• Anonym

ändrad diagnos: jag har GAD (generaliserat ångestsyndrom)

jag väljer att vara anonym men vill bara fråga om någon haft liknande tvångstankar som jag och om det gått att få bukt med dem.

jag är uppväxt med en mamma som är bipolär;även min moster och min mormor är/var bipolär. min mormor har jag aldrig träffat då hon tog sitt liv långt innan jag föddes.

jag har sedan tonåren lidit av en del tvångstankar och även handlingar. för att gå rakt på sak så har tvångstankarna handlat om

*när jag var i 13-14-årsåldern så skaffade min syster en katt, och när jag sov över hos dem när katten var unge så var vi bland annat tvungen att se till så att toalettlocket var nerfällt, och på natten så gick jag ganska många gånger upp och kollade att det verkligen var nerfällt eftersom det var jag som sist gick och la mig

*i 15-årsåldern var vi ute på klassresa på ett gammalt skolfartyg av trä, och på kvällen fick jag tankar som "tänk om jag orsakat en brand här på båten så att vi alla brinner inne

*har även haft tankar om att jag smittats av hiv efter att ha kommit i kontakt med någon annans blod.

*när jag var i 17-årsåldern så stod det mycket i tidningarna om våldtäkter och incest;vilket gjorde att jag blev rädd för män och även män i min närhet, fick för mig att min pappa eller någon annan närstående kanske har gjort något mot mig.

*dessa övergreppstankar/fobi finns fortfarande kvar och nu domineras det mest av att "tänk om min sambo är pedofil och kommer begå övergrepp på våra barn eller att han skulle vara nån sjuk jäkel som skulle ge sig på en hund om vi skulle skaffa dem.
    har även haft dessa tankar om mig själv;tänk om jag är pedofil, tänk om jag tänder på djur, tänk om jag redan utsatt någon för något så här hemskt

*har även förlossningsfobi och blir väldigt stressad av tanken på att föda barn och ha barn

när jag tänker dessa tankar får jag svår ångest och kan inte sluta tänka på dem och varje gång har den utlösande faktorn varit att jag blivit psykiskt stressad.

de första åren vet jag inte vad som utlöst dem men jag kan se ett tydligt mönster de 4 senaste gångerna
    *2005 flyttade jag "hem" efter avslutade studier och det var en väldigt stressig flytt samt att jag var arbetslös
    *2008 förlovade jag och min sambo oss;vilket var ett steg närmare att bilda familj;detta stressade igång mig
    *2009 tog min bror sitt liv och vi tror att även han var bipolär;fick dock aldrig en diagnos ställd
    *2010 blev jag gravid och fick missfall ;och graviditeten stressade igång mig pga rädsla för förlossning och övergrepp

som sagt det dominerande just nu är dessa " tänk om min sambo begår övergrepp....."

det är som att man försöker lösa problem som inte uppstått ännu och därför kan man ju inte komma någonvart med dem, de bara fortsätter och fortsätter och jag får ångest.
    jag vet ju att det inte är rimligt att vara så rädd som jag är och har heller ingen anledning att tro att det kommer hända
    ändå tänker man dem.
    tror ni att KBT kan hjälpa mig? för just nu så styr ju rädslan.
    har aldrig varit säker på om jag verkligen vill ha barn men känner att jag ändå vill försöka eftersom min sambo så gärna vill ha barn och först måste jag ju bli av med dessa tvångstankar.
    finns det någon som  haft liknande tankar som blivit hjälpta.
    jag har fått psykofarmaka utskriven för detta och har vid två tillfällen fått höja dosen. tar just nu 40 mg citalopram.
    tacksam om någon vill svara.

tillägg:jag går hos en terapeut nu som sagt att jag har ångestsjukdomen GAD. (generaliserat ångestsyndrom) någon annan som har det? kanske vi kan följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-24 10:37
    Nu har min kille och jag bestämt oss för att gifta oss...(inbjudningarna kommer nog komma fram idag)Nu börjar jag bli lite orolig och fundera på det här med barn igen,att tänk om jag aldrig kommer våga, har jag förstört för min man då?(han är ju fullt medveten om mina problem och min sjukdom)
    Å andra sidan har min terapeut lärt mig att man måste utsätta sig för det man är rädd för för att övervinna rädslan. Och att vara ego för att själv sträva efter att må så bra man kan.
    Vad tycker ni, gör jag rätt?

• Svar på tråden ändrad diagnos: jag har GAD (generaliserat ångestsyndrom)
  • Anonym

hej . jag har ingen diagnos eller gått någon utredning men ska kontakta psyk tror jag. jag äter sertralin mot depression. som jag haft i flera år. antingen tror jag själv att jag är bipolär. eftersom jag nu fått hypomaniska skov... eller så har jag gad.
    för allt det du skriver. stämmer ganska väl in på mig. har oxå haft sånna "sjuka" tankar eller missstankar som du skriver. skulle kunna vara jag som skrivit det där. jag ska som sagt till läkaren i januari igen o prata om hur jag mår av min medicin. så får hon avgöra om det är normalt att jag känner mig speedad av detta. för jag tycker itne det känns riktigt normalt. men samtidigt har jag innan jag började med antidepp medicin känt mig orolig för allt. misstankar om det mesta. förlossningsfobi, misstankar om min sambo, pedofilmisstanke om min egen far när jag var yngre,tonåring, osv osv...massa konstigt...som jag mått dåligt över...
    sedan har jag ångest över det mesta...det har nu nästan försvunnit av antidepp som jag äter men det ligger under ytan o maler i mig ändå ibland .

hur satte de diagnosen gad på dig ???
    hur känenr du dig och vad fick dom att sätta just den diagnosen ????

ber'ätta gärna hur du mår o så........

• Anonym

hej . jag har ingen diagnos eller gått någon utredning men ska kontakta psyk tror jag. jag äter sertralin mot depression. som jag haft i flera år. antingen tror jag själv att jag är bipolär. eftersom jag nu fått hypomaniska skov... eller så har jag gad.
    för allt det du skriver. stämmer ganska väl in på mig. har oxå haft sånna "sjuka" tankar eller missstankar som du skriver. skulle kunna vara jag som skrivit det där. jag ska som sagt till läkaren i januari igen o prata om hur jag mår av min medicin. så får hon avgöra om det är normalt att jag känner mig speedad av detta. för jag tycker itne det känns riktigt normalt. men samtidigt har jag innan jag började med antidepp medicin känt mig orolig för allt. misstankar om det mesta. förlossningsfobi, misstankar om min sambo, pedofilmisstanke om min egen far när jag var yngre,tonåring, osv osv...massa konstigt...som jag mått dåligt över...
    sedan har jag ångest över det mesta...det har nu nästan försvunnit av antidepp som jag äter men det ligger under ytan o maler i mig ändå ibland .

• Anonym

oj råkade skicka samma text två ggr. inte meningen =)

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-21 13:26:03 följande:

jag har varit ett par turer in på psykakuten ..från början har jag själv trott att det är tvångssyndrom jag lidit av och därför fått citalopram mot det (vilket kanske inte alls är rätt medicin för mig) men nu har jag i 11 veckor gått hos en terapeut inriktad på kognitiv beteendeterapi (KBT) och utifrån det jag berättat så trodde hon att det var GAD. (min mamma är bipolär och ingen av de läkare och psykologer jag pratat med tror att jag har det) jag har själv misstänkt att det är GAD jag lider av.

det som stressat igång mig den här gången är att vi i stort sett bestämt att gifta oss..(mest på min sambos initiativ eftersom han fick känna vad han ville med de problem jag har och har haft) och då snurrar tankarna igång.

med min bakgrund med en otrygg uppväxt med en psykiskt sjuk mamma samt en skilsmässa är det inte konstigt att det kan bli så här säger terapeuten. det är en sjukdom och den är behandlingsbar men det tar tid. och jag känner lite att tiden rinner iväg, jag fyller 32 nästa gång. Okej jag är inte jättegammal men inte purung heller.
    Hur gammal är du som svarade?
  • Anonym (En till)

Hej
    Har också vad jag hört av läkaren GAD (min terapeut tror det bottnar sig i en obehandlad depression) men har inte gjort någon utredning. Har också sådana där fruktansvärda tankar, viss tvång, otrolig hypokondri, nedstämd och ångest. Ångesten har varit relativ lugn nu ett tag och även tankarna men nu har de börjat dyka upp igen. Ingen svår uppväxt har jag haft, mina föräldrar är fortfarande i hop, ingen misshandel och de har aldrig druckit i mitt sällskap så nån trasslig barndom kan det inte vara.
    Har gått hos säkert 6 olika psykologer, gått i KBT och jag känner att det inte ger mig något för jag mår dåligt ändå. Vet hur jag ska tänka men det går bara inte. 
    Kan också se samband med saker runt omkring mig när det gäller ångest och när den blir värre eller mindre. Har provat ssri och det funkar sådär men efexor blev min räddning men jag vågar inte börja igen pga av biverkningar (hade inte några två första gångerna jag började) och det beror på min hypokondri.
    Min bror har också tagit livet av sig och det var 1997.
    Har fått sertralin utskrivet nu men vågar inte ta (är rädd för att flippa ur och tappa kontrollen)...

Usch jag vet inte vad jag ska trösta dig med. Jag har haft det såhär nu i 17 år och är så j....la trött på det men jag vet inte vad jag ska göra....

Kram

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-21 16:54:40 följande:
    jag har varit ett par turer in på psykakuten ..från början har jag själv trott att det är tvångssyndrom jag lidit av och därför fått citalopram mot det (vilket kanske inte alls är rätt medicin för mig) men nu har jag i 11 veckor gått hos en terapeut inriktad på kognitiv beteendeterapi (KBT) och utifrån det jag berättat så trodde hon att det var GAD. (min mamma är bipolär och ingen av de läkare och psykologer jag pratat med tror att jag har det) jag har själv misstänkt att det är GAD jag lider av.

det som stressat igång mig den här gången är att vi i stort sett bestämt att gifta oss..(mest på min sambos initiativ eftersom han fick känna vad han ville med de problem jag har och har haft) och då snurrar tankarna igång.

med min bakgrund med en otrygg uppväxt med en psykiskt sjuk mamma samt en skilsmässa är det inte konstigt att det kan bli så här säger terapeuten. det är en sjukdom och den är behandlingsbar men det tar tid. och jag känner lite att tiden rinner iväg, jag fyller 32 nästa gång. Okej jag är inte jättegammal men inte purung heller.
    Hur gammal är du som svarade?
    jag är 27 år. haft dessa besvär kanske sedan jag var 17,18..eller lite yngre.. ångest över det mesta.... utvecklade en viss social fobi...social ångest, somj ja fick på köpet oxå...men jag e inte utredd för något. aldrig kontaktat psyk...jag har bara gått runt o mått extremt dåligt o haft ångest depressioner i så många år... utan att förstått vad det är för fel.. bara försökt härdat ut ändå..och därför undvikit vissa situationer osv..och självmedicinerade mig själv med alkohol under ett år (när jag var runt 22) sedan drack jag mängder med alkohol på helgerna i flera år fredag - söndag och även i veckorna me vänner för att slippa må dåligt.. det sa jag aldrig till någon. men drog mig till fel sällskap pga att jag sökte mig till sånna som drack mkt, använde droger osv...
    jag slapp min ångest när jag drack helt enkelt. sedan insåg jag allvaret o ville inte bli alkoholist,. försökte ändra mina levnadsvanor och började träna o sluta umgås me sånt folk. mådde lite bättre av träningen men inte långvarigt..bara för stunden mest... jag har använt naturläkemedel mot ångest oro.. hjälpte lite grann men absoluuut inte mkt.
    nu efter massa år med dessa psykiska åkommor så har jag sökt hjälp iafall hos vårdcentralen, läkaren skrev ut sertralin. ätit det i några månader o mår sååå bra... men fortf inte helt hundra... jag vet igentligen inte vad det är för "fel" på mig. kanske gad...kanske något annat.. men jag sökte bara för depression. och fick då dessa piller... mår jag inte helt bra snart så kommer jag be läåkaren skicka en remiss till psyk...för utredning av mig.
  • Anonym (Timjan)

Hej
    Själv är jag 37 år och för några år sedan gick jag fullständigt i botten och blev sjuksriven för utbrändhet. Jag har också en väldigt svår barndom med föräldrar som inte kunnat ge tillräcklig trygghet pga deras psykiska ohälsa. Jag har plågats mycket av ångest genom åren och också haft för höga prestationskrav på mig själv.

Till en början fick jag snabbdiagnos som GAD, men efter att ha på¨börjat terapi (Inte renodlad KBT) insåg terapeuten och jag  att det jag egentligen lider av är PTSD  http://en.wikipedia.org/wiki/Post-traumatic_stress_disorder Har man föräldrar som t.ex. bär på ohyggliga minnen, eller bipolär förälder (jag har föräldrar med dubbel problematik) så präglas hela ens uppväxt av det och man skaffar sig/ lär sig olika överlevnadsbeteenden. Någonstans måste ju också en egna rädslor manifesteras och ångest och tvångstankar är väl en sådan kanal. Själv har jag alltid haft tvångstankar om ormar. Freud skulle säkert tolkat det som något sorts penisångest men själv tror jag det helt enkelt handlar om att ormarna manifesterade mina rädslor och de tankarna dök upp när jag egentligen bar på andra rädslor som jag inte riktigt vågade släppa fram. 

Jag har ätit Sertralin de senaste tre åren och det har fungerat väldigt bra för mig. Jag har inte haft några biverkningar heller. Nu håller jag på att fasa ut den medicinen och hoppas på att ha hittat en inre balans för att inte behöva dämpa med medicinering. Utfasningen kommer ta ett halvår så man gör det i väldigt långsam takt och det kan också hända att jag (tillsammans med terapeut och läkare) måste inse att jag inte kan vara utan medicinering. Hursomhelst hoppas jag att så inte är fallet, men om så vore så är jag väldigt tacksam för att dessa midiciner finns för man kan få ett helt drägligt liv tack vare dem.  

• Anonym

*tråden uppdaterad*

• Maddisen80

Hej jag tror att kbt kan hjälpa dig de bruka hjälpa dem flesta. Hopppas att det går bra för dig med giftemålet .

• Dimisi

Det klart du ska gifta dig! Din uppgift inför giftemålet är INTE att fatta beslut åt din pojkvän - dvs DU ska inte avgöra ifall du är den han vill gifta sig med. Det ska han själv avgöra, och det har han redan gjort. Och han känner dessutom dig och dina tvångstankar.

Din uppgift och ditt ansvar är enbart att ta ställning till om du vill ha HONOM. Och det verkar du ju vilja. Så GRATTIS till er båda, som har funnit kärleken!

Svar på tråden ändrad diagnos: jag har GAD (generaliserat ångestsyndrom)