• MOLLYLUCIA

Varför gamla människor alltid har kort hår?

Vad tror ni? Jag funderar nu på en sak.
    Varför har gamla människor aldrig långt hår?

• Svar på tråden Varför gamla människor alltid har kort hår?
  • Lathundarna

Jag tycker nog inte man kan säga "alltid". Min mormor hade hår ner till svanken, men valde att alltid ha det i en knut av praktiska skäl.

• SecretSwallow

jaghar hört att det är för att det är lättare för dem att sköta om håret :p men det behöver ju inte alls vara så :) fråga runt lite vettja :D

• Mylla

Jag har märkt två saker; när man blir äldre har håret en tendens att bli mycket tunnare, och när man blir äldre har man en tendens att prioritera det som är praktiskt. Det kanske är orsaken att äldre sällan har långt hår.

• Mrs Moneybags
    Mylla skrev 2010-12-20 21:52:11 följande:
    Jag har märkt två saker; när man blir äldre har håret en tendens att bli mycket tunnare, och när man blir äldre har man en tendens att prioritera det som är praktiskt. Det kanske är orsaken att äldre sällan har långt hår.
    Precis. Håret blir betydligt tunnare efter menopausen, så då tycker nog många att det ser bättre ut i en kortare frisyr. 

Sedan är det ju ett relativt "nytt" påfund att kvinnor ska klippa håret kort efter 30-40...
    Förr i tiden hade ju alla kvinnor långt hår från barndom till ålderdom.

• MOLLYLUCIA

Det är så fint med långt hår på äldre kvinnor Skrattande.
    Och på dom jag har sett så är håret lite krokigt, inte platt å glansigt, om man säger så.
    Jag har jätte långt hår men undra om jag kanske klipper av det när jag blir gammal.
    Men man kommer nog ha en sån där liten kam med sig, det är också rätt vanligt för dom, eller tror jag iaf.

• patti87

dom flesta gamla har tunnt hår, inte alla men många.

och det är inte fint med långt tunt hår, så kanske derför?

• Roxter

Hårkvaliteten förändras när man blir äldre, tror att det är hormonellt. Därför har man inte lika fint hår och det blir inte lika snyggt om det är långt som när man var yngre, därav korta frisyrer.

• MOLLYLUCIA

Ja det är nog så att håret blir tunnare å hårstråna ser spröda ut..

• Oleanna

Min gammelmormor hade page till axlarna likaså min mormor och farmor hade till midjan så det vet jag inte om det stämmer.

• MOLLYLUCIA
    Oleanna skrev 2010-12-21 12:21:08 följande:
    Min gammelmormor hade page till axlarna likaså min mormor och farmor hade till midjan så det vet jag inte om det stämmer.
    oj jäklar :) ja det ser man Skrattande.
Svar på tråden Varför gamla människor alltid har kort hår?