• Lussekatten87

Förvarna referensen om VARJE jobb man söker?

Överallt står det att man ska kontakta sina referenser innan man lämnar ut deras uppgifter. Det tycker jag är självklart och jag frågar även mina referenser om det är okej att jag anger dem som mina referenser.

Men att gör det efter varje jobb man sökt? " Tala även om vad det är för typ av jobb du sökt så att personen hinner förbereda sig" står det på många sajter med sk."experter".
    Öh ? Man söker väl inte ETT jobb,speciellt inte om man är arbetslös?! Ska jag hålla på och maila/ringa min fd chef varje dag..."jo,och så var det de här jobben också,om de skulle ringa dig"
    Räcker det inte med att personen godkänt att jag ger ut nummer och att personen godkänt att vara min referens?

Ett företag kontaktade mina referenser men det blev tyvärr inget med det jobbet,måste jag då hålla på igen och fråga dem eller hur funkar det?!

• Svar på tråden Förvarna referensen om VARJE jobb man söker?
  • jeeri74

Bäst är väl att kolla med personen du har som referens vad denne tycker.
    Tror inte det finns några regler, men det kan ju vara bra för referensen att veta hur många som ev kan tänkas ringa.

• Rufsas

Men jag lämnar aldrig ut referens förrän jag har kommit på intervju. Och DÅ skickar jag platsannonsen till mina referenser så att de kan förbereda sig. Ska ju mycket till att man ska få springa på intervju stup i kvarten men inte få jobb.

• Lussekatten87

Jo,det kan tänkas vara bra Men alla "regler" som målas upp på olika internetsajter,tex metrojobb, gör ju att man får prestationsångest!

• mamzer

Fast det är ju också en strategisk grej, så att din referens kan vinkla det h*n säger för att passa just det aktuella jobbet. Som referens poängterar man kanske lite annorlunda beroende på om den vars referens man är söker ett kontorsjobb eller ett dagisjobb.

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Lussekatten87
    Rufsas skrev 2010-12-21 14:09:52 följande:
    Men jag lämnar aldrig ut referens förrän jag har kommit på intervju. Och DÅ skickar jag platsannonsen till mina referenser så att de kan förbereda sig. Ska ju mycket till att man ska få springa på intervju stup i kvarten men inte få jobb.
    Jag lämnar självklart också bara ut dem vid en ev. intervju men tyvärr blev det inget med detta jobb.Så visst händer det att man får gå på ett par intervjuer.
  • Hjärtefröjd
    Rufsas skrev 2010-12-21 14:09:52 följande:
    Precis, så gör jag med!
  • Assis

ange aldrig referensen i ansökan utan skriv att de finns på förfrågan. På det viset kan du varna referensen varje gång du kommer så pass långt att referens ens behövs.

• Rufsas
    Lussekatten87 skrev 2010-12-21 14:12:25 följande:
    Jag lämnar självklart också bara ut dem vid en ev. intervju men tyvärr blev det inget med detta jobb.Så visst händer det att man får gå på ett par intervjuer.
    Ja men då tycker jag att du bara ska nämna att du söker en del jobb så att de är beredda på det. Mi erfarenhet är att den potentiella arbetsgivaren inte ringer referenser förrän det är ett par tre kandidater kvar. Och du kan ju säga på intervjun att duönskar veta hur rekryteringsprocessen går till. Säger e då att de är intervjuer i flera steg kan du nämna att du helst vill lämna referenser om det blir aktuellt med en nästa inervju för dig eftersom du inte vill att din förra arbetsgivare blir nerringd. Det argumentet har alltid fungerat för mig. Det visar dessutom att du har ett bra arbetsgivarperspektiv (du fattar att chefer inte har tid med referenstagning stup i kvarten).

Lycka till!
  • Lussekatten87
    Rufsas skrev 2010-12-21 14:15:57 följande:
    Ja men då tycker jag att du bara ska nämna att du söker en del jobb så att de är beredda på det. Mi erfarenhet är att den potentiella arbetsgivaren inte ringer referenser förrän det är ett par tre kandidater kvar. Och du kan ju säga på intervjun att duönskar veta hur rekryteringsprocessen går till. Säger e då att de är intervjuer i flera steg kan du nämna att du helst vill lämna referenser om det blir aktuellt med en nästa inervju för dig eftersom du inte vill att din förra arbetsgivare blir nerringd. Det argumentet har alltid fungerat för mig. Det visar dessutom att du har ett bra arbetsgivarperspektiv (du fattar att chefer inte har tid med referenstagning stup i kvarten).

Lycka till!
    Tack för tipset!
Svar på tråden Förvarna referensen om VARJE jobb man söker?