• LeHannes

Gentlemän vs Gentlekvinnor

Jag har funderat på det här ett tag nu, och jag undrar om det faktiskt finns något begrepp för kvinnor som motsvarar "gentleman"?

Det är ganska vanligt att man hela tiden skall bete sig som en gentleman mot kvinnor, dra fram stolen, låta kvinnan sätta sig ner först eller komma förbi först. And so on, you name it.
    Man skall också vara så mot folk man aldrig har träffat förut heller, för enligt min erfarenhet blir man sedd ned på om man inte gör detta. Det är inte "fint" i andras ögon.

Jag undrar, varför är det så självklart att man som man skall göra något sådant och speciellt till någon man inte känner och högst troligtvis aldrig kommer att träffa igen?
    Nu kanske det här låter litet själviskt men vad får man tillbaka? Förutom kanske ett litet leende och en snabb nick till tack.
    (Om du tänker efter så är det ganska få saker man gör här i livet utan att verkligen INTE vänta sig någonting tillbaka, och med "tillbaka" i det här sammanhanget tänker jag inte på sex)

Det blir litet påfrestande i längden att vara en gentleman men utan att få igen något, ingenting som "fyller på" energimätaren igen.

• Svar på tråden Gentlemän vs Gentlekvinnor
  • Queenie70

För mig skulle nog det motsvarande vara en Lady/Dam.

Som vet hur man för sig, kan ta emot en komplimang. Inte leker lekar med mäns känslor etc.

• Menhir

Oj, jag tycker verkligen man får något tillbaka när man är vänlig mot andra!

Man hjälper någon med barnvagnen i snön, låter den som handlat lite går före i kön när man  storhandlar, skjuter till några kronor till den som saknar vid p-automaten... och för det får man ett "tack, vad bussigt!" eller ett leende eller något annat som ger lite energi. För i ärlighetens namn tar det ju inte så mycket energi att hålla upp dörren för folk, eller hur?

Rätt sällan är det dock som män hjälper mig med jackan eller drar ut stolen åt mig, mest på finare fester eller på restaurang men alldeles för sällan i personalrummet

• LeHannes
    Queenie70 skrev 2010-12-21 18:27:23 följande:
    För mig skulle nog det motsvarande vara en Lady/Dam.

Som vet hur man för sig, kan ta emot en komplimang. Inte leker lekar med mäns känslor etc.
    Kan ta emot en komplimang, det var intressant uttryckt. Är det verkligen så att en gentlemans motsvarighet bara skall kunna vara bra på att "ta emot" då alltså?

Jag är intresserad av hur det är att i olika kulturer så är det så ofta mannens uppgift att "ge", kvinnans "uppgift" att ta emot och om mannen gett tillräckligt bra så blir kvinnan intresserad, eller whatever.
    Det här kanske glider in litet på relationsfrågor då, mellan kvinna och man. Jag är intresserad av vad ni tycker man och kvinna har för roller.

Ni får gärna beskriva litet mera utförligt vad en gentleman (och en Lady eller Dam) förväntas göra eller bära sig åt.

Jag gör gärna något för någon annan, fast då vill jag göra det för att jag vill och inte för att alla andra förväntar sig det av mig (jag blir litet anti då kan man kalla det). Litet svårt att förklara det sista jag sade på ett bra sätt.

Det är faktiskt härligt när man får ett sådant leende tillbaka, att hjälpa en gammal dam kliva av bussen eller you name it och se hur uppskattat det är. Får mig att känna att världen borde faktiskt vara vänligare (än vad jag ser att den är).
  • Menhir
    LeHannes skrev 2010-12-21 20:01:50 följande:
    Kan ta emot en komplimang, det var intressant uttryckt. Är det verkligen så att en gentlemans motsvarighet bara skall kunna vara bra på att "ta emot" då alltså?

Jag är intresserad av hur det är att i olika kulturer så är det så ofta mannens uppgift att "ge", kvinnans "uppgift" att ta emot och om mannen gett tillräckligt bra så blir kvinnan intresserad, eller whatever.
    Det här kanske glider in litet på relationsfrågor då, mellan kvinna och man. Jag är intresserad av vad ni tycker man och kvinna har för roller.

Ni får gärna beskriva litet mera utförligt vad en gentleman (och en Lady eller Dam) förväntas göra eller bära sig åt.

Jag gör gärna något för någon annan, fast då vill jag göra det för att jag vill och inte för att alla andra förväntar sig det av mig (jag blir litet anti då kan man kalla det). Litet svårt att förklara det sista jag sade på ett bra sätt.

Det är faktiskt härligt när man får ett sådant leende tillbaka, att hjälpa en gammal dam kliva av bussen eller you name it och se hur uppskattat det är. Får mig att känna att världen borde faktiskt vara vänligare (än vad jag ser att den är).
    Jag är inte så intresserad av kvinnligt och manligt - mer av mänskligt.

I mångt och mycket är maken mer "kvinnlig" än vad jag är och jag skulle ha svårt för en karl som krävde att jag skulle vara på ett speciellt sätt.

Sedan har jag inte svårt för det sociala spelet, vid finare middagar väntar jag med att dra ut stolen eller hälla upp vin tills jag ser om min bordskavaljer tänker göra det åt mig. Om han inte gör det så är det inget stor sak men det om han vill leka gentleman vill jag itne förstöra det för honom.

Rent allmänt är det i de flesta kulturer så att kvinnorna förväntas ge mer av allt utom pengar än sina män, även i Sverige dubbelarbetar fler kvinnor (läs bara på här på FL) och när vi yrkesarbetar har vi lägre lön och svårare att göra karriär. Så jag tycker nog vi kan få lite komplimanger av er män emellanåt!
Svar på tråden Gentlemän vs Gentlekvinnor