• Anonym (undrar)

Ska man berätta för Soc om man är gravid när man får förfrågan om att bli familjehem?

Som frågan lyder. Om man är barnlös och får förfrågan om att bli familjehem till ett barn som bara är ett par månader när det kommer (uppväxtplacering), måste man då tala om att man är gravid och att barnet som placeras kommer att få småsyskon efter sju månader i familjen? Eller kan man vänta med att tala om det tills graviditeten känns mer säker? Är det risk att Soc inte tycker man ska bli familjehem till en bebis om man berättar att man är gravid?

• Svar på tråden Ska man berätta för Soc om man är gravid när man får förfrågan om att bli familjehem?
  • so much better

Du skall definitivt berätta så snart som möjligt, så att det inte blir strul längre fram. Det finns ganska stor risk för att soc inte tycker att ni skall vara familjehem till en bebis om du är gravid, ja. Då är det bättre om de redan nu kan börja hitta ett annat hem till den lille/lilla.

• SeTa

Självklart måste du berätta att du är gravid.

• Anonym

Berätta direkt situationen ser ju annorlunda ut mot när du blev utredd det kan bli problem längre fram lycka till med graviditeten

• naturbarn

För det första. Barnet som blir placerat hos dig kommer inte bli ditt riktiga barn. Det barnet kommer alltså inte få småsyskon när du får barn.
    Jag tycker det är viktigt att du har klart för dig (och senare barnet) att du inte kommer bli/är barnets mamma.
    barnet har en mamma och en pappa. Barnets biologiska föräldrar kan pga omständigheter inte ta hand om barnet. Därför placeras det hos någon annan som har möjlighet att ta hand om barnet. Enda sättet för dig att bli mamma till barnet är att adoptera honom/henne.

Familjehem är inte föräldrar till det placerade barnet!

Detta är något som jag tror många familjehem har svårt att förstå. Ja, barnet ska leva som en naturlig del av er familj. MEN det är väldigt viktigt att  barnet vet att ni inte är barnets biologiska föräldrar.

Nu kommer säkert flera skrika högt att man inte ska göra skillnad på biologiska och placerade barn.
    Det är här många familjehem gör fel. Det är skillnad på biologiska och placerade barn. Placerade barn kräver ofta mycket mer än biologiska barn.  Det placerade barnet har en familj, en riktig familj. Och en av dina uppgifter som familjehem är att jobba för att barnet ska kunna ha så mycket kontakt med sin familj som möjligt.
    Barnet ska känna sig som en naturlig del av er familj, självklart! Men glöm inte bort att det inte är ert barn!

För att svara på din fråga, JA, jag tycker att du ska berätta för soc.

• Anonym

Handlar det om en uppväxt placering så blir det småsyskon då handlar det om vårdnadsöverflytt men det är inte tråden handlar om. Var ärlig med utredaren låt dem överväga situationen

• Kaffemums

Så klart att du måste berätta! För du vill väl det bästa för den lilla som ev ska bli familjehemsplacerad hos dig? Eller?

• Anonym

Konstig frågeställning måste jag säga!
    SJÄLVKLART ska du och MÅSTE DU berätta!
    Hur trodde du, tänkte du göra...hålla färgen och så  börjar magen växa och "du förtsår inte vad som kunnat hända" så att det blir så....
    DU MÅSTE BERÄTTA och JA risken finns att dom löser det med en annan familj!
    Att du ens tänker tanken att ha två barn med 7 månaders mellanrum.
    Från att inte ha barn alls till att få två st spädbarn varav det ena är biologiskt är tufft och det finns i mina ögon bättre osmtändigheter att växa upp i för det placerade barnet!
    Som någon skrev tidigare så är aldrig placerade barn ens egna och brukar inte heller bli det hela vägen ut!
    Dom har oftast en familj, ett nätverk runtomkring sp du är/blir skyldig till att det fungerar!
    Det är ditt jobb precis som att direkt vårda o ta hand om barnet!

• Anonym (undrar)

Det är inte jag som  är gravid utan en jag känner. Jag tycker det borde vara självklart att berätta för Soc men den här personen och hennes man ser ingen anledning att göra det. "Man berättar inte för kreti och pleti så här tidigt att man är gravid, man väntar ju tills efter v 12". Efter v 12 har de haft barnet hos sig i över en månad. Jag tycker inte Soc är "kreti och pleti" i det här sammanhanget, utan soc måste självklart få avgöra om de fortfarande tycker det är lämpligt att barnet placeras i den här familjen där det kommer ett nytt barn max sju månader efter placeringen. Barnet som ska placeras kanske behöver lugn och ro för att knyta an och behöver vara i centrum utan "störande moment" som graviditet (med eventuella komplikationer) och ett syskon så snart.

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-12-22 17:36:31 följande:
    Det är inte jag som  är gravid utan en jag känner. Jag tycker det borde vara självklart att berätta för Soc men den här personen och hennes man ser ingen anledning att göra det. "Man berättar inte för kreti och pleti så här tidigt att man är gravid, man väntar ju tills efter v 12". Efter v 12 har de haft barnet hos sig i över en månad. Jag tycker inte Soc är "kreti och pleti" i det här sammanhanget, utan soc måste självklart få avgöra om de fortfarande tycker det är lämpligt att barnet placeras i den här familjen där det kommer ett nytt barn max sju månader efter placeringen. Barnet som ska placeras kanske behöver lugn och ro för att knyta an och behöver vara i centrum utan "störande moment" som graviditet (med eventuella komplikationer) och ett syskon så snart.
    Snälla gör din medmänskliga plikt och berätta för soc det är jättetaskigt mot ett litet barn som behöver föräldrar som kan ge den allt att få en gravid familjehemsmamma
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-12-22 17:39:21 följande:
    Snälla gör din medmänskliga plikt och berätta för soc det är jättetaskigt mot ett litet barn som behöver föräldrar som kan ge den allt att få en gravid familjehemsmamma
    Ja, jag har övervägt det. Jag förlorar nog i så fall en kär vän, men det kanske måste bli så.....
  • magnea

Jag vet av egen erfarenhet ungefär vad soc tycker om detta. Jag kontaktade dem därför att jag är intresserad av att bli familjehem "fosterfamilj", då jag själv är ofrivilligt barnlös. Då jag inte avslutat hela fertilitetsutredningen och inte ännu tagit ställning för/mot adoption etc. så sa de att de inte ville/kunde använda mig som fosterfamilj. De sade "Vi lägger din ansökan i en hög och tar fram den om 2 år, då vet du mer om hur saker och ting är" Detta trots att jag redan nu vet att jag gärna tar emot ett barn även om jag skulle få egna i framtiden.

De tänker ju bara på barnets bästa, och här tyckte de att jag kanske inte till fullo accepterat min barnlöshet och därigenom kunde traumatisera ett barn. De sade det dock inte i det ordalaget.

• Anonym
    magnea skrev 2010-12-22 18:07:56 följande:

Jag vet av egen erfarenhet ungefär vad soc tycker om detta. Jag kontaktade dem därför att jag är intresserad av att bli familjehem "fosterfamilj", då jag själv är ofrivilligt barnlös. Då jag inte avslutat hela fertilitetsutredningen och inte ännu tagit ställning för/mot adoption etc. så sa de att de inte ville/kunde använda mig som fosterfamilj. De sade "Vi lägger din ansökan i en hög och tar fram den om 2 år, då vet du mer om hur saker och ting är" Detta trots att jag redan nu vet att jag gärna tar emot ett barn även om jag skulle få egna i framtiden.

De tänker ju bara på barnets bästa, och här tyckte de att jag kanske inte till fullo accepterat min barnlöshet och därigenom kunde traumatisera ett barn. De sade det dock inte i det ordalaget.

Men väninnan kan ha varit godkänd för adoption och då fått förfrågan om att göra en inhemsk öppen adoption om det inte finns nån chans att bio mamman kommer kunna ta hand om barnet eller inte vill ta hand om barnet kan det ske
  • Anonym

Man får ALDRIG blanda ihop placerade barn med adopterade barn!
    Skillnaderna är enorma!
    ett placerat barn blir aldrig ens eget! Och inför varje placering så är det meningen, det slutgiltiga målet oftast att barnet faktiskt ska få återvända hem!
    Att vara barnlös kan nog säkert vara fruktansvärt jobbigt men  den önskan efetr barn ska inte och får inte ersättas av plcerat barn!
    Man går in på lite fel grunder då......och själva "vården" av barnet under tiden det är placerat kan bli på fel promisser för man tror att det alltid ska få stanna!
    Finns ingen som helst garanti att ett placerat barn ska få stanna, VAD SOM HESLT KAN HÄNDA och ibland het oförberett och fort!
    Jag vet flr som faktiskt inte blivit godkända av Soc just för att deras önskan efetr barn varit för stor pga ofrivillig barnlöshet!
    Hon ska självklart berätta Ts, det är henns skyldighet och inget annat!
    Soc är hennes arbetsgivare och har rätt att veta och det planerade barnet placerades där av en anledning som nu inte längre stämmer pga graviditeten.Blir inte samma ursprungsfamilj längre,blir helt andra förutsättningar som Soc kanske inte hade tyckt va okej om det va så fallet va från början!
    Självklart ska hon berätta om inget annat så för det lilla barnets skull!
    Det är inga vanringspokaler som ska placeras om gång på gångpå gång pga missar från Soc och familjehemmen!

Svar på tråden Ska man berätta för Soc om man är gravid när man får förfrågan om att bli familjehem?