• neeext

Kanin, hjälp mig!!

Nu har jag skaffat mig en kanin och behöver lite hjälp... Som till min fördel så är kaninen 10 veckor gammal, han har lätt att lära sig, tycker man. Jag försöker få honom tam, så tam som möjligt och jag vet att det kräver tålamod och tid.
    Han är rädd, men inte överdrivet rädd. Han har ätit från min hand när jag gett honom, jag har hållt honom och haft honom i famnen utan några större problem. Han sparkar med benen men slutar efter några sekunder och "ger upp" .. Ibland ger han inte upp alls utan fortsätter sparka tills jag lägger ner honom.  Men man märker att han ändå inte riktigt slappnar av. Alls!
    Jag har sett honom tvätta sig och sådana saker, när jag suttit framför honom.
    Hur lång tid tar det för honom att vänja sig vid mig?

Sen så har han  ett helt rum för sig själv. På ca 4x2 så han springer lätt omkring därinne och har ätit mat och allt. Blev otroligt lättad när han väl började för de första 3 timmarna när han kom hem åt och drack han inget. Men sen så.

Sen till mitt största problem. Ska man bara ta upp kaninen, även om den sparkar, och sedan ha den i famnen för att lugna sig eller ska man vänta på ett mirakel då den faktiskt kommer till en själv? Har googlat men alla säger olika..

Jag vill att kaninen ska tycka om mig också liksom.

• Svar på tråden Kanin, hjälp mig!!
  • leolina1980

Kan du inte bara sitta med honom i rummet och vänta på att han kommer till dig? Sitt alltså på golvet medan han skuttar omkring, nog borde han ju förr eller senare komma till dig. Och klappa honom när han kommer och bjuda på nån godsak t.ex solrosfrön. Angående godis så ska ju kaniner inte ha mycket, jag ger aldrig gnagarblandning till mina, men solrosfrön kan jag ge några stycken två gånger i veckan.

Varifrån har du köpt din kanin? Om du köpt av en uppfödarekan du ju fråga honom/henne om råd.

• Fanny b

Jag skulle inte ha kaninen i famnen, i onödan, när den beter sig som du gör. Utan fortsätta handmata den. Innan du utfodrar den kan du också ta någon matbit och försöka ge den till kaninen. Orsaken till att jag inte skulle hålla en rädd kanin är för att även om den lugnar ned sig kan den fortfarande vara rädd.

• neeext
    leolina1980 skrev 2010-12-22 15:31:48 följande:
    Kan du inte bara sitta med honom i rummet och vänta på att han kommer till dig? Sitt alltså på golvet medan han skuttar omkring, nog borde han ju förr eller senare komma till dig. Och klappa honom när han kommer och bjuda på nån godsak t.ex solrosfrön. Angående godis så ska ju kaniner inte ha mycket, jag ger aldrig gnagarblandning till mina, men solrosfrön kan jag ge några stycken två gånger i veckan.

Varifrån har du köpt din kanin? Om du köpt av en uppfödarekan du ju fråga honom/henne om råd.
    jo jag har börjat göra det idag. Jag skall ge det lite tid. Bara låta honom vara. Bara han börjar vänja sig vid mig än om det känns oändligt långt borta just nu
  • neeext
    Fanny b skrev 2010-12-22 17:28:23 följande:

Jag skulle inte ha kaninen i famnen, i onödan, när den beter sig som du gör. Utan fortsätta handmata den. Innan du utfodrar den kan du också ta någon matbit och försöka ge den till kaninen. Orsaken till att jag inte skulle hålla en rädd kanin är för att även om den lugnar ned sig kan den fortfarande vara rädd.

Precis, det är just det den är. Lugn men rädd och det är inget bra. Men som sagt jag låter honom vara ett tag.
  • NoahNicholl

Min kanin har tappat lite hår på nosen! Man kan se hans skin. Han är en dvärdjurskanin. Vad ska jag göra om det? Är det något farligt?

Svar på tråden Kanin, hjälp mig!!