• Anonym (vad gör jag?)

Min bästa vän är gravid men dricker sig full

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. En av mina närmaste vänner är gravid, jag vet inte exakt hur långt gången, då hon i princip vägrar prata om graviditeten och jag vill inte heller tvinga henne till det om hon inte vill, men jag tror att det är någon stans mellan v.14-16 på det hon i alla fall har sagt och jag vet att hon har gjort KUB-test och det gör man väl innan v 15 eller nåt har jag förstått.

I alla fall så har hon aldrig varit speciellt förtjust i barn och alltid sagt att hon inte vill ha några, medans hennes sambo är tvärtom och väldigt barnkär, så jag antar att detta är någon kompromiss eller liknande och hon kanske fortfarande är i någon förnekelsefas eller vad ver jag.

Till saken hör den att vi är ett litet gäng som brukar gå ut då och då och ta ett glas efter jobbet eller käka middag eller liknande och min vän hänger alltid med. Hon har alltid varit väldigt festarglad, men jag har aldrig sett henne som att hon skulle ha problem med alkohol eller så.

Nu så dricker hon ändå trots att hon är gravid. Jag har frågat henne varför, men hon blir bara förbannad och säger att det är hennes eget val och att ett par glas vin inte kan skada. Att alla är så hysteriska i detta landet att hon blir spyfärdig på att bara tänka på alla moralkärringar som hon säger.

Efter det är det lite svårt att argumentera emot. Jag har själv inga barn, men skulle nog definitivt inte dricka om jag var gravid, det känns fel.

Jag vill inte döma henne, men jag vet att hon dricker mer än tre glas vin eller öl åtminstone en till två gånger i veckan och det har hon gjort under hela graviditeten. Eller ja, hon slutade väl aldrig göra det som han var van vid när hon blev gravid.

Jag undrar nu om någon vet hur stora riskerna är att hon ska få ett alkoholskadat barn? Är det någon här som har ett sådant barn och hur hanterar man det? Hur kan man få henne att välja att sluta dricka? Hon anser ju inte själv att det är ett problem och vill inte prata om det.

• Svar på tråden Min bästa vän är gravid men dricker sig full
  • Anonym

Min svägerska visste inte om att hon var gravid förns runt vecka 17, fram tills dess söp hon sig stupfull flera gånger i veckan och hennes barn är det inget fel på.

Så ja, hysterin är stor och något glas vin tror inte jag heller gör någon skada. Men det är ändå fel i mina ögon att ens tänka tanken på att dricka när man är medveten om att man är gravid, även om risken skulle vara liten efter bara 2 glas vin. En risk är alltid en risk oavsett hur hög eller låg chans det är.

Jag skulle, om jag vore dig, googla fram fakta om vad barnet blir utsatt för och vilka risker det medför och visa henne vad det är hon gör egentligen.

• artax

Ojojoj.. MYCKET allvarligt tycker jag! jag har träfffat ett barn med fas (fetalt alkoholsyndrom) och det barnet har det väldigt jobbigt! jag vet inte hur mkt den mamman drack men detta barnet får aldrig ett 100% normalt liv.

Du MÅSTE direkt ringa socialen! berätta som det är och att någon måste åka dit och förklara riskerna för henne! 

• Suneboll

Tycker du ska kontakta socialen el hennes barnmorska, hon måste få hjälp.
    Barnen till mammor som dricker kan få difusa symptom som är svåra att mäta, typ koncentrationsvåringeter adhd och sånt.
    Jag tycker det är allvarligt och hon kommer att ångra sig när hon väl fött barnet. tycker det evrkar som om din vännina mår väldigt dåligt över att vara gravid, hon behöver någon samtalskontakt

• Anonym (vad gör jag?)

Tack för svar. Ja jag tycker med att det verkar allvarligt och jag har sagt att hon nog ska prata med sin barnmorska om detta. Men hon blir som sagt bara förbannad och vägrar prata om det och säger att hon minsann har koll.

Om jag ringer socialen, vad säger/göra jag då? Har aldrig varit i kontakt med dem så vet inte riktigt hur jag går tillväga. Och jag vet att min vän kommer hata mig för resten av livet om jag anmäler henne till soc, men det kanske är det enda rätta.

Jag vet att jag tom har nämnt att hon kanske skulle ha övervägt abort om hon tycker det är jobbigt att vara gravid och inte vill ha barn, men hon bara säger att killen vill ha det, så då får hon "stå ut" och abort inte är ett val. Och jag vet att hennes man skulle lämna henne om hon gjorde en och det skulle knäcka henne fullständigt.

Jag har nämt för hennes sambo när vi har träffats lite om att hon dricker när vi har varit ute, men han verkar inte bry sig (han är från ett annat europeiskt land med lite liberalare alkoholvanor) utan sa bara att de ibland tar ett glas vin till maten hemma också. SÅ där har ju varit svårt att få stöd också.

• artax

Åhh det är verkligen en svår sitts men så här är det, antingen så vet hon inte hur hennes val att dricka kan påverka barnet (spela roll att det går bra för en del löjligt argument, för endel går det bra att ha barnet löst i bilen oxå) eller så har hon alkoholproblem och kan inte låta bli, i vilket fall som helst så behöver hon hjälp!
    Och hon lyssnar ju inte på dig så då är du tvingad att agera.

Du kan ringa anonymt till socialen, förklara att jag har en vän som är gravid någonstans runt v 16 och hon dricker alkohol vilket jag har förklarat är dåligt för barnet men hon lyssnar inte på mig, hon behöver någon som förklarar för henne hur hennes val påverkar barnet och ni kanske kan hjälpa det här barnet innan det är för sent?

Känns super viktigt att göra det nu! Måååånga dricker ju vid jul och nyår och det gör säkerligen hon oxå!!  

• Anonym (Alkoholmamma)

Säg åt din vän att sluta OMEDELBART, ett glas vin kan göra fostret medvetslöst och räcker gott och väl för att skapa problem en känslig utvecklings period.

Kom ihåg ALKOHOL-ÄR-FETT-LÖSLIGT!

Och hjärnan består mestandels av fett!
    Fostret kan inte bryta ner alkoholen alls lika effektivt som sin mamma,
    Moderkakan släpper igenom alkoholen till fostret som får lika koncentrerat blod som sin mor, även fostervattnet blir alkoholhaltigt - och det kan bebisen svälja i flera DAGAR!
    V12-20 är den KÄNSLIGASTE perioden! Bebisens hjärna och nervceller utvecklas för fullt, barnet intelligens påverkad.
    En barn till en alkoholiserad mamma har 50% risk att drabbas av FAS. (Fetalt alkohol syndrom)
    Där barnets hjärna, ansikte och organ är svårt påverkade av moderns missbruk under graviditet.
    Och det beror alltid på, javisst kan en alkoholist föda ett relativt friskt barn, men det kan även gå åt helvete för en annan familj där mamman endast druckit i tidiga graviditeten innan hon visste om den, barnet kan fortfarande lida av FAS. (Jag har hittat flera exempel)

Det är så jävla VIKTIGT att alla känner igen det här, oavsett om de har alkoholproblem eller inte!
    Jag misstänker själv att min son har FAE (Fetala alkohol effekter).
    Jag drack ett par gånger(men inte mycket)
    Jag fick + på stickan.
    Jag velade i mitt beslut, och blev deprimerad, och drack mig full 3 gånger efter att jag visste.

Min son föddes 1 månad förtidigt och var undernärd. (Prematuritet och låg födelsevikt är symptom)

Idag, 15 månader gammal - säger han knappt något ord, kan inte gå, han är inte lika "med" som andra barn i sin ålder - han känns fortfarande som en 7 månaders bebis, han ligger längst ner på viktkurvan,
    har haft stora problem med sin vikt, han sover oroligt och lite.

Och allt han uppvisar är symptom.

Snälla var rädd om era ofödda barn!!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-21 10:20:43 följande:
    Min svägerska visste inte om att hon var gravid förns runt vecka 17, fram tills dess söp hon sig stupfull flera gånger i veckan och hennes barn är det inget fel på.

Så ja, hysterin är stor och något glas vin tror inte jag heller gör någon skada. Men det är ändå fel i mina ögon att ens tänka tanken på att dricka när man är medveten om att man är gravid, även om risken skulle vara liten efter bara 2 glas vin. En risk är alltid en risk oavsett hur hög eller låg chans det är.

Jag skulle, om jag vore dig, googla fram fakta om vad barnet blir utsatt för och vilka risker det medför och visa henne vad det är hon gör egentligen.
    Min brors svägerska söp sin unge till FAS, hon är stor nu tjejen, men har jättemycket problem. Den jävla alkiskärringen brukade dessutom säga "iiiihihihihi, ser ni min lilla tjej hon är så söt hon ser ut som ett troll, hiiiiihihihihihhiihi". Hon såg ut som ett troll för att hon hade det typiska FAS-utseendet! Det var väl inte ett dugg roligt, men mamman tyckte tydligen det. Sen söp hon vårdnaden ifrån sig också. Halleluja.
  • Suneboll
    Anonym (vad gör jag?) skrev 2010-12-21 10:31:07 följande:
    Tack för svar. Ja jag tycker med att det verkar allvarligt och jag har sagt att hon nog ska prata med sin barnmorska om detta. Men hon blir som sagt bara förbannad och vägrar prata om det och säger att hon minsann har koll.

Om jag ringer socialen, vad säger/göra jag då? Har aldrig varit i kontakt med dem så vet inte riktigt hur jag går tillväga. Och jag vet att min vän kommer hata mig för resten av livet om jag anmäler henne till soc, men det kanske är det enda rätta.

Jag vet att jag tom har nämnt att hon kanske skulle ha övervägt abort om hon tycker det är jobbigt att vara gravid och inte vill ha barn, men hon bara säger att killen vill ha det, så då får hon "stå ut" och abort inte är ett val. Och jag vet att hennes man skulle lämna henne om hon gjorde en och det skulle knäcka henne fullständigt.

Jag har nämt för hennes sambo när vi har träffats lite om att hon dricker när vi har varit ute, men han verkar inte bry sig (han är från ett annat europeiskt land med lite liberalare alkoholvanor) utan sa bara att de ibland tar ett glas vin till maten hemma också. SÅ där har ju varit svårt att få stöd också.
    Klart hon blir förbannad på dig, du kan inte prata med henne, ni är för nära varandra eftersom ni är vänner.

Du kan ringa till socialen o fråga om de har några tips på hur man kan gå till väga, det behöver inte vara så allvarligt samtal, de ger mkt stöd.
    Om du vet vilken barnmorska hon går till ahde jag ringt dit för då kan barnmorskan ta ett formellt snack med henne nästa gång.
  • mina1

Skönt att du bryr dig om din väns baby. Många blundar bara och tänker att någon annan får ta tag i det. Prata med Mvc eller soc är mitt råd.

• Fluffskalle

Vad säger hennes man? Prata med honom. Vet han ens om det här?

• Pimpinellan

Anmäl henne! Såna ska för sjutton helst inte kunna bli gravida,men nu är det som det är och det finns numer tvångsvård för missbrukande gravida. Jag hade inte tvekat en sekund!!

• Anonym (vad gör jag?)

Jag ringde till soc som flera föreslagit. De var ganska okej att prata med och jag kunde vara anonym. Mest fick jag lite tips om vad JAG kan göra, inte direkt att de kommer göra något.

Jag vet inte heller var hon har sin barnmorskemottagning, så kan inte höra av mig dit.

Känns förtfarande rätt hopplöst och vet inte riktigt hur man går vidare. Men snart borde det väl börja synas på henne att hon är gravid tycker man ju, och om fler utomstående personer ser henne dricka när hon är gravid och påpekar det kanske hon kan ändra på sig. Att hon tycker det är pinsamt eller så.

I alla fall tack för alla tips på vilka man kan kontakta!

• Reglementet

Är hon verkligen gravid?

*Kommersiellt budskap*
  • Anonym

Typ be henne göra abort.
    Om hon nu ändå inte bryr sig. 

• Anonym (vad gör jag?)

Hon har sagt att hon är gravid och jag vet att hon inte skulle skämta om en sån sak. Hennes sambo säger ju också det. Och hon har berättat att hon varit på KUB-test och nåt ultraljud även om hon föredrar att inte prata om graviditeten över huvud taget som sagt.

Jag nämnde också det att hon kanske borde göra abort, men det vill hon inte eftersom hennes sambo skulle lämna henne då. Och snart är det nog för sent för det också antar jag.

För man kan väl inte tvinga folk till abort? Jag menar kan barnmorskan eller soc eller nån tvinga henne till abort mot hennes vilja för att hon dricker alkohol då och då?

• Anonym

Berätta för alla osm hon umgås med att hon är gravid. För de som hon är ute och festar med vet väl inte något?

Då kommer hon inte våga festa med dem...? väl. Vad säge rhennes sambo om dricka och gravid? 

• Anonym (jobbigt)

Min kompis gjorde samma sak, men hon hade i och för sig alkoholproblem. Hon var också 40 år när hon blev gravid med sitt första barn och hade väldigt svårt att ta till sig att hon var just gravid.

Just i hennes fall hände ingenting. Hon födde en frisk och kry liten pojke som är helt underbar. Nu har har precis fyllt 3 år och hon är nykter alkoholist sen 8 månader tillbaka. Glad Som sagt, det tog ett tag för henne att växa in i rollen som mamma.

Prata med hennes omgivning så att alla är medvetna om hennes graviditet. Då kanske det inte är lika kul att festa med henne längre?

Svar på tråden Min bästa vän är gravid men dricker sig full