Snälla, klä av era barn när ni är inomhus!
I och med denna kyla som drabbat landet kommer lite funderingar upp för mig. Där jag bor är det inget ovanligt med temperaturer på -20-30 grader periodvis under vintern, och här är ju folk vana vid det och överlever för det. Och vi går ut med våra barn även om det är kallt.
Jag bor då i norrbotten och ser inget fel i att pälsa på barnen mycket och ordentligt när man ska ut, men det är inte bara en gång jag hajjat till på stan när jag ser bebisar och småbarn inne i affärer och köpcentrum ordentligt påklädda under långa stunder. Min tanke är att man ju faktiskt vistas betydligt mer inomhus än utomhus när man går i affärer, så det borde inte vara något problem att skala av lite kläder när man kommer ner på stan och sen kanske bara ha en filt som man kastar över barnet när man går ut för att ta sig till nästa affär. Jag tycker riktigt synd om barnen som ligger i overall och åkpåse, vantar och mössa och gud vet vad under (säkert stickade kläder som mormor/farmor gjort) innomhus under lång tid. Ofta ser jag detta på tex cafeér där föräldern utan problem kan sitta i 30-45 minuter medans bebisen sover i sin vagn. Och själv håller man på att svettas ihjäl inomhus i bara sin (uppknäppta) täckjacka.
Många tycker att kyla är så hemskt, men glömmer att överhettning kan vara betydligt farligare. Särskilt om det gäller spädbarn.
Jag har själv funderat lite på vad som kan vara orsaken till detta. Jag vet att det finns en hysteri och rädsla över att barnen ska frysa och det har jag full förståelse för, självklart ska inte barnen behöva frysa. Men behövs verkligen alla dessa kläder när man vistas i huvudsak inomhus med undantag för 1-5 minuter som det max (i våran stad) tar att gå till nästa affär? Varför klär man inte av barnen? Tar av mössa, vantar, öppnar upp åkpåsen och drar ner dragkedjan på overallen (sen kan man ju ha en filt att lägga över barnet när man går till nästa affär)? Är det för att barnet är lättväckt och blir störd?
Jag har ju själv varit där, med två barn (och tro mig, jag spenderade MYCKET tid inne i stan) och tog det för självklart att lätta på kläderna så stackaren inte skulle ha det för varmt. Ibland vaknade dom, ibland blev dom störda, men det var ändå så självklart att detta skulle göras. Kanske är det därför jag reagerar när jag ser detta.
Vad har ni för tankar kring det här?