• xXMaLoXx

Hostar (mest på morgonen)

Hej

Har en son på strax över 11 månader som var förkyld för en dryg månad sen. Dessutom så har han nog tänder på G och dreglar som bara den.

Hur som helst, efter förkylningen så har han varit lite hostig på morgonen...men mest slemmig och inte särskilt djup hosta. Under dagen kan han hosta till om han lekt ganska vilt, och då låter det som om ni kan tänka er att ni sätter lite saliv i "vrångstrupen".

På nätterna har han inte hostat mycket alls, kanske någon enstaka gång och det är inget som har väckt honom heller. Men jag börjar bli lite orolig när han hållt på så pass länge, det handlar ju om flera veckor. Han dricker välling till natten och jag vet att det kan vara lite slembildande.

Han har inte haft någon feber och han har lekt på som vanligt. Borde jag oroa mig, eller kan det vara att han dregglar och sätter det i halsen? Jag kan ju själv vilja "rensa strupen" lite på morgonen så att säga.

www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden Hostar (mest på morgonen)
  • Flickan och kråkan

När små barn har hosta som inte ger med sig efter förkylning så är det ganska vanligt att det är infektionsastma......kan ju vara i olika grader. Min yngsta har infektionsastma. Första symptomen kom efter en vanlig förkylning när han var runt 9-10 månader. Febrik, snorig och lite hostig. Sedan frisknade han till på alla vis men hotan ville inte riktigt ge med sig. Han hostade mest på morgonen då. Nu för tiden blir han oftast hostigast nattetid och kan även få svårt med andningen vid förkylningar.

Av en vanlig förkylning kan de ha hosta upp till 4 veckor sa de till oss......men när den inte ger sig och återkommer på samma sätt vid förkylningar så ska man kolla upp det för med största sannolikhet infektionsastma.

• Sirling

Min lilling hade precis likadant för en månad sen efter en förkylning, långdragen morgonhosta. Det har försvunnit nu. Hoppas det försvinner snart för er med.

• xXMaLoXx
    Flickan och kråkan skrev 2010-12-23 10:51:36 följande:

När små barn har hosta som inte ger med sig efter förkylning så är det ganska vanligt att det är infektionsastma......kan ju vara i olika grader. Min yngsta har infektionsastma. Första symptomen kom efter en vanlig förkylning när han var runt 9-10 månader. Febrik, snorig och lite hostig. Sedan frisknade han till på alla vis men hotan ville inte riktigt ge med sig. Han hostade mest på morgonen då. Nu för tiden blir han oftast hostigast nattetid och kan även få svårt med andningen vid förkylningar.

Av en vanlig förkylning kan de ha hosta upp till 4 veckor sa de till oss......men när den inte ger sig och återkommer på samma sätt vid förkylningar så ska man kolla upp det för med största sannolikhet infektionsastma.

Ok, det lät ju inget trevligt. Nu har han iof inte hostat något..mer än när han han druckit vatten lite snabbt. Man tycker ju att någon form av astma borde ge djupare hosta så att säga, det här låter mer som när du själv sätter saliv i halsen typ. Det låter som det kommer mest från halsen. Men återkommer det under julen så får vi kolla efter helgerna då.
    Sirling skrev 2010-12-23 12:39:15 följande:
    Min lilling hade precis likadant för en månad sen efter en förkylning, långdragen morgonhosta. Det har försvunnit nu. Hoppas det försvinner snart för er med.
    Ja, det hoppas jag också. Idag har det varit hyfsat hostfritt....litegrann när han druckit vatten för snabbt bara. Det låter inte som någon hosta som är jobbig...utan mer som att han slemmar i halsen.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Hostar (mest på morgonen)