• Mummy

Bubbelbadkar, någon med erfarenhet?

Vi ska göra om vårt badrum och funderar nu kring om vi ska ha ett vanligt badkar eller ett med bubbelfunktion. Isf blir det ett hörnbadkar. Dock är badrummet kanske litet, så badkaret kommer ta upp ungefär 1/3-del av rummet. Är det värt det? Det är på övervåningen där barnen kommer ha sina rum och vi har ett badrum på nedervåningen.

Ni som köpt bubbelbad, har ni använt funktionerna mycket eller ångrar ni att ni köpte det? Hur har det fungerat med barnen? Gillar de att bada med bubblet? Hos oss är det mest barnen som badar nämligen.

Det badkar vi har kollat lite på är i måtten 140*140 och 58 cm högt. Känns det litet kanske? Vilka mått har ni? Eftersom vårt badrum är smalt får badkaret vara högst 150 cm ungefär

• Svar på tråden Bubbelbadkar, någon med erfarenhet?
  • Hoppfull84

använde det vi hade kanske tre-fyra gånger om året, själva bubbelfunktionen alltså. men det som vi hade var bara ca 10 jetmunstycken, så det blev rejält hårda strålar typ rakt i ryggen. tror det hade varit skönare med många små munstycken mera utspritt i hela badet istället. sen måste de ju rengöras regelbundet för det stannar alltid lite vatten i rören som ligger och blir sunkigt annars. vet inte om jag skulle välja det idag faktiskt om jag skulle bygga badrum, tyckte inte det gav så himla mycket extra eg.. men som sagt hade vi valt en modell med massa små munstycken hade det kanske använts flitigare, vem vet.

• Kastrullresan

Vi har bubbelbad sedan tre år tillbaka. Samma storlek som du skriver om ovan. Jag vet inte heller om jag skulle sats på det en gång till.

Det går åt mycket vatten när man vill bada vilket tar lång tid att fylla och blir dyrt. Det är ett hiskeligt oväsen på motorerna som pumpar vattnet. Det är ganska fult med dessa munstycken som pryder hela badkaret.

Nu har vi ett stort badrum och tycker att vi gjorde rätt men är tveksam till att vi skulle göra om det.

• lavande de provence

Köp inte bubbelkar,det är inte så hälsosamt som man tror,jag har haft bubbelkar i 20 år
    har alltid varit trött efter badet pratade med en Qi terapeut som rekommenderade mig att inskaffa ett vanlig badkar
    nu tycker jag om att bada ,använder olika salter/oljor i badet (det kan du inte göra om du har bubbel kar)
    jag köpte ett med lejontassar{#emotions_dlg.flower}

• thebettygirl

Vi gjorde om badrummet för exakt ett år sedan och installerade då ett badkar med samma mått som ni har funderat på och vi är helnöjda! Visst det låter mycket, det tar tid att fylla och det går åt en massa vatten men det är det absolut värt! Men om ni bestämmer er för att köpa, kolla att er varmvattenberedare är stor nog för att värma upp den mängd vatten som krävs! Det är ett vanligt fel som många som köpper bubbelbadkar gör, köper först och upptäcker sen att varmvattnet inte räcker till... Badkaret används som "vanligt" när dotter (11 månader) får ett större bad ibland (även om hon mestadels får bada i sitt lilla badkar) men när vi vuxna badar så kör vi med bubbel och det är såååå avkopplande och skönt! Och iaf för oss så är det så att numera tänker vi inte på ljudet utan njuter bara av värmen och bubblorna och den avkoppling badet ger. Vad det gäller rengöring så tycker jag inte att det är så svårt och då följer vi badkarstillverkarens råd, dvs en rengöringstablett i badet innan bad och sen när man är färdigbadad så lägger man i två tabletter till, kö med bubbel några minuter så att allt blir rent och sne tömmer vi badkaret. när den är tömd så körs blåsen någar minuter för att tömma rören. Sen någon gång då och då ska en större rengöring köras med en annan kemikalie, men inte ens den är jobbig tycker jag. Och sen har vi ju en annan positiv sak med karet, det höjer värdet på huset...

• evolyn

Vi har ett rektangulärt Bubbelbad med tyvärr för få strålar men jag älskar mitt badkar och badar ofta, jag är dessutom reumatiker och det ger mig mycket att bada när jag har ont!

Barnen börjar använda det lite nu när de börjar bli större men inte alltför ofta dom tycker det låter för mycket!

• Mummy

Vi bor i bostadsrätt, så vattnet borde inte vara några problem.
    Jag tänkte på skum och så. I affären sa de att man kunde använda det så länge man inte använde bubbelfunktionen på samma gång. Hur har ni upplevt det? Funkar det eller kan jag glömma mina skumbad?

• Mummy
    evolyn skrev 2011-02-22 07:47:31 följande:
    Vi använder skum i vårat bad det är inga problem :)
    Skönt att höra.
    Vi köpte ett badkar, som nu står i vardagsrummet och väntar. Om en månad kommer de och fixar golv och väggar i badrummet
  • evolyn

Så det blev ett bubbel?

Vi vill köpa ett nytt med mer munstycken i men ekonomin till låter inte det just nu, får glädjas med det jag har så länge, badar åtminstone 3 gånger i veckan!!

• Spellz

Ngn som är duktig på massagebadkar??? Har väldigt dåligt tryck i strålarna... Skulle behöva lite tips o råd!!

• gbgumman

Vi kommer ha ett vanligt badkar och satsa på en bubbelpool ute ist.

• Mackan1988

Hejsan!

Ska bygga nytt badrum och ska ha ett massagebadkar 150 * 150 :) men vilket kar ska man köpa ?? Syftar på märke man vill ju ha ett kar som går hyfsat tyst o inte låter för mycke samt med underhållsvärme och så vattnet går ut ur slangar o sånna finesser :) ! Tacksam för tips o råd :)

Svar på tråden Bubbelbadkar, någon med erfarenhet?