• Anonym

Smitning?!

Är anonym för min sambos skull..

Han har tydligen, efter 2 timmar, blivit kontaktad av sin chef som säger att polisen ringt och letar efter honom pga en smitningsolycka.

Han är helt uppriven, då han inte märkt att han skulle ha krockat eller något (Han kör en stor 25,25 meters)
    Min sambo skulle DÖ om han blev av med sitt körkort och vi kommer gå under ekonomiskt så att han skulle smita medvetet är helt uteslutet.

Det sägs att personbilen som han ska ha krockat med har kört efter honom för att få honom att stanna. På en motorväg. Känns ju väldigt smart att göra så.

Lastbilschaffisar får tutningar dagarna i ända av massa anledningar, de är i vägen och så vidare.
    Hur ska han kunna veta vlken tutning som betytt vad?
    Detta är så himla jobbigt .

Vad kan hända nu?

• Svar på tråden Smitning?!
  • Shorona

Har han ringt upp polisen än? Det måste ju göras så han får veta mer exakt vad som har hänt, vart och när.

• Anonym

Ja, han står stilla nu sen hans chef först ringde och det är chefen som håller kontakten med polisen, varför vet jag inte men hursomhelst..
    Så han väntar in dom där. Han har hunnit köra i 2 timmar innan de ringt så han är en bra bit ifrån olycksplatsen..

• skorpionen80

Det bör väl synas på lastbilen om han kört emot en bil?

• Anonym
    skorpionen80 skrev 2010-12-21 11:06:45 följande:
    Det bör väl synas på lastbilen om han kört emot en bil?
    Ja alltså, ATT det hänt är nog sant eftersom en lampa är sönder på högersidan av släpet.

Det har hänt på en motorväg och han körde i högerfilen, alltså har personbilen kommit i påfarten och jag vet inte hur det har hänt sen, men min sambo avviker aldrig från högerfilen när det är rusning för då kommer han aldrig in igen när han ska köra av till andra vägar.

De i personbilen ska ha kört efter min sambo som sagt, alltså kan inte skadan varit specieltl stor och då är det inte alls konstigt att min sambo inte märkt att de kört in i lastbilen eller ja hur det nu har gått till, det vet inte ens min sambo.

Han skulle aldrig smita från en olycka.
  • Insatt

Smitning, eller obehörigt avvikande, är en allvarlig förseelse som regleras i Lagen om straff för vissa trafikbrott 5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
    Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anse som grovt, döms till fängelse i högst ett år.

Det krävs dock uppsåt och det är upp till åklagare att visa att din sambo märkt olyckan och stuckit iallafall. Förhoppingsvis går det bra för honom.

• Anonym
    Insatt skrev 2010-12-21 11:14:04 följande:
    www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterk... Här har du lite om praxis för körkortsåterkallande.
    Ja jag läste där också, blir inte så speciellt klok på vad som händer om han nekar till smitning. Eller så..
  • GulTussilago

Från www.unt.se/motor/fraga/:

I trafikförordningen, 3kap 23§, står följande: En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.

Detta innebär att den som skall ut på motorvägen måste accelerera ordentligt på påfarten för att det skall gå så smidigt som möjligt.

Den som i sin tur kör på motorvägen skall underlätta påfarten genom anpassning av sin fart eller genom att byta körfält. Ibland kan det vara svårt att få upp farten för den som skall ut på motorvägen t.ex. pga. tung last el dylikt & då blir det såklart problem men om man hjälps åt så brukar det lösa sig smidigt ändå.

Om olyckan skedde på motorvägen för att bilen körde in i släpet på din sambos lastbil tycker jag helt logiskt att det är bilistens fel! Inte din sambos!
    Hoppas att det löser sig!

• Anonym

du behöver inte oroa dig. han hade inget uppsåt och ingen har ju skadats allvarligt. han får säga som det är bara, att han inte uppfattat att han kört in i något alt bilivit inkörd...

Svar på tråden Smitning?!