• Takid

Fästa Isofix i bilen?

Vi har ett Brio babyskydd med isofix-bas till. Nu till min fråga: Vi har inte haft isofix tidigare och när vi nu fäst babyskyddet i bilen så sitter det inte fast så som jag trodde. Basen fäster man bak i sätet (i "isofix-uttagen") och sedan är det en stöttepinne ner i golvet. Men babyskyddet blir ju ändå rörligt uppåt. Ska det vara så eller är det något som är galet? När man spänner med vanligt bilbälte sitter ju stolen fast som berget...
    Hoppas på snabbt svar då vi ska på långresa imorgon .

• Svar på tråden Fästa Isofix i bilen?
  • myskatt

Den ska gå att tippa uppåt. Skyddet är kontruyerat så att det ska slå upp mot ryggstödet som man voltar med bilen. Även om man sätter det med bälte.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • cicci85

Eftersom stolen inte har förankringsband till golvet så blir den ju rörlig uppåt. Men på Brios bas finns väl en båge mot ryggstödet?

• myskatt
    cicci85 skrev 2010-12-22 08:19:47 följande:
    Eftersom stolen inte har förankringsband till golvet så blir den ju rörlig uppåt. Men på Brios bas finns väl en båge mot ryggstödet?
    Som ska agera störtbåge?

Har inte alla babyskydd det nu mer? När dottern var bäbis fanns det Britaxskydd som skulle ha bågen nere vid färd, är det så ännu?
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • cicci85
    myskatt skrev 2010-12-22 08:24:02 följande:
    Som ska agera störtbåge?

Har inte alla babyskydd det nu mer? När dottern var bäbis fanns det Britaxskydd som skulle ha bågen nere vid färd, är det så ännu?
    På Aktas babyskydd ska väl bärhandtaget agera störtbåge med på Brios så är det väl en platta på basen som är mot ryggstödet.
    Är ganska säker på att babyskydd är godkända med handtagen både uppe och nere. Kollade upp det förut, men bebben min är 2,5 år nu så det va ett tag sen
  • Takid

Tack för alla svar, jo det finns en platta mot ryggstödet som stoppar stolen. Ville bara kolla att det var ok att det var lite rörligt uppåt. Nu kan vi ge oss iväg på vägarna utan att jag sitter och funderar på det .

Svar på tråden Fästa Isofix i bilen?