• Tazocina

Ej bristningar vid första graviditeten men vid andra?

Om man inte fick bristningar på magen vid första graviditeten. Kan man då känna sig "säker" andra gången eller är det någon som klarade sig första gången men fick bristningar vid andra graviditeten?

• Svar på tråden Ej bristningar vid första graviditeten men vid andra?
  • Diablo

Nix. Jag hade inga bristningar vid första eller andra graviditeten, men vid tredje då kom de! Har ju lite med åldern också att göra. Ju äldre man är desto svårare tror jag huden har att töja sig och gå tillbaka. Sedan är det lite genetiskt också! Men lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Shorona

Jag fick inga bristningar under första men under andra fick jag fyra stycken vid naveln.

• sofie1981

Jag fick inte heller några vid första men nu i slutet på andra ser jag ut som en tiger på magen. Vet inte om mitt åldrande gjort så mycket, är bara 1½ år sen förra graviditeten. Min mage är dessutom mindre denna gång...

• Coca cola light

Hade bara ett fåtal med första men desto mer med andra. Att man lättare får bristningar desto äldre man blir stämmer inte utan yngre mammor får lättare bristningar enligt min barnmorska.

• Sara82

Jag fick inte bristningar på magen vid min första gravidtet men däremot på lår och "kärlekshandtagen" nu är jag inne på min andra gravidtet och i v.33 och har hittills inte fått några än på magen.
    Återstår o se om det kommer senare i grav. Obestämd

Var 21 år på min första och är idag 28 år.

• SBM

Jag fick en ytterst liten mitt på magen efter barn nr 1 var fött men den försvann fort igen, är nu gravid i v 34 med barn nr 2 och har fått några små vid höftbenet på ena sidan, tror att dom kom runt v 30.
    Det kommer att skilja 2 år och 5 månader på barnen.
    Fyllde 24 år 1 månad efter barn nr 1 var född och kommer att vara 26 år när barn nr 2 föds. 

• Jajjaa

Nyfiken fråga: Ni som fått bristningar smörjde ni in er med havandeskapsoljor eller dylikt för att motverka bristningar???

• teha

Jag fick bristningar med första, då smörjde jag in magen varje dag med en olja som skulle vara jättebra mot bristningar under graviditeten. Men fick ändå jättemycket bristningar, såg ut som värsta eldflammor! De bleknade som tur var och andra graviditeten var jag rädd för att dessa skulle flamma upp igen eller bli fler. Men jag fick inte en enda bristning. Det enda man såg var ju de där bleka bristningarna. Är nu gravid i v.32 och än så länge har jag inte fått bristningar den här gången heller och de här två sista graviditeterna har jag inte smörjt in magen alls.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09. Nr 3 beräknad till Feb-11****
  • Jajjaa

Ok! Är tveksam mot oljornas egentliga "verkan" men smörjde och smörjde första. Det gick bra (fick en liten rackare runt min gamla navel pierceing)! Smörjer och smörjer nu oxå..Vi får väl se hur det går.. e i v 30 nu. När brukar bristningarna börja synas?

• Blomman3

Hej hej tänkte jag skulle skriva lite kort, jag väntar mitt första barn nu och är i vecka 34+2 hade inte fått en ända bristning till för två dagar sen då hade plötsligt 4-6 st blommat upp runt naveln.
    Trodde jag va säker eftersom ja inte fått några o så kom dom så här sent. Det ända jag har gjort är att börja smörja magen då den varit lite torr nu när det växlat så i väderleken.
    Har säkert inget med det o göra men lite komiskt att dom ska dyka upp när man väl börjar smörja :(

• SBM

Jag har inte smort in mig med något, jag tror inte på sånt. Enligt min bm så är det hormonellt och till viss del ärftligt och det kan ingen olja/kräm göra något åt.
    Jag smorde inte mig med första barnet och fick bara en EFTER förlossningen, denna gången är jag dessutom mycket mindre än första graviditeten men har redan fått 2 st så jag tror inte att det är något man kan göra så mycket åt. Får hoppas att dom bleknar med tiden istället

• Trollmamma till 4

När jag väntade sonen så fick jag massa bristningar..
    När jag väntade tvillingarna så fick jag inga alls..
    Nu väntar jag en bebis å har fått nya runt naveln..

Så det är svårt att säga om man får eller inte vid andra barnet om man har klarat sig första gången..

1997 2003 2003 BF 16/1-11
Svar på tråden Ej bristningar vid första graviditeten men vid andra?