Gentlemän vs Gentlekvinnor
Jag har funderat på det här ett tag nu, och jag undrar om det faktiskt finns något begrepp för kvinnor som motsvarar "gentleman"?
Det är ganska vanligt att man hela tiden skall bete sig som en gentleman mot kvinnor, dra fram stolen, låta kvinnan sätta sig ner först eller komma förbi först. And so on, you name it.
Man skall också vara så mot folk man aldrig har träffat förut heller, för enligt min erfarenhet blir man sedd ned på om man inte gör detta. Det är inte "fint" i andras ögon.
Jag undrar, varför är det så självklart att man som man skall göra något sådant och speciellt till någon man inte känner och högst troligtvis aldrig kommer att träffa igen?
Nu kanske det här låter litet själviskt men vad får man tillbaka? Förutom kanske ett litet leende och en snabb nick till tack.
(Om du tänker efter så är det ganska få saker man gör här i livet utan att verkligen INTE vänta sig någonting tillbaka, och med "tillbaka" i det här sammanhanget tänker jag inte på sex)
Det blir litet påfrestande i längden att vara en gentleman men utan att få igen något, ingenting som "fyller på" energimätaren igen.