• Äldre 22 Dec 01:05
    44797 visningar
    3 svar
    3
    44797

    ikea timlön ???

    Hej jag undrar om någon vet vad timlönen är på ikea för en säljare???

  • Svar på tråden ikea timlön ???
  • MissCh­ubby
    Äldre 22 Dec 02:30
    #1

    Ikea rättar sig efter Handels kollektivavtal. Enligt egen erfarenhet är det väldigt bra, särskilt om man jobbar OB-tid.

    Handelsavtalet beror lite på ålder och erfarenhet så jag rekommenderar att du tittar här: www.handels.se/

  • Äldre 22 Dec 13:59
    #2

    jag jobbade på ikea, lönen varierar lite, minimilönen följer handelsavtalet, och har du tidigare erfarenhet el utbildning så höjer ju det timlönen något. sedan har de ett system där man delar på en pott varje år, så att man beroende på hur bra man jobba kan få lite påslag, typ 3-8kr per timme extra, dessa bakas sedan in i din lön och du har möjlighet att få ytterligare några kronor extra nästa år. så har man jobbat några år så kan det skilja en del.

    när jag jobbade(förra året) hade jag en timlön på ca 120kr, men då har jag jobbat i några år och fått såna där "pottar" några gånger, så vet inte exakt vad du skulle få som nyanställd, kolla på handels hemsida så har de säkert uppgifter om minimilön.
    på helger får man 100% ob dvs dubbel lön, och ca 50%extra på kvällar innan kl 20 har jag för mig.

    när jag jobbade ca 38timmar/vecka fick jag då ca 21-23000 kr före skatt beroende på hur mycket kväll och helg jag jobbade.

    de flesta jobbar varannan eller var tredje helg, och man förväntas oftast jobba minst 2vardagskvällar per vecka.(jag jobbade dock oftast 3-4vardagskvällar /vecka)

  • Äldre 22 Dec 15:31
    #3

    tack för era svar :):)

Svar på tråden ikea timlön ???