• Anonym (Gift)

Olika åsikter om barn

Hej

Jag hade ett förhållande som varade i 7,5 års tid. Under den perioden genomgick jag 2 aborter pga att min dåvarande kille inte ville ha barn. Han var inte svensk och när han kom hem från semester i sitt hemland så hade han gift sig där.

Barnlängtan har jag haft sedan jag gjorde den första aborten 2003 och nu är jag gift tillsammans med en man sedan 2 år tillbaka. Vi har varit tillsammans i 3 år. Innan vi gifte oss pratade vi om barn ganska mycket eftersom han är muslim och jag är kristen.

Vi bestämde vilken religion barnet skulle få och hur vi skulle uppfostra det. När vi pratat om detta bestämde vi oss för att vi skulle gifta oss. Då trodde jag självklart att nästa steg i äktenskapet skulle vara att skaffa barn så småningom.

Nu till mitt problem, han har ändrat sig och vill inte ha barn. Min barnlängtan är så stor och det vet han, samtidigt vill jag inte tjata på honom eftersom jag inte tror att det är till min fördel. När jag tar upp det här säger han att han inte vill prata om det och sen blir han tyst.  Så jag vet inte om han menar att han inte vill ha barn just nu eller om det är så att han aldrig vill ha barn. Han ger mig inget svar alls.

Jag vill verkligen leva med honom, men jag vill också ha barn. Ska jag lämna den man jag älskar och är gift med i hopp om att träffa en lika bra man som vill ha barn, eller ska jag stanna hos min man och hoppas att han en dag ändrar sig?

Jag förstår att du inte kan säga om jag ska lämna honom eller,  men jag känner mig bara så orolig för att han aldrig vill ha barn.

Mvh  " Gift "

• Svar på tråden Olika åsikter om barn
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Din man har ändrat sig och vill inte längre ha barn men han vill inte heller prata med dig om saken och det tycker jag låter mycket bekymmersamt. Jag tycker inte att du skall nöja dig med att han blir tyst och inte vill prata om den här viktiga frågan. När man lever tillsammans måste man kunna prata med varandra och ta varandras frågor på allvar. Du behöver ett besked av honom hur han ställer sig till att skaffa barn så att du kan agera efter det. Att bara gå och vänta på att han skall ändra sig tror jag inte på. Då blir du helt i händerna på hans beslut och det kommer inte att bli bra för dig eller er relation. Genom att inte prata med dig lämnar han dig ensam och övergiven. Även om han riskerar att se dig som tjatig finns det ingen annan väg än att prata och klargöra var ni står.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Olika åsikter om barn