• Anonym

Egenavgifter i enskild firma?

Jag har pratat en del med skatteverket om avgifter vid enskild firma. Det de berättade för mig var att man skattar ca 30% på den totala vinsten av verksamheten, men sa aldrig något om egenavgifter. När jag nu sökt efter den informationen på nätet verkar det som att man visst betalar egenavgifter, även om man är helt själv i sin firma, på ca 30%. Stämmer detta? Vart betalas den egenavgiften in? Får man behålla 30% av bruttoförtjänsten allt som allt?

• Svar på tråden Egenavgifter i enskild firma?
  • Anonym

Ja, om du är ensam i din firma betalar du EGENavgift. Om du har anställda betalar du ARBETSGIVARavgift.

Du betalar 30 procent på det du tjänat in (efter att du betalat momsen). Sedan skattar du din kommunalskatt på det som blir kvar. Man brukar räkna med att 50 procent av det man får in går iväg i skatt.

• Raskask

Du får först göra ett schablonavdrag på din vinst (inkomsten efter moms och kostnader dragits av alltså) på ca 25%, resten betalar du ca 30 % i egenavgifter och sedan är det vanlig skatt.

• Anonym

Tack för svaren, med andra ord blir det inte en tredjedel utan ca hälften man har kvar och hälften som går till moms och egenavgifter om jag förstått rätt?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-22 20:22:26 följande:
    Tack för svaren, med andra ord blir det inte en tredjedel utan ca hälften man har kvar och hälften som går till moms och egenavgifter om jag förstått rätt?
    Japp. Jag brukar alltid sätta av 50 procent direkt så att jag vet att det jag har kvar kan jag ta ut i lön, om jag inte behöver återinvestera i firman.
  • Anonym

Något annat jag undrar över. Hur vet skatteverket om förtjänsten man lämnat stämmer? Vid redovisningen ser de såklart vad jag skriver i deklarationen som slutgiltlig förtjänst för året, men hur vet dom att det stämmer?

• Anonym

nej,skatter och avgifter ungefär 2/3 och behåller 1/3 i lön....

• Raskask
    Anonym skrev 2010-12-22 20:24:55 följande:
    nej,skatter och avgifter ungefär 2/3 och behåller 1/3 i lön....
    Räknar du in momsen i skatterna då?
  • Anonym
    Raskask skrev 2010-12-22 20:29:35 följande:
    Räknar du in momsen i skatterna då?
    Det måste hon ju göra. Om jag tjänar 100 kronor exl moms så får jag ca 48 procent kvar efter egenavgift och kommunalskatt där jag bor.
  • Raskask
    Anonym skrev 2010-12-22 20:30:41 följande:
    Det måste hon ju göra. Om jag tjänar 100 kronor exl moms så får jag ca 48 procent kvar efter egenavgift och kommunalskatt där jag bor.
    Samma här.
  • Anonym

Jag bedriver för tillfället hobbyverksamhet och tänkte registrera mig som enskild firma eftersom jag tror jag säljer för mycket för att inte skatta. Men registrerar jag mig försvinner hälften och kvar har jag inte alls så pass mycket att det känns värt att fortsätta. Får man lov att fortsätta som hobbyverksamhet och enbart skatta de där ca 30% istället för att regga sig? Finns det någon regel som säger att vid en viss förtjänst måste man registrera sig som företag? För man betalar väl inget mer än moms vid hobbyverksamhet?

• Raskask
    Anonym skrev 2010-12-22 20:38:07 följande:
    Jag bedriver för tillfället hobbyverksamhet och tänkte registrera mig som enskild firma eftersom jag tror jag säljer för mycket för att inte skatta. Men registrerar jag mig försvinner hälften och kvar har jag inte alls så pass mycket att det känns värt att fortsätta. Får man lov att fortsätta som hobbyverksamhet och enbart skatta de där ca 30% istället för att regga sig? Finns det någon regel som säger att vid en viss förtjänst måste man registrera sig som företag? För man betalar väl inget mer än moms vid hobbyverksamhet?
    När man registrerar företag handlar det mer om syftet med företaget än hur mycket man tjänar. Är det tänkt att man ska driva företaget som en näringsverksamhet ska man betala skatt och avgifter från första kronan. Fast annars går väl en slags gräns vid 30 000 i vinst om jag inte minns fel. Summan kan ha höjts förstås. Skatteverkets broschyrer i pdf brukar vara relativt lätta att förstå och rätt  tydliga för att vara utgivna av en myndighet.
  • Anonym
    Raskask skrev 2010-12-22 20:45:13 följande:
    När man registrerar företag handlar det mer om syftet med företaget än hur mycket man tjänar. Är det tänkt att man ska driva företaget som en näringsverksamhet ska man betala skatt och avgifter från första kronan. Fast annars går väl en slags gräns vid 30 000 i vinst om jag inte minns fel. Summan kan ha höjts förstås. Skatteverkets broschyrer i pdf brukar vara relativt lätta att förstå och rätt  tydliga för att vara utgivna av en myndighet.
    Tack! Jag har läst igenom skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet och där framgår tyvärr inte hur mycket man betalar i moms och egenavgift. Inte heller om det finns något tak för hur mycket man får tjäna på hobbyverksamhet utan att vara tvungen att registrera sig som företag.

Det står att om hobbyverksamheten ger överskott ska du betala egenavgifter på överskottet.

Samt

När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.

Betyder det att man får tjäna 30 000 kr på ett år skatte och avdragsfritt?

Svar på tråden Egenavgifter i enskild firma?