• argentea

Någon som har fött/ska föda bebis i säte?

Jag är i vecka 36 och min bebis ligger i säte. Nästa vecka är det UL, ev vändningsförsök och bäckenmätning ifall de inte kan vända bebisen. Är det någon som har fött i säte vaginalt eller som planerar att göra det? Det verkar som om många väljer att snittas. Jag vill gärna höra lite om hur det är jämfört med att föda med huvudet först.

Jag vill INTE ha några skräckhistorier eller obehagliga detaljer. Jag vill bara veta allmänt hur det är, inte bli uppskrämd...

• Svar på tråden Någon som har fött/ska föda bebis i säte?
  • JTK

Födde i säte för fem år sedan, andra barnet (i våras) sade de att rekommendationerna nu är snitt vid säte. Ny forskning hade visat att komplikationerna vid sätesförlossning är såpass stora att snitt gäller, man avråder från vaginal förlossning. Risk erna skulle gälla både mor och barn, men främst barnet. Bor i Gbg.

• argentea

Det verkar vara olika rekommendationer i olika landsting, för min bm sa att riskerna inte är större än vanligt ifall bäckenmåtten är bra och värkarna är effektiva.

Hur upplevde du den förlossningen jämfört med en vanlig (om du har haft en vanlig alltså)?

Tack för ditt svar!

• Svana

Här i Reykjavík är det nog vanligast att det blir snitt vid säte. Men jag ville inte, fick då göra bäckenröntgen och tillväxtUL och allt såg bra ut så jag ska föda mitt barn vaginalt. Jag har BF idag. Läkarna har bara varit positiva sagt att det är ett bra val jag och min man har gjort och att vi inte tar någon risk eftersom mitt bäckenmått är så stort. Barnet ska dock helst inte var större än 4000g, så jag får bara gå en vecka över tiden, sedan skall planeringen om vaginal förlossning övervägas igen. Jag känner mig väldigt trygg med personalen på förlossningen, har träffat de som ska närvara vifd vår förlossning, de blir lite flera än vanligt och är mycket erfarna i sätesförlossningar. Även om det sen skulle sluta i snitt, som det finns risk vid alla förlossningar att det gör, så är jag glad att ha gjort allt jag kan för att det ska bli en så naturlig förlossning som möjligt. Sätesbjudning är en normal variant av förlossning, det är vad mina läkare säger och det är också min åsikt.

• Svana

Tips: www.radmid.demon.co.uk/breech.htm
    på denna sida diskuterar brittiska barnmorskor om sätesbjudning. Jag tyckte också det var mycket informativt att söka "breech birth" på www.google.com, fanns massor att läsa, men vill helst bara läsa sådant skrivet av barnmorskor eller läkare.

• sarah

Vi har en vän till familjen som är BM och både hon och min BM sa att jag sbolut INTE skulle gå med på att föda vaginalt för att det var både jobbigt och ganska hög risk för komplikationer, speciellt om man var förstföderska. Det var även något med att navelsträngen kunde slitas av.
    Har även blivit avrådd från vändningsförsök.

Kanske inte var det du ville höra men ändå ville bara dela med mig vad jag fått för råd.

• argentea

Svana: Skönt att det finns fler med samma åsikt som jag!
    Jag hoppas bara att mitt bäcken är tillräckligt stort så det går... Hoppas allt går bra för er. Skriv gärna och tala om hur det var när det är klart.
    Tack så hemskt mycket för ditt svar

• argentea

Sarah: förstföderskor får inte föda vaginalt i säte här eftersom man inte vet hur effektiva värkarna är. Om det inte är första barnet får man föda i säte om man vill, förutsatt att man har bra bäckenmått och effektiva värkar. Det är klart att det kanske är mer risker med att föda i säte, men kejsarsnitt är ju å andra sidan inte heller så bra, varken för barnet eller mamman. Min första förlossning gick allt som allt på 4 timmar, så jag vet att jag har effektiva värkar.

Det är ju så olika vad folk tycker. Barnmorskor och läkare säger olika saker och man vet inte vad man ska tro på till slut. Jag tror man måste lyssna på alla och sedan bilda sig en egen uppfattning. Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara och hoppas innerligt att du har fel

• JTK

Det går knappt att jämföra, trots effektiva värkar, och naturligtvis tillräckligt bäckenmått. Nej , skulle inte göra om det. Läkaren på Östra sade att man naturligtvis har rätt att föda i säte om man absolut vill, men på medicinsk grund avråder man ifrån det nu. Även vid lyckade sätesförlossningar är barnen mer medtagna än vid vanlig förlossning, enligt honom. Man spricker oftast mer, ofta på två håll, om barnet kommer ut dubbelvikt med rumpan först.
    Skulle råda dig till att ta del av den senaste forskningen .

• Annacecilia

Argentea: skrev just ett långt svar om sätesförlossning i en annan tråd, kopierar in svaret här oxå.
    Jag födde mitt första barn i säte, och det gick hur bra som helst. Någon skrev ovan att Stockholmssjukhusen har sämre komptens kring sätesförlossningar. Det stämmer inte. På de större sjukhusen har man fler förlossningar=även fler som föds i säte. Så det är i princip bara på de större sjukhusen som vaginalt säte tillåts eftersom man just har kompetensen där. På mindre sjukhus kan det hända att ingen i personalen varit med om en sätesbjudning, därför får man oftast inte ens försöka föda i säte där.

Det är inte farligare att föda i säte än att föda "på vanligt sätt" OM de rätta förutsättningarna finns. Bra bäckenmått, inte för stort barn (ej över 4kg) och så ska man ha starka och bra egna värkar. Man sätter aldrig igång en sätesbjudning utan snittar om det drar ut på tiden. En läkare är alltid närvarande vi förlossningen, och en barnläkare står standby. Så med alla dessa säkerhetsrutiner så kändes det säkrare än en vanlig förlossning ;o)!

Kan tillägga att jag inte sprack särskilt mycket, fick sy 3 mini-stygn. Sonen var frisk som en nötkärna och sökte genast bröstet. Jag skulle helt klart välja att föda i säte igen om nästa barn visar sig vara en rumpnisse oxå.

De flesta rekommendationer kring sätesförlossnignar grundar sig på en enda studie (M.Hannah, Term Breech Trial) som visade en liten, men förhöjd risk att föda vaginalt i säte gentemot snitt. Denna studie presenterades som allsmäktig sanning, men innehåller dessvärre en hel del som kan diskuteras (enl de läkare jag talade med innan min förlossning).

Lycka till vad du än väljer!

• malan

Hej,jag var och gjorde ett vändningsförsök i går, men det lyckades inte sä mitt val blir att föda i sätes eftersom mitt bäcken har bra mått och att jag är omföderska,min största skräck är att göra ett snitt, sen tror jag att det bästa är att föda så naturligt som möjlig om man har alla förutsättningar. Men man kanske få ha med sig att det kan bli ett snitt i alla fall,hoppas att du blir nöjd ,vad än valet blir och lycka till.

• argentea

Annacecilia: Tack för de uppmuntrande orden! Jag hoppas verkligen att jag slipper snitt.
    Forskning är ju faktiskt inte absolut sanning även om man gärna vill tro det ibland, och det skiljer ju sig ofta ganska mycket mellan olika studier. Härligt att höra att det gick bra för dig. Jag har egentligen redan bestämt mig för att föda vaginalt även om det blir i säte, förutsatt att jag har tillräckliga bäckenmått alltså.

malan: Jag ska på vändningsförsök nästa vecka, men i övrigt kunde jag ha skrivit ditt inlägg själv! Jag tror också det är bäst att föda så naturligt som möjligt, och jag är livrädd för att snittas. När har du bf?

• Alle

argantea och malan - jag håller med er helt o fullt, förutom att jag inte är rädd för att snittas utan helt enkelt inte vill.
    Min vilde låg på tvären senast hos BM, och då hade han vänt sig sen tillväxt-UL. Hoppas att han har vänt sig rätt när vi ska till BM på tisdag, men mentalt börjar jag förbereda mig för ett vändningsförsök.
    Jag hör till Huddinge Universitetssjukhus och där har de kompetensen, jag är även omföderska men då bebis antas bli stor (över 4 kg) så har jag nog inget annat väl än snitt OM det visar sig vara en sätesbjudning.

Svar på tråden Någon som har fött/ska föda bebis i säte?