• MammaCajsa

    Vad har ni fött för reaktioner på att ni är "gamla" föräldrar?

    Jag är 50 år och fick mitt barn när jag var 45 och det  är inget jag ångrar

  • Svar på tråden Vad har ni fött för reaktioner på att ni är "gamla" föräldrar?
  • kmp

    Är lite yngre, var 38 när min dotter föddes.
    Jag har inte fått några negativa reaktioner, tvärtom kan jag ibland känna att väldigt många av de föräldrar man möter är i min ålder.

  • annbom

    Läser man här i trådarna så är man en hemsk mamma som inte tänker på sina barn. Men det är också samma trådstartare som startar trådar om hur hemskt synd de är som dem som är unga föräldrar föra tt äldre föräldrar ser ner på dem. I verkligheten har jag inte mött några direkt negativa reaktioner på min ålder. Några har blivit lite chockade att jag är så gammal och har en bebis. Jag fick min yngsta vid 46 :)


    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Primrose

    Jag har inte fått några speciella reaktioner på min ålder som jag har lagt märke till. Jag blev mamma två månader innan jag fyllde 44 år. Hoppas nu på en liten till och har precis fyllt 46 år.

  • Stora Havet

    Fick barn när jag var 39 år. Har inte fått några direkta negativa kommentarer. Släkten har väl hintat lite att man är äldre, men inget elakt. Och i allmänna ordalag har jag väl hört att folk undrar varför kvinnor (!) väljer att skaffa barn så sent. Då brukar jag försöka tala i egen sak och säga att det är inte alltid något man bestämmer själv (träffat möjlig partner sent, svårighet att få barn, inte haft fast partner etc). Och naturligtvis underblåser jag aldrig åsikter om unga mammor eller liknande. Jag tycker det är underbart med barn och det enda som är viktigt är att barn får kärleksfulla föräldrar.

    Om någon kommenterar äldre mammor brukar jag påminna om ALLA äldre pappor som finns (Arne Weise, MIchael Douglas, Lennart Bernadotte, Larry King, etc etc).

    Jag är snart 42 år och hoppas på åtminstone ett till barn (helst 2 till) - men vi får se vad kroppen säger.

  • Helle04
    Primrose skrev 2010-12-30 03:37:49 följande:
    Jag har inte fått några speciella reaktioner på min ålder som jag har lagt märke till. Jag blev mamma två månader innan jag fyllde 44 år. Hoppas nu på en liten till och har precis fyllt 46 år.
    Vad kul! Håller alla tummar att det går vägen!

    Nej, jag har inte fått några kommentarer...första barnet fick jag när jag var 37 andra ett par veckor kort om 41. Här i stan är det inte direkt ovanligt att vara runt 40 och få barn. Det är ju inte heller helt lätt att se vilken ålder man är...faller ljuset rätt så kan de ju tro att man är 35 !
  • Primrose
    Helle04 skrev 2011-01-04 11:09:37 följande:
    Vad kul! Håller alla tummar att det går vägen!

    Nej, jag har inte fått några kommentarer...första barnet fick jag när jag var 37 andra ett par veckor kort om 41. Här i stan är det inte direkt ovanligt att vara runt 40 och få barn. Det är ju inte heller helt lätt att se vilken ålder man är...faller ljuset rätt så kan de ju tro att man är 35 !
    Tack! Allt väl med dig?

    Ja, och faller ljuset fel kan de tro att man är 50!
  • slangbella

    Här var det några jag känner igen från tidigare när vi gick i väntans tider Kul!

    Jag har inte fått några reaktioner alls. Från början var det mest jag som undrade vad "alla" skulle tycka, men de reaktionerna uteblev. Även om de fanns där så slapp jag dem

    För övrigt så blir jag bara uppgiven när jag läser i de trådar som finns som handlar om att man är en egoist om man skaffar barn sent. Aldrig är det en 40-plussare som startar dem, utan ofta yngre personer som vet allt bäst och ser allt i svart eller vitt. Så tröttsamt. De borde bli tör baka öran först, liksom.


    (¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • slangbella

    Glömde säga att jag är 42, var 40 när sonen föddes.


    (¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • Meddelande borttaget
  • Fröken Persika

    Hej! Fick mitt första barn innan jag skulle fylla 41 å sista innan 45 å jag har fått en del tråkiga kommentarer faktiskt. Men jag bor på landet och det spelar kanske in. Vi är ju trots att vi är äldre som föräldrar ,nytänkande, sugna på nytt och aktiva, så vi tycker inte att vår ålder borde vara i fokus.
    Jag har tyvärr sett en hel del av yngre föräldrar som inte själva "lekt färdigt" och inte borde ha skaffat barn förrän långt senare...

Svar på tråden Vad har ni fött för reaktioner på att ni är "gamla" föräldrar?