• ebben

potatis till sillsallad resp janssons-koka nu??

Alltså,undrar bara om jag kan koka potatisen till sillsallad redan idag? Om vi ska skära ner det på onsdag eller rent av torsdagen? Eller bör jag vänta till närmare?
    Samt att jag undrar om jag kan göra janssons frestelse redan idag o förvara den i kylen till julafton-eller blir det för länge?
    Ni som vet -hjälp mig.
    Ville nämligen förbereda så mycket som jag bara kan....

• Svar på tråden potatis till sillsallad resp janssons-koka nu??
  • crazy mom

ang jansson så föreslår jag följande om du har plats i frysen.

strimla potatisen, fräs i kastrull med lök, häll på grädde så det täcker nästan upp. Tillsätt anjovis och vätskan, koka tills vätskan är krämig.

Häll upp i form, häll på ströbröd och frys in. Grädda den i ugnen på julafton =)

• ebben

aha-går det? frysa potatis brukar ju sällan bli bra? blir ju lite grynig liksom...........

• crazy mom
    ebben skrev 2010-12-21 10:52:29 följande:
    aha-går det? frysa potatis brukar ju sällan bli bra? blir ju lite grynig liksom...........
    Pappa kocken (ja han är riktig kock)  har lärt mig detta tips och det funkar strålande =)
  • La Lola

Jag gör alltid Jansson 1-2 dagar innan (gräddar klart o allt) o värmer i ugnen på julafton.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ebben

tja,jag chansade iallafall-nu står den i ugnen. Sen får den bo i kylskåpet........
    faktiskt allra första gången jag gör egen jansson! haha,trots att jag är 36 år o älskar jansson,alltd mamma som brukar göra den..........men nu tänkte jag vara duktig

• La Lola
    ebben skrev 2010-12-21 11:54:02 följande:
    tja,jag chansade iallafall-nu står den i ugnen. Sen får den bo i kylskåpet........
    faktiskt allra första gången jag gör egen jansson! haha,trots att jag är 36 år o älskar jansson,alltd mamma som brukar göra den..........men nu tänkte jag vara duktig
    Det går utmärkt att göra så!
    O är du orolig att den ska bli torr när du värmer upp den på julafton så är det vara att slå i lite mjölk innan du värmer den.
  • Fridayyy

Näää, Jansson blir abslout godast nygjord. Så är det väl med alla potatisrätter?? Jag gör det alltid på julafton.

• ebben

fridaooo-fast jag tycker tvärtom,att potatisrätter blir godare då de stått ett tag,fast INTE frysta alltså........de har liksom blivit gräddigare..
    Men det är ju en smaksak så klart. Nu har vi inga "fingäster" direkt,det är min mamma o pappa som ska äta.
    O de kan nog ta att den stått i kylen .......

• La Lola
    Fridayyy skrev 2010-12-21 17:54:03 följande:
    Näää, Jansson blir abslout godast nygjord. Så är det väl med alla potatisrätter?? Jag gör det alltid på julafton.
    Nä...ta tex en potatisgratäng. Den är mycket godare nån dag efteråt!

På julafton vill jag ta det så lugnt som möjligt.
    Jag skulle aldrig ställa mig o göra Jansson då.
  • ebben

La Lola-nä så lugnt som möjligt! absolut!!
    dessutom jobbar jag mellan 7-12. så jag har vare sig tid eller lust att stå o göra jansson då.Nu har jag den klar! Ser bra ut

• Fridayyy

Ja, smaken på såsen/grädden kanske blir bättre men potatisen blir lite grynig. MEN jag tror det bästa är att värma den i ugnen, ofta värmer ju jag mina pot.gratängrester i micron.

Jag ska iaf göra min Jansson på julafton, det är ju bara den jag gör då. Det andra värms ju mest.

• ebben

nä,jag värmer den inte i micron! I ugn.... o jag tycker mest att fryst potatis tenderar att bli grynig...

• crazy mom
    ebben skrev 2010-12-22 10:29:47 följande:
    nä,jag värmer den inte i micron! I ugn.... o jag tycker mest att fryst potatis tenderar att bli grynig...
    Jag ska återge rapport om hur min Jansson blev efter sista omgången i ugnen. Grynig eller ej =)
  • Fridayyy
    crazy mom skrev 2010-12-22 21:42:56 följande:
    Jag ska återge rapport om hur min Jansson blev efter sista omgången i ugnen. Grynig eller ej =)
    Men då måste du ju smaka på den nygjord också, annars har du inget att jämföra med..=) Nä, jag tror inte man känner så stor skillnad när man äter ett helt julbord, alla smaker blandas ju till slut.
  • Mrs Moneybags

Jag kokar potatisen till sillsalladen idag, så att den är kall och bra tills imorgon förmiddag när jag ska hacka ihop allt.

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!

God Jul på er! 

Svar på tråden potatis till sillsallad resp janssons-koka nu??