• stina k

Lätt/svårt att måla bruna fönsterkarmar vita?

Hej! Vi ska hyra ett hus från 80-talet. Det är mörkbrunt runt alla fönster och dörrar. Utvändigt tycker jag inte att det spelar någon roll men inne vill jag ha vitt. De som äger huset är skeptiska till detta och rädda att det blir dåligt om man gör det själv. Nån som målat om dörrkarmar? Var det lätt eller svårt? Blev resultatet bra? Finns det annars någon annan lösning? Typ täcka över med något som sen går att ta bort eller så? Har svårt att tänka mig att det går att få den moderna ljusa känslan jag vill ha med mörkbruna karmar. Tacksam för tips eller bara att få veta hur det funkat för någon annan.

• Svar på tråden Lätt/svårt att måla bruna fönsterkarmar vita?
  • bambigirl

Det går, men krävs minst 3 ommålningar. Sen upplevde jag att det bruna lyste igenom lite efter några år som jag inte tyckte i början.

• mg79

Mina föräldrar har målat om sina fönsterkarmar från mörkbrunt till vitt.. blev bra. Men tyvärr var jag inte med och målade så jag vet inte hur de gick till väga, men jag antar att man måste rugga upp ytan lite, sen är det väl bara att tejpa och måla! Prata med någon på en färghandel vet'ja! Glad

Lycka till !

• stina k

Men har det ändå blivit bra? Skulle ni göra om det igen om ni hamnade i den sitsen igen? Eller ser det liksom amatörmässigt ut? Jag gillar ju inte det bruna. Synd att man gjorde så förr. :P

• TvåTill

Jag har målat om alla fönster och dörrkarmar. Slipa noga, Lckfärg i flera tunna lager och det blev kanon! Har inte märkt av att det lyser igenom efter ett tag...

• TvåTill

Lackfärg ska det ju stå

• bambigirl

Skulle jag göra om det idag skulle jag byta ut fodren mot färdigmålade. Men när vi målade dem vita hade vi inte råd och vitt är alltid bättre än brunt.

• crazy mom

Jag är otålig av mig. Hade jag haft många fönster att måla hade jag nog anlitat en proffsmålare om jag haft möjligheten... =)

Jag har sett både bra och mindre bra resultat. Som sagt, målarvana, färgkvalitet och noggrannhet spelar in.

• Venna

Jag har målat fönsterkarmar och det blev bra, MEN...det är pillrigt och tålamodskrävande för att inte få det fult mot sälva fönsterrutan. Smidigast är att använda en ren spackelspade mot fönstret istället för att tejpa.

Dörrkarmarna har jag inte målat härhemma, äen om jag skulle vilja. Men det lutar åt att vi får byta både karm och dörr eftersom dörren precis går att stänga nu, och med 3 lager färg på både karmen och dörren så kommer det nog bli svårt att stänga dörrn bra, och dessutom risk att färgen slits bort lätt om det tar emot.

Är det bara karmen du har tänkt måla, eller dörren också?

säger dock som de andra ovanstånde, rugga upp ytan, målartvätta och grunda först och sen två lager färg ovanpå det. och använd en bra pensel! Inget billigt skit där stråna lossnar lätt på!

Svar på tråden Lätt/svårt att måla bruna fönsterkarmar vita?