• Anonym (förälder)

Hur långt ska stolpillret in?

Har en dotter på 12 år som drabbats av tidvis svår migrän. Ibland kräks hon för att migränen är så kraftig. Har av läkare fått migränmedicin i form av stolpiller ordinerat.
    Det jag undrar är hur långt upp i stjärten ska man föra in stolpillret på henne för bästa effekt? Innan ni börjar skrika att det är förnedrande att hjälpa henne med sådant så ska jag upplysa er om att jag redan frågat om hon vill göra det själv.

• Svar på tråden Hur långt ska stolpillret in?
  • Spexig

Bara så långt att den inte åker ut igen, precis innanför ringmuskeln är fine. Och det är den U-formade (smalare) delen som ska in först, så den runda/spetsiga (bredare) delen sen sitter ytterst som en stoppkloss. Ibland är den smala delen lite ojämn o känns inget bra, då kan man värma den med fingrarna lite, så den mjuknar o sen jämna till kanterna.

Stolpiller-migränmedicin funkar kanon för mig. Om det är Diklofenak kan man (som vuxen i alla fall) kombinera med en full dos paracetamol-stolpiller (alvedon, panodil) för ökad effekt.

Dessutom finns ju migränmedicin som nässprejer. Kanske nåt att testa om dessa inte funkar.

• ettplustack

Innanför ringmuskeln räcker väldigt bra. Sen får du ju säga till henne att hon inte ska "fisa" för då åker den ju ut. Och för hennes skull finns det säkert tablettform att få till nästa gång också :)

• Spexig
    ettplustack skrev 2010-12-21 13:44:46 följande:
    Innanför ringmuskeln räcker väldigt bra. Sen får du ju säga till henne att hon inte ska "fisa" för då åker den ju ut. Och för hennes skull finns det säkert tablettform att få till nästa gång också :)
    Problemet med migrän är att först slutar magen fungera (ofta innan ens huvudvärken blivit outhärdlig), så allt man tar genom munnen ligger bara o skvalpar o löses inte ut i blodet. Sen kräks man upp alltihop ändå. Därav stolpiller.
  • Anonym (förälder)

Bör man smörja in det med något så det glider in lättare?

• Dalton
    Anonym (förälder) skrev 2010-12-27 10:56:37 följande:
    Nej det behövs inte, det är utformat så att det ska vara lätt att föra in. Gegga inte på nån kräm som sen kanske svider eller hindrar upptagningsförmågan.. Läs instruktionen, där står allt du behöver veta.

Tror du kan coola ner, det är bara att föra in det, tar en sekund så är det klart. =)
  • Spexig
    Anonym (förälder) skrev 2010-12-27 10:56:37 följande:
    Den smälter lite av kroppstemp o blir sin egen kräm.
  • Anonym

Glidmedel tar jag på när jag för upp något. Skulle dock rekomendera henne att göra det själv, inte för att du inte ska göra det utan för att hon ska utforska sin kropp själv... Nästa gång så kanske det känns bekvämare för henne än om du gör det förstår du..

• Anonym
    Dalton skrev 2010-12-27 11:00:13 följande:
    Nej det behövs inte, det är utformat så att det ska vara lätt att föra in. Gegga inte på nån kräm som sen kanske svider eller hindrar upptagningsförmågan.. Läs instruktionen, där står allt du behöver veta.

Tror du kan coola ner, det är bara att föra in det, tar en sekund så är det klart. =)
    MEN - den är formad på ett visst sätt så man tror att den "kupade" delen ska in först, men man ska föra in den kantiga delen först.. varför vet jag inte, men det har jag fått lära mig inom vården iaf. Alltså tvärtemot vad man tror..
  • Anonym (förälder)
    Anonym skrev 2010-12-27 18:58:29 följande:
    Glidmedel tar jag på när jag för upp något. Skulle dock rekomendera henne att göra det själv, inte för att du inte ska göra det utan för att hon ska utforska sin kropp själv... Nästa gång så kanske det känns bekvämare för henne än om du gör det förstår du..

Tack för era synpunkter. Men jag undrar om ni tycker det är fel att hälpa henne att föra in stolpillret även fast jag är hennes far? Jag har som sagt var frågat om hon vill göra det själv.
  • Dalton
    Anonym (förälder) skrev 2010-12-28 21:20:08 följande:
    Tack för era synpunkter. Men jag undrar om ni tycker det är fel att hälpa henne att föra in stolpillret även fast jag är hennes far? Jag har som sagt var frågat om hon vill göra det själv.
    Nej. Vill hon inte/törs inte så klart du hjälper henne. Men känns det lite tabu så kan hon själv, det är plättlätt, även första gången. Du har säkert tempat henne nån gång, det är väl samma sak.
  • Anonym (förälder)
    Dalton skrev 2010-12-28 21:23:12 följande:
    Nej. Vill hon inte/törs inte så klart du hjälper henne. Men känns det lite tabu så kan hon själv, det är plättlätt, även första gången. Du har säkert tempat henne nån gång, det är väl samma sak.
    Ja det är sant. Tempat henne har man ju också gjort. Är bara orolig över det att vissa verkar tycka att stolpiller och stjärttermometrar är ett övergrepp.
  • Anonym (monica)

När jag har gett mig själv stolpiller brukar ja pilla upp de så långt jag når. Annars brukar det kännas som man är bajjanödig om man inte fört in det långt nog. Brukar även smörja in anus med lite salva innan så det går lättare.
    För övrigt inget fel att hjälpa sina barn då de är sjuka tycker jag.

Svar på tråden Hur långt ska stolpillret in?