Min bästa vän är gravid men dricker sig full
Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. En av mina närmaste vänner är gravid, jag vet inte exakt hur långt gången, då hon i princip vägrar prata om graviditeten och jag vill inte heller tvinga henne till det om hon inte vill, men jag tror att det är någon stans mellan v.14-16 på det hon i alla fall har sagt och jag vet att hon har gjort KUB-test och det gör man väl innan v 15 eller nåt har jag förstått.
I alla fall så har hon aldrig varit speciellt förtjust i barn och alltid sagt att hon inte vill ha några, medans hennes sambo är tvärtom och väldigt barnkär, så jag antar att detta är någon kompromiss eller liknande och hon kanske fortfarande är i någon förnekelsefas eller vad ver jag.
Till saken hör den att vi är ett litet gäng som brukar gå ut då och då och ta ett glas efter jobbet eller käka middag eller liknande och min vän hänger alltid med. Hon har alltid varit väldigt festarglad, men jag har aldrig sett henne som att hon skulle ha problem med alkohol eller så.
Nu så dricker hon ändå trots att hon är gravid. Jag har frågat henne varför, men hon blir bara förbannad och säger att det är hennes eget val och att ett par glas vin inte kan skada. Att alla är så hysteriska i detta landet att hon blir spyfärdig på att bara tänka på alla moralkärringar som hon säger.
Efter det är det lite svårt att argumentera emot. Jag har själv inga barn, men skulle nog definitivt inte dricka om jag var gravid, det känns fel.
Jag vill inte döma henne, men jag vet att hon dricker mer än tre glas vin eller öl åtminstone en till två gånger i veckan och det har hon gjort under hela graviditeten. Eller ja, hon slutade väl aldrig göra det som han var van vid när hon blev gravid.
Jag undrar nu om någon vet hur stora riskerna är att hon ska få ett alkoholskadat barn? Är det någon här som har ett sådant barn och hur hanterar man det? Hur kan man få henne att välja att sluta dricka? Hon anser ju inte själv att det är ett problem och vill inte prata om det.