• mimbo

Bältesstol från Jula och Biltema. Erfarenheter?

Nu när vårt tredje barn kommer i april ska vi köpa bältesstolar till våra två stora (då 4½ och 6 år). Idag sitter de i acta graco duoflex, men vad jag förstår är dessa inte egentligen att rekomendera för framåtåkande (de är vändbara alltså) då de är så tunga att de trycker ihop barnet mot bältet för mycket? Sen är de så klumpiga också och vi vill kunna ha antingen tre barnstolar bak eller två bak plus en förälder så lite smidigare stolar behövs.

Jula har bra pris på bältesstol, och den är enligt dem rek från NTF och godkänd. Den ser också ganska ombonad ut http://www.jula.se/bilbarnstol-130023 om man jämför med Biltemas som också har ett bra pris (nu funkar inte deras sida just nu så jag kan inte lägga in nån bild) men som ser väldigt hård ut och inte har höj och sänkbar rygg/nacke. Dock ska den också vara godkänd.

Ni som har nån av dessa stolar är ni nöjda? Är det bra stolar? Alla märkesstolar är så dyra i jämförelse och vad jag förstått så är det ingen egentlig skillnad i säkerhet, möjligtvis i komfort.. Vi åker inga längre sträckor, det längsta vi åker är kanske 40 min några ggr per år annars bara till och från förskola eller till affären.

Jag är alltså ute efter att höra hur dessa stolar är, inte bara hur bra alla andra stolar är. Gärna nackdelar med eem också självklar, men konstruktiv kritik då!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:18
    Ingen som har erfarenhet av stolen? Som sagt är det just vad jag undrar, hur stolarna (främst Julas) är och inget annat!
  • Svar på tråden Bältesstol från Jula och Biltema. Erfarenheter?
  • Joico

Sitter både 4½åringen och 6åringen i varsin Duoflex, framåtvända?

Nej, det stämmer att vändbara stolar (oavsett märke/modell) inte är att rekommendera framåtvänd. Dels, som du säger, så är de väldigt tunga jämfört med rena bältesstolar. Det gör att barnet får mer tyngd än nödvändigt i ryggen vid en kollision, alltså kan man säga att barnet "mosas" lite mellan bilstolen och bältet.
    Dessutom har de dålig bältesstyrning, dvs. att bältet inte hamnar optimalt, sämre sidokrockskydd. Och man ska ju inte vända barnet förrän de vuxit ur bilbarnstolen bakåtvänd, och har de gjort de så har de ju även vuxit ur den framåtvänd. Stolen blir ju inte större för att man vänder på den. De är också bara godkända till 25kg framåtvänt medan bältesstolar är till 36kg.

Biltema har en ny bältesstol som inte finns med på deras hemsida än, trots att den funnits i ett par månader. Den tycker jag ser bättre ut än Julas (och såklart mkt bättre än den hårda du sett på Biltema nu). Tror priset ligger på 599kr.

• mimbo

Annnan

4½ åringen sitter bakåtvänd, men vi kommer vända honom i april då bebisen kommer. (Då är han 4 år och 8 mån ca). 6 åringen sitter framvänd, i duoflexen. Kanske ska köpa ny stol till henne på en gång då, om hon inte sitter så säkert just nu... Synd att stolen säljs som vändbar, det var lite därför vi köte sådana stolar från början. Såg det som en investering liksom. Men men nu får vi iaf inte plats med tre så stora stolar i bilen. (funkar ju när vi har babyskyddet men inte sen)

Ska kolla upp Biltemas stol som du skriver om, synd att den inte finns att beskåda på sidan! Vad gör att den ser bättre ut än Julas förresten?

• Joico
    mimbo skrev 2010-12-22 11:48:21 följande:

Annnan

4½ åringen sitter bakåtvänd, men vi kommer vända honom i april då bebisen kommer. (Då är han 4 år och 8 mån ca). 6 åringen sitter framvänd, i duoflexen. Kanske ska köpa ny stol till henne på en gång då, om hon inte sitter så säkert just nu... Synd att stolen säljs som vändbar, det var lite därför vi köte sådana stolar från början. Såg det som en investering liksom. Men men nu får vi iaf inte plats med tre så stora stolar i bilen. (funkar ju när vi har babyskyddet men inte sen)

Ska kolla upp Biltemas stol som du skriver om, synd att den inte finns att beskåda på sidan! Vad gör att den ser bättre ut än Julas förresten?

Okej...
    Ja, det är synd att de säljs som vändbara stolar. Men de är ju, såklart, testade och godkända för det, så det är egentligen inte fel med att ha den framåtvända. Men som du säkert själv kom fram till så är de ju inte de mest optimala att sitta i en framåtvänd bilbarnstol.. det finns mycket som är testat och godkänt men som ändå inte är särskilt bra, eller iallafall inte de bästa. Och det bästa vill man ju ha, oftast

Jag har mailat BIltema och frågat varför den inte finns på hemsidan. Och frågat efter bild + info.
    Jag tycker att den ser ännu mer ombonad och rejäl ut, bra sidokrockskydd osv. 
    Om jag inte missminner mig helt så tycker jag att den påminner om Britax Multi-tech fast inte så klumpig och tung som den är!
  • cicci85

Jag skulle hellre köpa en begagnad bältesstol med ordenligt skydd för huvudet och helst för sidorna oxå. Tex Britax http://www.blocket.se/stockholm/Britax_Adventure_31289979.htm?ca=10&w=2 eller Besafe
    http://www.blocket.se/stockholm/Bilbarnstol_Besafe_Izi_Up_31194633.htm?ca=10&w=2

Duoflexen är ju en sån liten stol, min son växte ur den innan han fyllde 5 år. De ska ju sitta i bältesstol tills de är 10-12 år så att köpa en kombistor är ju värdelöst om man tänkt använda den som bältesstol tilsl de kan åka utan skydd.

Jag skulle köpa en riktig bältesstol till den som sitter framåt i duoflexen på en gång.

• cicci85
    Joico skrev 2010-12-22 11:57:21 följande:
    Jag har mailat BIltema och frågat varför den inte finns på hemsidan. Och frågat efter bild + info.
    Jag tycker att den ser ännu mer ombonad och rejäl ut, bra sidokrockskydd osv. 
    Om jag inte missminner mig helt så tycker jag att den påminner om Britax Multi-tech fast inte så klumpig och tung som den är!
    Nja, jag tycker den är mer lik den på Jula Jag tror inte den går att höja särskilt mycket heller, eller jag lyckades inte med det iaf Den har inte alls lika bra huvud-/sidoskydd som MT har.
  • Finesse
    mimbo skrev 2010-12-22 11:48:21 följande:

Annnan

Men ryms han bakåtvänd då fortfarande? isf är det bättre att låta honom sitta kvar där och vända honom när han växt ur stolen.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • mimbo
    Finesse skrev 2010-12-22 18:49:54 följande:
    Men ryms han bakåtvänd då fortfarande? isf är det bättre att låta honom sitta kvar där och vända honom när han växt ur stolen.
    Ok tack för din åsikt men nu var det inte riktigt vad jag efterfrågade med tråden.
  • Finesse
    mimbo skrev 2010-12-22 19:17:08 följande:
    Ok tack för din åsikt men nu var det inte riktigt vad jag efterfrågade med tråden.
    Nej jag vet men det kanske är nåt att tänka på så slipper du köpa en ny dyr stol..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • mimbo
    Finesse skrev 2010-12-22 20:10:46 följande:
    Nej jag vet men det kanske är nåt att tänka på så slipper du köpa en ny dyr stol..
    Jo fast vi har bestämt att köpa bältesstolar till dem när bebisen kommer för att få plats ordentligt, och vad jag förstått är skillnaden mellan de dyra och de billiga mest bara komforten. Därav min fråga om någon hade erfarenhet av dem.
    Förstod att jag skulle få svar om att andra stolar är så mycket bättre och det här med bakåtåkande mm och försökte då ställa ts på ett sådant sätt att inte dessa svar skulle komma... inte för att låta otacksam men det är liksom en helt annan diskussion.
    Jag har låtit mina barn åka bakåtvända rätt länge tycker jag, dottern till 5 års ålder och sonen kommer nästan vara 5. Är medveten om att det är det säkraste.
  • cicci85
    mimbo skrev 2010-12-22 20:27:40 följande:
    Jo fast vi har bestämt att köpa bältesstolar till dem när bebisen kommer för att få plats ordentligt, och vad jag förstått är skillnaden mellan de dyra och de billiga mest bara komforten. Därav min fråga om någon hade erfarenhet av dem.
    Förstod att jag skulle få svar om att andra stolar är så mycket bättre och det här med bakåtåkande mm och försökte då ställa ts på ett sådant sätt att inte dessa svar skulle komma... inte för att låta otacksam men det är liksom en helt annan diskussion.
    Jag har låtit mina barn åka bakåtvända rätt länge tycker jag, dottern till 5 års ålder och sonen kommer nästan vara 5. Är medveten om att det är det säkraste.
    Klart det är säkrare med en riktig stol med ordentliga sidoskydd än en biltemastol. Speciellt i en sidokrock då.
  • Dr Mupp
    cicci85 skrev 2010-12-22 20:30:49 följande:
    Klart det är säkrare med en riktig stol med ordentliga sidoskydd än en biltemastol. Speciellt i en sidokrock då.
    Tja vår billiga mothers choice stol har bättre sidokrockskydd än vad vår akta gracco stol har. 
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • cicci85
    Dr Mupp skrev 2010-12-24 00:47:34 följande:
    Tja vår billiga mothers choice stol har bättre sidokrockskydd än vad vår akta gracco stol har. 

Ja, AG har ju inte så värst bra skydd. Biltemas dyrare bältesstol har oxå bättre än den ju. Julas oxå kanske. Men den hårda bältesstolen som finns på Biltema och Coop...  

Men Britax och BeSafe har ordentliga huvudskydd som förhoppningsvis håller huvudet på plats vid en krock.

Svar på tråden Bältesstol från Jula och Biltema. Erfarenheter?