakta.
  • Anonym (konstigt)
    McIris skrev 2010-12-22 19:34:22 följande:
    Är det bara som en flik så tror jag ni kan gott vänta. På våran tjej blev den som en lite knöl som sagt och så fort jag nämnde det för sjukvårdupplysningen så skulle vi promt kolla upp det för en läkare omgående. Men som sagt, är det bara en flik som inte gör ont så kan du nog avvakta.
    Ok, då avaktar vi. Tack för svaret!
Svar på tråden Kan bebis få hemorojder???