• Snova

Vilken tid ska det vara tyst i flerfamiljshus på helgerna?

Grannarna under har fest, sitter med tv:n på fast jag ej tittar för att slippa höra. Vilken tid är det vanligt att det ska vara tyst en helgkväll egentligen? 22 eller 23?

Står faktiskt inget i stadgarna eller ordningsreglerna för vår BRF, konstigt. Kan det påverka, alltså, kan en idiotisk granne yrka på att det ej finns ngn tid satt?

De har haft fest förut som höll på i en störande ljudnivå till ca 02.00 då vi somnade. Det händer inte så ofta dock iaf!

• Svar på tråden Vilken tid ska det vara tyst i flerfamiljshus på helgerna?
  • Maggis

Efter 23 tycker jag är rimligt att man dämpar sig lite om det är helgkväll. Vet inte vad som är norm eller vad som händer om man klagar och det inte står något i orningsreglerna. Har ni pratat med fridstörarna?

• Alle

Vad jag har hört, har dock ingen lagtext att luta mig mot, är 22 på vardagar. Helger vet jag inte.
    Här i vår BRF är det 22 iaf.

• Zemiramis

Gå ner och knacka på och säg att de stör. De har ingen rätt att störa dig/er utan det är ni som har rätt att ha det tyst och lugnt. Det är ingen speciell tid som gäller och man har ingen rättighet att ha fest med hög musik. Vår värd säger att det ska vara helt tyst mellan 2300 och 0600. Men det innebär inte att man kan störa och röja på andra tider. Vägrar de sänka musiken så ring störningsjouren.

• Karpet

Tror att det är olika i olika fastigheter men jag tror att ingen har efter 23 som maxgräns i alla fall.

• Marielle 84

22.00 är det väl på vardagar, och 23.00 på helger.
    Om man vill ha fest så kan man ju sätta upp lapp om det i gången, är det någon utav grannarna som inte vill att grannen ska ha fest, så får man säga till.
    Det bästa vore ju om dom hade satt upp en lapp.
    Knacka på hos dom, och be dom tysta ner sig lite, det brukar hjälpa.
    Om inte, ring störningsjouren, då knackar dom på hos grannen och säger till, och lyssnar dom inte på varningen så tror jag man får runt 1000lappen i böter.
    Jag själv försöker att inte bry mig när det är fest, för jag vet ju att man själv haft fester.
    Men när det blir för jobbigt så brukar jag säga till, och mina grannar är väldigt snälla, så dom brukar då bli väldigt tysta. Tack och lov :)

• mammutten81

Enligt de papper jag har ska det vara tyst 22.0 vardagar, men musiknivå, sång m.m Ska vara dämpad dagtid.

Helger är det 23.00

Men bara för att klockan inte är 23 så innebär det inte att grannarna får spela hur högt dom vill!

• MrM

Störningsjouren är ett privat företag som kräver att värden eller föreningen har ett avtal tecknat med dem för att de skall rycka ut.

Mvh

• Snova

Tack för svaren!

Ja, tror ej att det finns ngn störningsjour här, trodde det var endast för HR.

Väntar en stund, sen ringer jag ner till dem. Vi klagade ju aldrig förra ggn faktiskt. Vill ej klaga i onödan heller då jag är gravid och ej vet hur mkt bebben kommer pipa och störa på nätterna.

• Snova

Nu borde det ju lätt vara såpass sent att man ej ska spela musik/skrika över huvud taget?

• missteddy

det tycker jag helt klart! gå och klaga

Svar på tråden Vilken tid ska det vara tyst i flerfamiljshus på helgerna?