• Karisma

En fråga ang mjuk pepparkaka med glasyr.

Gör mjuk pepparkaka för fösta gången. Brukar ni ha ngt uppe på glasyren typ strössel, kanel eller ngt annat.

Den lär ju se lite tråkig med bara glasyr men vill inte förstöra den (smakmässigt) heller genom att slänga på strössel.

/K

• Svar på tråden En fråga ang mjuk pepparkaka med glasyr.
  • Terese f

dessa gjorde jag till min dotters dop. är iofs helt vanliga cupcakes med choklad, men kan säga att strössel smakar inte mkt, inte heller "silverkulor" som jag använde. Blommorna smakar också bara socker om du kan göra såna. Annars tycker jag att det är jättefint med en liten skiva jordgubbe till och det är jättegott till!
  • Ringtail

Pudra på pyttelite kanel och lägg dit ett gäng lingon.

• Karisma
    Ringtail skrev 2010-12-22 10:26:05 följande:
    Pudra på pyttelite kanel och lägg dit ett gäng lingon.
    Lingon vågar jag inte lägga på då lär ingen annan än jag äta dem. Tror jag skiter i att berätta för grabbarna att det är lingon i kakan.

Kanel finns det ju åxå i kakan så det borde ju fungera. Bara roligare färg på strössel. Hmm får fundera lite. :-P

Tack för svaren jag fått. =)

/K
  • far

OM det skall vara "juligt" kan du ju riva lite appelsinskal på glasyren..

• Ringtail
    Karisma skrev 2010-12-22 10:33:21 följande:
    Lingon vågar jag inte lägga på då lär ingen annan än jag äta dem. Tror jag skiter i att berätta för grabbarna att det är lingon i kakan.

Kanel finns det ju åxå i kakan så det borde ju fungera. Bara roligare färg på strössel. Hmm får fundera lite. :-P

Tack för svaren jag fått. =)

/K
    Åh,men lingon som är så gott! Men...ska det vara en "julkaka" så kanske du kan sätta dit en liten marsipantomte som pynt?
  • Ringtail
    Karisma skrev 2010-12-22 10:45:57 följande:
    Jag har gjort i långpanna föresten. :-P
    Okej, men då kanske man kan sätta dit...fyrtio marsipantomar? Nä, men då förstår jag att det är strössel eller liknande som gäller. Men finns det inte "julströssel" att köpa?
  • Ema86
    Terese f skrev 2010-12-22 10:21:50 följande:

dessa gjorde jag till min dotters dop. är iofs helt vanliga cupcakes med choklad, men kan säga att strössel smakar inte mkt, inte heller "silverkulor" som jag använde. Blommorna smakar också bara socker om du kan göra såna. Annars tycker jag att det är jättefint med en liten skiva jordgubbe till och det är jättegott till!
    OH Vilka fina!! Helt otroligt!!!! :D:D:D hoppas dom va lika goa som dom ser ut ... hehe
  • Terese f
    Ema86 skrev 2010-12-22 10:58:21 följande:
    OH Vilka fina!! Helt otroligt!!!! :D:D:D hoppas dom va lika goa som dom ser ut ... hehe
    :) tack :D jo visst var dom goda :D ^^
  • far

Alltså det är ju rena "underverken", har du bara använt en vanlig sprits, eller vad? Så vackra.

Förlåt Ts, men vad satte du på glasyren?

• Terese f
    far skrev 2010-12-22 21:38:50 följande:
    Alltså det är ju rena "underverken", har du bara använt en vanlig sprits, eller vad? Så vackra.

ja spritsat på såndär frosting och sen blommor har jag gjort i mmf (smält marsmallow blandat mef florsocker

JÄTTElätt att få det proffsigt och snyggt :)
  • Karisma
    far skrev 2010-12-22 21:38:50 följande:

Det blev bara kanel, men jag drog först vågor med en gaffel. =) De blev enormt goda, måste ha hittat ett suveränt recept på internet. Alla som smakat dem är helt sålda. :P
  • far
    Karisma skrev 2010-12-23 21:34:12 följande:
    Det blev bara kanel, men jag drog först vågor med en gaffel. =) De blev enormt goda, måste ha hittat ett suveränt recept på internet. Alla som smakat dem är helt sålda. :P
    Allt väl! Och god jul på dig, jag blev så inspirerat av din tråd, så jag har ochså bakat mjuk pepperkaka i långpanna, (vi blir många), Men jag rev bara appelsinskal övanpå, och hade ingen glasyr...Det som du gjorde lät jättebra, det skall jag prova nästagång!Tomte
  • Karisma
    far skrev 2010-12-23 21:42:37 följande:
    Allt väl! Och god jul på dig, jag blev så inspirerat av din tråd, så jag har ochså bakat mjuk pepperkaka i långpanna, (vi blir många), Men jag rev bara appelsinskal övanpå, och hade ingen glasyr...Det som du gjorde lät jättebra, det skall jag prova nästagång!Tomte
    Härligt. Skrattande God jul på dig med. Alltid trevligt att baka ngt som sen uppskattas. Eftersom glasyren inte är speciellt söt så blev det så bra kombination. Våra är nästan slut så jag måste baka en långpanna till. Tungan ute

/K
  • far
    Karisma skrev 2010-12-24 19:28:38 följande:
    Härligt. Skrattande God jul på dig med. Alltid trevligt att baka ngt som sen uppskattas. Eftersom glasyren inte är speciellt söt så blev det så bra kombination. Våra är nästan slut så jag måste baka en långpanna till. Tungan ute

/K
    TomteGod jul! och tack för din fina mjukpepperkaktråd !Hjärta
Svar på tråden En fråga ang mjuk pepparkaka med glasyr.