Bältesstol från Jula och Biltema. Erfarenheter?
Nu när vårt tredje barn kommer i april ska vi köpa bältesstolar till våra två stora (då 4½ och 6 år). Idag sitter de i acta graco duoflex, men vad jag förstår är dessa inte egentligen att rekomendera för framåtåkande (de är vändbara alltså) då de är så tunga att de trycker ihop barnet mot bältet för mycket? Sen är de så klumpiga också och vi vill kunna ha antingen tre barnstolar bak eller två bak plus en förälder så lite smidigare stolar behövs.
Jula har bra pris på bältesstol, och den är enligt dem rek från NTF och godkänd. Den ser också ganska ombonad ut http://www.jula.se/bilbarnstol-130023 om man jämför med Biltemas som också har ett bra pris (nu funkar inte deras sida just nu så jag kan inte lägga in nån bild) men som ser väldigt hård ut och inte har höj och sänkbar rygg/nacke. Dock ska den också vara godkänd.
Ni som har nån av dessa stolar är ni nöjda? Är det bra stolar? Alla märkesstolar är så dyra i jämförelse och vad jag förstått så är det ingen egentlig skillnad i säkerhet, möjligtvis i komfort.. Vi åker inga längre sträckor, det längsta vi åker är kanske 40 min några ggr per år annars bara till och från förskola eller till affären.
Jag är alltså ute efter att höra hur dessa stolar är, inte bara hur bra alla andra stolar är. Gärna nackdelar med eem också självklar, men konstruktiv kritik då!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:18
Ingen som har erfarenhet av stolen? Som sagt är det just vad jag undrar, hur stolarna (främst Julas) är och inget annat!