• april

Misstänker att jag brutit en tå!

Sparkade i en stol här idag så det stod härliga till det gjorde verkligen jätte ont efter att jag nattat sonen, så skulle jag gå upp och fixa lite och skulle sträcka tån och det gjorde så himla onta att jag var tvungen att droppa allt och sätta mig på golvet.

Nu är den svullen och börjar bli blå det är lilltån är det något man kan göra något åt?
    Eller konstaterar dom bara på sjukan (tänker ju inte åka nu) att den är bruten och sen får man hoppa omkring tills det läkt?

Någon som vet om det överhuvudtaget är någon ide att kontakta sjukan?

• Svar på tråden Misstänker att jag brutit en tå!
  • Karpet

När den är bruten så står den ju rakt ut, den är säkert bara stukad.

• april

Det kanske är någon som vet hur jag ska bandagera foten/tån utan att det gör så J*a ont och sen hur man gör för att få på sig skor..

• april

Karpet: men varför skulle den stå rakt ut bara för att den är bruten har brutit ben i kroppen förut och de har då inte ståt rakt ut.

• Sunshine02

Kan säga att de inte gör något åt den på sjukan... utan den får lixom självläka...

Det blir svårt med skor... fel årstid att slå i tån..*ler*

Men försök o ha breda skor.. om du har...

• Karpet

Om man bryter tån så böjer man ju ut benet i tån och på så sätt bryts det av. Om den liksom stöter i framifrån så blir den oftast bara stukad och inget ben bryts av.
    Jag har haft åtskillinga stukningar och även brutna tår i mina sportigare dagar och då har det i alla fall sett ut så men jag har ju inte sett din tå fast på beskrivningen så låter det mer som en stukning.

• april

Sunshine02: det var det jag misstänkte det var sambon här som sa att då får jag köra dig till sjukan imorn men jag sa att de ändå inte gör nått åt brutna tår!

• april

Karpet: ok förstår spelar igentligen ingen roll det gör sk*t ont ialla fall och jag kan inte röra på tån, men som sagt de lär ju inte göra nåt på sjukan iallafall.

• Karpet

Jo det gör riktigt ont och de bli blåa och svullna men om tån inte pekar och sitter som vanligt så kommer den att växa ihop som vanligt igen om den är bruten eller stukad.

• Marlean

April: Det bästa är faktiskt att inte göra någonting, åker du in till sjukhuset säger de samma sak. Jag var ute för samma sak. Det självläker.

• LadyMarmalade

linda den "stukade" tån med den tå som sitter närmast...
    linda hårt men inte så blodet inte kan strömma

Så gör de på akuten med..detta för att det är enbart i komplicerade fall man ev gipsar tår...

se till att tån får ordentligt stöd av de övriga för även om den inte är bruten så gör det jätte ont om man slår i dem

• Thessj

Jag har oxå brutit en tå för ett tag sen o dom gör inget åt den. Jag tejpade tån me idrottstejp, inbillar då mig att d hjälpte, kan ju va värt att testa=)

• Happy me

Har också gjort så där en gång och de gjorde inget mer än att konstatera att det förmodligen var brutet. Min tå stod INTE rakt ut. Tog skitlång tid innan det gick över, sorry.

• milimina

japp de gör ingenting. har brutit mina lilltår flera ggr och nu är de permanent böjda så slösa ingen tid på akuten om den ligger som den ska, den läker av sej själv så småningom iallafall.

• riot

Jag har brutit min stortå två ggr. Det är ingen höjdare att vara så klantig.
    Och det får självläka, doktorn skickar bara hem dig igen. Men det gör satans ont!

Svar på tråden Misstänker att jag brutit en tå!