• Millan77

katten kissar på golvet o har drastist magrat

Har en hon katt på 8.5 år som har (förr) bott med mig o min hankatt. Den katten e borta (för länge sen)o vi har nu skaffat oss en ny katt. En han katt.

Maja e en väldigt tråkig men oerört snäll katt, men hon har nu då börjat kissa i våran sons rum. Sonen e så liten så han bor inte där än, men det e ju väldigt tråkigt. Hon har dessutom magrat av väldigt dom siste 2 månaderna.
    Har testat att köra en kur med avmaskning.
    Hon äter o dricker som vanligt, kanske en aning mindre mat, men köper kattungemat då hon alltid varit tunn.

Den nya katten e väldigt poppis här hemma, han e en katt man vill ha. Snäll, trogen, lekfull...o dessutom min dotters....

I lördags morse möttes jag dessutom av en bajs i köket....Kräks

Hon kissar på saker, nästan aldrig direkt på golvet.

Är detta bara en protest????
    O finns det något man kan göra?
    Har varit hos vet. under hösten o kollat tänder o vet. tyckte inte att hon var så mager som jag antydde.

• Svar på tråden katten kissar på golvet o har drastist magrat
  • Havanna82

Har du testat googla på ämnet? Just kiss och bajs utanför lådan är ett av de vanligaste problemen kattägare har och det beror oftast på understimulerade katter. En katt kräver mycket aktivering i din omgivning.
    Läs gärna här: www.kattstatus.se/sida19.html

• Millan77

Hon gör helst inte för mycket, därför anser vi att hon e tråkig...Flört
    Hon har aldrig tyckt om att leka, o vi har testat alla leksaker som finns, tro migSkrattande
    Hon ligger helst o tittar ut genom fönstret, det har hon alltid gjort. Hon e lite som FerdinandFlört

Hon går gärna ut på balkongen o ligger där o tittar, men inte nu när snön kommit.

• Havanna82

Att aktivera en katt innebär inte bara leksaker. Hela kattens revir (dvs dess lägenhet eller hus) ska vara kattanpassat! Allt från hur toalådorna är placerade, att utfodra på så sätt så det är spännande för katten, möjlighet att sträcka på sig medan den klöser osv. Det finns massor av sånna tips som gör att katten trivs bättre!
    Läs gärna böcker av Vickey Hall eller Susanne Hellman Holmström!

• bodimit

Om katten går i sandlådan så kan det vara att u inte tömmer sanden tillräckligt ofta. katter är renliga djur och vill helst inte gräva för mycket i sin egen bajs o kiss. prova att rensa lådan varje morgon o kväll. annars prova att byta kattsand. everclean oparfymerat brukar vara en riktigt bra sand. Är et så att han brukar gå ut o kissa så kan det bero på att et är så mycket snö ute och et är otrevligt att kissa ute. skaffa då en kattlåda. eller gärna två stycken!  (har man två katter ska man minst ha två lådor!)  sen sa du att du har en son som inte är så gammal.  det kan vara en protest att du uppmärksammar sonen för mycketoch även den nya katten! hur länge har du haft den nya? det låter som om ni hellre gosar med den nya nu? låter nästan klart som avundsjuka för mig.

• nemo1

Som du skriver, den nya katten är väldigt populär. Katter är väldigt känslig för nya saker. Hon kanske känner sig osidosatt även om hon tidigare inte gjorde något väsen av sig. Det är en protest mot något.

Sedan kan katter kissa på mjuka saker om dom har en uvi, har ni kollat det? Har man sedan två katter så behövs det många gånger två lådor, prova att ställ dit en låda till.

• dezibel

Både avmagring och kissproblem, inga problem med njurarna? 

• Pionen

Jag tycker att det låter som om hon är ledsen/nere och vill ha mer kärlek och uppmärksamhet. Hon kanske försöker förmedla att det är hennes revir och protesterar lite mot den nya kissen. Men kolla upp det hos en veterinär för säkerhets skull.

• skorpionen80

Iom att hon avmagrat mycket på kort tid hade jag bokat in veterinärbesök helst igår! Be dem kolla njurar lever och annat man kan se på blodprod och så klart urinvägarna, om de inte gör det automatiskt.

Oavsett om hon är mager eller normalviktig nu så är det just det att hon magrat som inte är bra. De kan lätt få fettlever + att hon verkar inte må bra eftersom hon magrat, kissar och bajsar utanför lådan. 

• leolina1980

Tog veterinären blodprov och kollade njurarna?

• Millan77
    bodimit skrev 2010-12-20 22:55:32 följande:
    Om katten går i sandlådan så kan det vara att u inte tömmer sanden tillräckligt ofta. katter är renliga djur och vill helst inte gräva för mycket i sin egen bajs o kiss. prova att rensa lådan varje morgon o kväll. annars prova att byta kattsand. everclean oparfymerat brukar vara en riktigt bra sand. Är et så att han brukar gå ut o kissa så kan det bero på att et är så mycket snö ute och et är otrevligt att kissa ute. skaffa då en kattlåda. eller gärna två stycken!  (har man två katter ska man minst ha två lådor!)  sen sa du att du har en son som inte är så gammal.  det kan vara en protest att du uppmärksammar sonen för mycketoch även den nya katten! hur länge har du haft den nya? det låter som om ni hellre gosar med den nya nu? låter nästan klart som avundsjuka för mig.
    Hon e väldigt duktig på att gå på lådan o har alltid varit. Vi använder kattsanden Everclean.
    Sonen e 1år o hon har kissat i hans rum i ca 2-3 mån inte mer.
    Hon kräver ingen uppmärksamhet o vill helst vara för sig själv.
    Ska testa att göra kattlådan oftareSkrattande
    Sigge har vi haft sedan mitten av augusti.
    Min sambo, som e den enda som får gosa med Maja gör ju ff detta, dom har sitt sätt o jag brukar reta honom att nu kommer älskarinnanFlört
    leolina1980 skrev 2010-12-21 07:38:24 följande:
    Tog veterinären blodprov och kollade njurarna?
    Nej, dom bara kollade det yttre.
    dezibel skrev 2010-12-21 06:53:59 följande:
    Både avmagring och kissproblem, inga problem med njurarna? 
    Ska boka in en tid.
  • Millan77
    Pionen skrev 2010-12-21 06:59:41 följande:

Jag tycker att det låter som om hon är ledsen/nere och vill ha mer kärlek och uppmärksamhet. Hon kanske försöker förmedla att det är hennes revir och protesterar lite mot den nya kissen. Men kolla upp det hos en veterinär för säkerhets skull.

Vad ska man göra åt detta då?
    Om hon nu bara e nere o ledsen över att vi skaffat en till rolig katt.
    Vi får ju klappa henne, men inte gosa o kela med henne. Hon vill helst bara vara själv eler tillsammans med min sambo.

Hon har alltid varit sådan.
  • Mya1

RIng en vet.. Äldre katter kan ju få problem med njurarna o därför kissar lite här o där.
    O det låter ju inte bra att katten magrat ur..

• Millan77

Googlade leverkatt o kom in på en sida där jag kunde ställa en fråga, så det gjorde jag.
    Får kolla vad dom säger innan jag ringer vet.

• Nissa

Har du skaffat två lådor när den nya katten kom in? Det är oerhört vanligt att katter inte vill använda samma låda som nån annan katt.

Annars hade jag gjort som de andra säger be vet ta prov på njurarna.

• Millan77
    Nissa skrev 2010-12-21 09:28:15 följande:
    Har du skaffat två lådor när den nya katten kom in? Det är oerhört vanligt att katter inte vill använda samma låda som nån annan katt.

Annars hade jag gjort som de andra säger be vet ta prov på njurarna.
    Köpte en ny låda när han kom. Hade väl den nya lådan i ca 3dagar innan han kom.
  • Ulrika70

Min katt började kissa på golvet och magrade väldigt snabbt. Det var njursvikt. Tyvärr var det inget att göra så vi fick avliva honom. Hoppas att det inte är det som din katt har men kolla upp det.

• mimbo

Håller med det som andra skrivit. "Alla" katter drabbas förr eller senare av problem med njurarna, och en katt som magrar och ändrar toavanor bör definitivt kontrolleras med ett enkelt blodprov. En katt går länge med problemen utan att  visa något, de kan leva "normalt" ( i våra ögon sett) tills njurarna förlorat så mycket som 75% av sin funktion. Upptäckt i tid kan man med hjälp av koständring ge katten ett bra liv.
    Sen finns det givetvis andra sjukdomar som gör att katten magrar.
    (Och självklart även psykiska saker, men det är viktigt att utesluta de fysiska orsakerna först, precis som man gör på människor.)

• Millan77
    Ulrika70 skrev 2010-12-21 09:36:07 följande:
    Min katt började kissa på golvet och magrade väldigt snabbt. Det var njursvikt. Tyvärr var det inget att göra så vi fick avliva honom. Hoppas att det inte är det som din katt har men kolla upp det.
    Usch då. nä, det hoppas vi inte.
  • Millan77

Nu har jag varit i väg med henne o Leverproverna såg bra ut,

Ingen direkt tandsten.

Sen tog dom även prover för bukspottsköteln, dom svare´n har vi inte fått än.

3,8kg vägde hon, fast hon ser ut att typ väga 1kg, 

Imorgon ska jag ner o kastrera han katten.

Köpte en begagnad soffa för ca 2 dagar sedan o den har hon redan kissat i 3 ggrSkrikandes 

Fick nåt dyrt medel som vi skulle spräja på saker inne i rummet.

Svar på tråden katten kissar på golvet o har drastist magrat