• Hultan

Vandra i fjällen med liten hund!?

Hej allihopa!

I sommar har jag och min sambo tänkt vandra i Norska fjällen för första gången. ( vi har vandrat i Sverige tidigare bland annat Sarek så vandringsbiten för vår del kan vi redan) I sommar har vi tänkt ta med vår hund. Hon är nu 10 mån men kommer då vara ca 1,5 år gammal. Hon är en liten blandras på 4 kg. Vi har tänkt ta det lugnt i sommar eftersom det är hennes första vandring .Vi ska vara ute i ca 7 dagar. Även om man tränar upp konditionen innan, även för egen del så blir det ju ändå en stor skillnad när man väl kommer ut på vandringen.

Här vill jag ha svar från någon som vet, alltså har vandrat med liten hund själv. Vill inte att folk gissar..
    Nu undrar jag alltså:

Vad är lagom för en så pass liten hund att gå per dag?
    Hur skyddar man hunden från mygg/knott på bästa vis? (Kan man kombinera Scalibor och Mygganatural samtidigt?)
    Hur mycket mer mat ska man ha med sig?
    Finns det något annat ni tycker att man bör tänka på? , förutom att hunden ska vara kopplad och tassbandage och salva kan vara bra att ha med sig.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Vandra i fjällen med liten hund!?
  • Mornie Alantie

Hundtassar på tältduk är inte en bra kombination, så om ni ska tälta bör ni ka ett underlag till hunden och öva innan så den inte krafsar på tältet. Jag vet inte hur långa etapper som är lagom men försök kolla upp så ni väljer en rutt med någorlunda mjuk terräng, att gå bland vassa småstenar är inte så bra för tassarna. Även blockterräng kan nog vara jobbigt, speciellt för en liten hund.

Ett bra forum med hjälpsamma frilufsare är www.utsidan.se där det även finns en kategori om hundar,

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Runawaybride

Jag har en hund på 7 kg som visserligen inte har fjällvandrat men som varit med på helgutflykter där vi gått eller cyklat många, många mil tillsammans och det har inte varit några problem. Vi har även tältat mycket ihop och det som varit jobbigt då är väl att han skäller lite när han hör fåglar på morgonen och att han inte vill ligga i fotändan utan hellre på min kudde... Tips att välja en riktigt lugn lägerplats och att fixa ngn form av egen liggplats åt vovven och se till så den inte fryser. 

Jag tror din hund kommer att tycka det är en fantastisk upplevelse, och det borde ju också vara ett ganska naturligt sätt för dem att leva, att vandra och vara med flocken. Fördelen med en så liten hund är ju att du kan bära den ganska lätt när den blir trött. Det finns ju också många bra väskor för det, t ex en som man kan ha på bröstet (iofs lite osmidigt ihop med ryggsäck kanske) men min hund har även suttit högst upp i ryggsäcken utan problem när han blivit trött. Vi har kört på samma mat som hemma men ökat den med ca 1/3. Vill man kan man ju låta hunden få sin vanliga fodergiva + lite varm människomat, för samhörighetskänslans och värmens skull liksom.

I fjällen kan det ju regna endel och då är ju så klart ett regntäcke/overall en bra grej och det skyddar ju mot myggen också. Tror det finns biologiska halsband som skyddar mot mygg.

Täta pauser med vatten och vila är såklart också ett tips.

I höstas gick jag och gammelvovven (9 år) över 3 mil tillsammans så nog orkar de små hundarna mycket mer än man tror!

Ha så skoj!

Svar på tråden Vandra i fjällen med liten hund!?